Teufel decoderstation 3 Review

reb65 23 oktober 2007, 988 views

Teufel decoderstation 3

Pluspunten

• Goede ondersteuning voor de codecs
  • Goede bouwkwaliteit van het station zelf
  • veel aansluit mogelijkheden.

Minpunten

• Bouw kwaliteit van de afstandbediening valt tegen.
  • Door standby functie in speakerset is de volume regeling beperkt bruikbaar.
  • kan alleen aan en uit worden gezet doormiddel van de afstandbediening, ook veel functies zijn alleen maar met deze afstand bediening te gebruiken
  • Geen uitgang voor koptelefoon of oordopjes.

Ik heb het decoderstation nu sinds januarie in gebruik icm een Teufel concept E power edition en mijn onboard geluidskaart van mijn MSI bordje. Hij is hierop aangesloten doormiddel van een coax kabel. De geluidskwaliteit met Decoder station is hoorbaar beter dan direct analoog aangesloten op de geluidskaart. Samenwerking tussen boxen en decoder is goed, alleen de automatische standby functie van de speakers wil er soms op te laag vollume iets te vroeg opschieten, waardoor je eigenlijk de volume regeling van het decoder station niet onder de 75% kan gebruiken en toch weer naar de volume regeling van de speakerset moet grijpen.

Featureset

Het decoder station bied 2x optische aansluitingen 1x coax en 3x stereo analoge tulp aansluitingen voor het aansluiten van appartaten. Daarnaast heeft hij 6 tulp aansluitingen voor het aansluiten van de versterker. (2x front 2x rear sub center).

Verder bied het station hardwarematige ondersteuning voor DD, Prologic, DTS en AC3 Verder kan er indien er geen gebruik wordt gemaakt van een van deze codecs er van een van de DSP presets gebruik worden gemaakt.

Verder wordt er bij het decoder station een afstandbediening geleverd waarmee de bron kan worden geselecteerd, volume en balans kan worden aangepast en het vollume van individuele speaker groepen kan worden aangepast.

Helaas ontbreekt er een uitgang voor een koptelefoon of oordopjes iets van ik zeker omdat deze decoder wordt geleverd bij een pc speakerset wel handig gevonden.

gebruikersgemak

op het station zelf kan enkel de geluidsbron en volume worden aangepast. De overige opties moeten worden gedaan via de afstandbediening, persoonlijk vind ik dit niet echt ideaal. De afstandbediening is overgens wel logisch ingedeeld.

Design

Tja tis een zwart doosje met een displaytje met 2 caracters, drie letjes en een ronde schijf met licht eromheen om het vollume te regelen. Het geheel staat op pootjes. Hoeken zijn netjes afgewerkt. Ziet er netjes uit, en past bij de rest van mijn pc. Maar om nou te zeggen dat het een lust voor het oog is. Nee..

Bouwkwaliteit

Het decoderstation zelf is van prima kwaliteit de knoppen voelen stevig aan, het kastje zelf is van metaal en de voorkant van stevig plastic. Mijn eerste afstand bediening was echter bagger, leek wel of het printplaatje verkeerd onder de knoppen zaten want hij reageerde erg slecht. Na ongeveer een half jaar begaf hij het helemaal, dit betekend echter dat je het station niet meer uit of aan kan zetten daar dit niet op het apparaat zelf kan bijzonder irritant..

Teufel heeft me inmiddels zonder problemen een nieuwe voor opgestuurd en deze voelt een stuk steviger aan en deze werkt wel goed. Dus het kan zijn dat ik gewoon een slecht exemplaar had.

prijs

Voor mij stelde dit decoder station mij in staat om makkelijk zowel mijn laptop als mijn desktop aan te sluiten op mijn speakers. verder kan ik doormiddel van deze setup met een onboard geluidskaart nog ontzettend goed geluid uit mijn pc te krijgen.
Het decoder station doet wat ze beloven namelijk: decoding en het aansluiten van meerdere apparaten op een speakerset. Echter in combinatie met de concept e met automatisch standby functie is de volume regeling van het station vrij nutteloos.

Aangezien de duurdere geluidskaarten ook al deze codecs kunnen decoderen met hoge kwaliteit voegt het station in dat geval niets toe aan de speakersset. Daarom denk ik dat dit product alleen geschikt is voor mensen met niet al te bijzondere hardware in hun pc, mensen die geloven performance winst te kunnen halen uit hardwarematig decoden, of mensen die meerdere apparaten willen aansluiten. Ondanks dit denk ik dat dit product wel zijn geld waard is en ik heb er dan ook geen spijt van dat ik hem heb gekocht.

Heb jij ook een Teufel decoderstation 3?