Arctic Twin Turbo II - Reviews

Specificaties Videokaartkoeling (actief gekoeld) - Bekijk alle specificaties

Arctic Twin Turbo II Review

Tuktop 7 maart 2012, laatste update op 7 maart 2012, 2.392 views

Arctic Twin Turbo II

Pluspunten

• Ten opzichte van de stock cooler van de MSI N560GTX-TI Hawk een grote vooruitgang in zowel temperatuur (van 100 naar 86 graden bij burn test) als geluidsproductie (onder load amper hoorbaar).

Minpunten

• Installatie = gepriegel, maar wel goed te doen. Niet al te goedkoop.

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 4
Koelvermogen Score: 4
Dit is geen review. Ik hou het kort; wil alleen even wat essentiele informatie en resultaten delen.

Heb deze cooler gisteren geinstalleerd op een MSI N560GTX-TI Hawk. De installatie was goed te doen maar wel wat priegelig. Tip voor het verwijderen van de stock cooler: als je alle schroefjes hebt losgedraaid, draai de cooler dan met de klok mee/tegen de klok in heen en weer, hierdoor laat de koelpasta die ietwat plakt makkelijker los.

Getest met Furmark 1.4.0. Geen MSAA, resolutie 1920x1200, 180 sec. burn test.
Gemonitord met HWMonitor 1.19.0
Andere fans aanwezig in de computer: 2x140mm + 1x120mm casefans (CM 690 II Advanced). Scythe Mugen 3 CPU fan. 135mm PSU fan (Nexus RX-7000).

Stock cooler:
  • Idle / max fan RPM: 1650 / 4620 (!)
  • Idle / burn test temp.: 35șC / 100șC (!)
  • Idle / max fan geluid: niet duidelijk hoorbaar boven de andere fans / ontzettend irritant en hard geluid.
Accelero Twin Turbo II:
  • Idle / max fan RPM: 1560 / 2010
  • Idle / burn test temp.: 31șC / 86șC
  • Idle / max fan geluid: niet hoorbaar boven de andere fans / net hoorbaar boven de andere fans. Bedenk wel dat de CPU niet/amper onder load kwam en die fan dus laag bleef.
Edit: op verzoek, temp en rpm tijdens BF3 op Ultra (met de Accelero cooler):
  • Max fan RPM: 1800 (56%, idle is 40%)
  • Max temp.: 67șC
  • Fan geluid: niet hoorbaar boven de andere fans (met name die van de CPU was hoorbaar).
Al met al een grote vooruitgang in zowel temperatuur als geluidsproductie!

Edit: foto's toegevoegd.

Heb jij ook een Arctic Twin Turbo II?

Vreemd dat je sowieso zulke hoge temperaturen haalt, ik heb een GTX560Ti met TW II, dus geen Hawk, en die gaat in Furmark niet over de 65 graden heen en is dan nog steeds onder de 2000 rpm (40%) in Afterburner.

Wat zijn de clocks waarop de kaart loopt eigenlijk? Hawk stock clocks??
Kan je ook de temp/rpms toevoegen tijdens het spelen van een game, zoals bijvoorbeeld BF3? TIA!

/edit

Mijn dank. De nieuwe Koeler koelt een stuk beter, met minder geluid. Erg mooi

[Reactie gewijzigd door tHe_BiNk op 8 maart 2012 21:36]

Beetje late reactie, maar whatevs: nice he! Mooi dat 't geholpen heeft.
@ thekoekeeper: i know... daarom was ik ook op zoek naar 'n aftermarket cooler. Bedenk wel dat de core clock van de Hawk standaard is overgeklokt van 822 naar 950mhz (en memory core clock van 4000 naar 4200mhz). Hoe dan ook: 100 graden is/was gewoon te hoog. Er kan natuurlijk ook iets mis zijn met de sensor :)

@ tHe_BiNk: ik zal BF3 zo even laten draaien en de resultaten in de 'review' editen! Edit: done.

[Reactie gewijzigd door Tuktop op 7 maart 2012 15:17]

Ik heb mijn TW II over de 1000MHz gejaagd met de core een memory clock van 4500 (4200 standaard), geen voltage verhoging (stabiel in furmark) en toen was de temperatuur amper hoger. Misschien moet je eens even kijken op welk voltage de kaart werkt.

Lees ook de temperatuur eens uit met een ander progje (ik gebruik altijd Afterburner: http://event.msi.com/vga/afterburner/download.htm)

In BF3 haal je nog steeds hoge temps.
Ook met Afterburner meet ik 86/87șC na een 180 sec burn test met Furmark.

Tijd om MSI te contacten :)
En doe je er dan ook een paar foto's bij???
Hahaha, dank voor de foto's. Vaak zeggen foto's meer dan 1000 woorden
volgens mij is je chip gebogen,waardoor je koelers geen goed contact krijgen.Ik denk dat je hem beter had kunnen terug sturen.Hoe spreid het koelpasta uit op je koeler ? volgens mij zit er echt een buiging in je chip.
Wellicht. Hoewel ik de chip tijdens het plaatsen van de Accelero goed heb kunnen bekijken en er op het oog geen buiging inzat. De koelpasta zat vooraangebracht op de Accelero cooler dus heb niet kunnen zien hoe dit er nu uitziet.

Zal voor de zekerheid even contact opnemen met de support van MSI. Dank!
MSI had een tijdje problemen met de TIM (de pasta) die gebruikt werd. Daardoor waren de temperaturen een stuk hoger.

Een twin frozr koeler is eigenlijk helemaal niet slecht!
Probeer ze voor de gein weer eens met aftermarket TIM.
Behalve dan de onuitstaanbare herrie (iemand anders noemde het al een op hol geslagen stofzuiger) bij 100% RPM :)
Het is een geweldige koeler dit, maar hij maakt crossfire/sli draaien bijna onmogelijk omdat ie a te breed is en net iets groter dan 2 slots, dus in de praktijk gewoon 3 sloten in beslag neemt.
Verder is ie onwijs still en koelt ie heel goed, heb hem zelf laatst op mijn 4870 gezet.
Na het lezen van enkele reviews en benchmarks blijkt dat de temperaturen van mijn GPU inderdaad veel te hoog zijn.
Azerty geeft helaas geen garantie meer omdat ik er een aftermarket koeler op heb gezet. Begrijpelijk, maar jammer.

Nu maar hopen dat de kaart blijft functioneren...
Ook contact met MSI helpt niet. De ongezond hoge 100C die de kaart haalde (30 [!] graden verschil met 70C bij andere reviews/benchmarks!) bij een 3-minute burn test wijst MSI simpelweg toe aan 'different environments, different results'.

Het blijven boeven!
Zitten die heatsinks nu inbegrepen bij de koeler?
Ik zie ze op filmpjes overal op de vrm's/geheugen doen. Maar ik kom er niet achter of die er nou bij zitten!

Alvast bedankt!

edit:/ een aantal filmpjes bekeken op YT, ze zitten er bij. Dat scheelt weer wat!

[Reactie gewijzigd door alaintje op 18 juni 2013 13:17]

De heatsinks zitten er bij.
Gezien de Extreme III nauwelijks aan te komen is heb ik tips voor mensen met GTX 700 series: de variant zoals ik hem heb binnengekregen (Accelero Twin Turbo II) is toe te passen op de nieuwe GTX 770, 780 en Titan series, hier is een apart setje aansluitingen voor meegeleverd.

[Reactie gewijzigd door Rikster85 op 11 februari 2014 12:57]