Specificaties 15,6" (1366x768), 640GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Asus K53SV-SX707V Review

paulvitesse 22 maart 2012, laatste update op 22 maart 2012, 1.819 views

Asus K53SV-SX707V

Pluspunten

• i7 processor, 8GB werkgeheugen, 2GB videokaart, 1x USB 3.0, robuust, goede ergonomie

Minpunten

• Geen HD beeldscherm, slecht geluid, geen bluetooth, slechts 3 USB poorten, alle poorten aan de zijkant van de laptop.

Foto's volgen nog!

Prestaties
De prestaties waren voor mij de reden om deze laptop te kopen. Ik zocht een laptop met een Intel Core i7 2670QM processor, minimaal 6GB werkgeheugen en een videokaart met 2GB geheugen. De i7 processor werkt erg snel, zeker met de 8GB werkgeheugen die de laptop heeft. Meerdere programma's tegelijk draaien is geen probleem. De snelheid wordt minder wanneer je de videokaart intensief gaat gebruiken. Dit zal eerder aan de videokaart liggen dan aan de processor of het werkgeheugen.

Beeld- en geluidskwaliteit
De beeldkwaliteit is niet erg hoog, tegenwoordig hebben veel laptops een HD scherm, dat heeft deze dus niet. De resolutie is1366x768, maar met de HDMI uitgang is het wel mogelijk om je laptop aan te sluiten op een externe HD beeldscherm. Ik vond het zelf niet waard om meer geld te betalen voor een hogere resolutie, dit zal je dus zelf moeten overwegen. De kijkhoek van het scherm stelt ook teleur. Al snel verminderd het beeld en bij een grote kijkhoek lijkt het beeld negatief.

Het geluid is slecht doordat er één speaker(mono)is geplaatst in plaats van twee(stereo). Het geluid klinkt daardoor erg 'licht'. Dus wil je een film kijken of muziek luisteren? Sluit dan een koptelefoon of externe speakers aan. Het maximale volume van het geluid is overigens wel prima.

Graphics
De laptop heeft de videokaart GeForce GT540M met 2GB geheugen. Voor mij was dit één van de redenen om deze laptop te kopen. Ik wilde een laptop met een 2GB videokaart, omdat ik wil kunnen gamen met de laptop. De 2GB videokaart is ruim voldoende als je video's gaat kijken, maar wanneer je 'zware' games gaat spelen zal je de grafische instellingen wel naar beneden moeten schroeven. Ik zelf neem genoegen met 'zware' games spelen op lagere grafische instellingen. Wil je echt gamen met de maximale grafische instellingen aan? Overweeg dan om een duurdere laptop te kopen of beter nog een desktop. Ik speel zelf nog wel eens GTA IV. Dit spel kan ik wel met de hoogste grafische instellingen spelen.

Bouwkwaliteit
Wat mij meteen aan deze laptop opviel was de bouwkwaliteit. De behuizing is van aluminium en voelt robuust aan. Het aluminium is ook nog eens krasbestendig. Ook de scharnieren van het beeldscherm voelen stevig aan. De klep gaat wel stug open, dit betekent dat je met twee handen je laptop moet open klappen. Ik vind dit juist een teken van stevigheid. Wanneer je op de 'deksel' van de laptop drukt, deukt de deksel wel in, want deze is gemaakt van plastic i.p.v. aluminium. Het toetsenbord is gesloten, hierdoor kan er moeilijker vuil tussen de toetsen terecht komen.

Ergonomie
Het toetsenbord reageert erg fijn vind ik zelf. Ik weet ook dat dit per persoon verschilt, de één houdt van wat hardere aanslagen dan de ander. De toetsten reageren 'sponzig', hiermee bedoel ik dat de toetsen licht terug veren wanneer je ze aanslaat. Je hoeft niet hard te drukken, maar de toetsen zijn ook weer niet te gevoelig. Het touchpad reageert goed en is niet stroef. De twee muisknoppen onder het touchpad reageren ook goed, het kost niet veel kracht om ze in te drukken. Je polsen rusten goed op de laptop wanneer je het touchpad of het toetsenbord gebruikt.

