Specificaties 8GB DDR3 (SODIMM) (kit van 2) @ 1.866Mhz - Bekijk alle specificaties

Corsair Vengeance CMSX8GX3M2A1866C10 Review

sepulep 7 maart 2012, laatste update op 7 maart 2012, 1.019 views

Corsair Vengeance CMSX8GX3M2A1866C10

Pluspunten

• snel
  • compatibel met HM65

Minpunten

• duurder dan 1333 geheugen

Stabiliteit Score: 4
Ik heb 2 van deze sets gekocht bij amazon.de voor bij elkaar 128 euro inclusief verzending. De prijzen lijken op amazon nogal eens te varieren, zeker de moeite om te checken (nu zijn ze weer 78 euro per set).

Dit was een upgrade voor een Nexoc 647 (clevo P150HM, in nederland o.a. bij http://bto.eu of http://www.xnotebooks.nl/ te krijgen) met 4GB samsung 1333 geheugen en intel i7-2720QM.

Voor deze laptop schijnt niet elk 1600 of 1866 geheugen ook daadwerkelijk op deze snelheden te werken. Dit hangt samen met de zgn JEDEC vs XMP specificaties. Het is niet altijd makkelijk om uit te vinden of een geheugen dimm de JEDEC volgt (dit is nodig voor een laptop op gebaseerd op intels HM65 moederbord zoals de P150HM om ook de hoge snelheden te halen) en ook de reclame van corsair is hier niet super duidelijk over. Ik kan gelukkig bevestigen dat dit geheugen idd op 1866 werkt (getest met memtest86). De processor kan een beperkende factor zijn; alle type numers hoger dan i7-2720QM zouden in ieder geval deze snelheid aan moeten kunnen.

Ik heb de snelheid (bandwidth) voor en na upgrade getest met ramsmp. Dit zijn de resultaten:

4GB samsung:

MMX BatchRun AVERAGE: 17947.62 MB/s
SSE BatchRun AVERAGE: 17921.42 MB/s
MMX (nt) BatchRun AVERAGE: 25186.77 MB/s
SSE (nt) BatchRun AVERAGE: 25200.05 MB/s

PS ik heb de overclockbaarheid met 5 sterren beoordeeld om aan te geven dat dit product stabiel andere hardware out of spec laat werken (zowel voor het moederbord en de processor zou 1600 het maximum zijn volgens de officiele specs); Ik kan met een laptop gebaseerd op HM65 het geugen zelf niet overclocken.

• nexoc 647 (clevo P150HM)

Heb jij ook een Corsair Vengeance CMSX8GX3M2A1866C10?

Ah, de rammannen hebben een nieuwe markt ontdekt. Volgens mij voor het eerst dat je laptopgeheugen sneller dan standaard kunt gebruiken?

Cpu-z screenshotje zou mooi zijn, zodat we ook de timings kunnen zien (of nog beter cpu-tweaker met alle subtimings).

En wat reallife benchmarks, of het uberhaupt wat uitmaakt.
helaas gelukkig heb ik geen windows geinstalleerd ;)

wat betreft reallife benchmarks: misschien doe ik dat nog, maar wat anderen vinden is typisch 5-10% sneller max. Dit hangt natuurlijk erg af van het programma: GPU intensief programma (games) verwacht je geen speedup, rekenintensief maar met weinig data zal ook geen verschil opleveren (de cache zit er nog tussen). Subjectief merk ik weinig verschil..

[Reactie gewijzigd door sepulep op 7 maart 2012 22:09]