Alle poorten(zoals usb, hdmi, stroomtoevoer, audio in- en output, etc.) zitten aan de zijkant. Het beeldscherm schuift als het ware over de achterzijde heen, hierdoor was er dus geen ruimte voor poorten. Aan de voorkant zitten dus ook geen poorten, ik denk vanwege het design. Vooral de stroomtoevoer zit op een rare plek, in het midden van de rechterzijde van de laptop. Bij de meeste laptops is dit helemaal aan de achterkant van de rechter- of linkerzijde geplaatst of aan de achterzijde. Ik kan me voorstellen dat dit lastig is voor mensen die linkshandig zijn en een muis willen besturen, omdat het snoer van de stroomtoevoer in de weg ligt.

Warmte en geluid
De laptop wordt bij licht gebruik bijna niet heet. Wanneer je meerdere programma's tegelijk gaat gebruiken of als je gaat gamen of een film gaat kijken dan wordt de laptop wel warm aan de onderkant. Bij het ventilatierooster komt redelijk hete lucht vrij bij intensief gebruik, maar dit is niet meer dan normaal. De bovenkant van de laptop(toetsenbord, touchpad e.d.) wordt niet heet, ook niet bij intensief gebruik.

De laptop maakt weinig tot geen geluid bij licht gebruik. Wanneer je de laptop intensief gaat gebruiken maakt de ventilatie van de koeling wat geluid, maar hard is dat zeker niet. Wanneer je een cd of dvd brand hoor je dit uiteraard ook, maar dat is niet meer dan normaal.

Mobiliteit en accuduur
Doordat de laptop een 15,6” beeldscherm heeft is de laptop een stuk makkelijker mee te nemen dan een 17,3”. Met zijn 2,6kg aan gewicht is de laptop niet erg zwaar, maar het is ook geen lichtgewicht. De adapter van de stroomtoevoer is wel erg groot. Wanneer je de laptop inclusief lader mee wilt meenemen moet je dus een redelijk groot 'blok' meenemen.

De accuduur is voor mij voldoende. Er zijn laptops met een langere accuduur maar daar betaal je dan ook voor. Een precieze indicatie kan ik niet geven, want ik heb de laptop nog niet gebruikt tot de accu helemaal leeg is.

De prijs was voor mij de reden dat ik deze laptop kocht. Er zijn natuurlijk wel meer laptops met ongeveer deze specificaties, maar deze was het goedkoopste. Wanneer je meer opslagcapaciteit, een beter scherm of beter geluid wilt dan zal je ook meer moeten betalen. Maar voor deze processor, werkgeheugen, bouwkwaliteit en videokaart is het een zeer scherpe prijs(in maart 2012 ieder geval).

Ik ben erg tevreden over deze laptop. Het enige wat mij teleurstelde was het geluid. De overige minpunten had ik van te voren al gezien. Ik nam genoegen met de minpunten, omdat die voor mij niet zwaar wogen. Overweeg dus zelf wat je wilt.

Heb je nog vragen over de laptop? Laat gerust een bericht achter!

Heb jij ook een Asus K53SV-SX707V?

Waarom is 2gb een voordeel op zo'n ontzettend trage videokaart? kun je dit onderbouwen met benchmarks (die de gt540m 1gb met de gt540m 2gb vergelijken)? Verder wel een nette laptop die gezien de specs wel gigantisch gebottleneckt wordt door de hdd en grafische chip.
Daar kan ik na het weekend even naar kijken voor je. Wat ik tot nu toe weet is dat games er prima op draaien met grafische instellingen op redelijk hoog. Wordt vervolgd.
Voor mij hoeft het niet hoor, ik weet dat het niet uitmaakt. Op notebookcheck is dat vrij eenvoudig te vinden door even wat benchmarks van laptops met die kaart met verschillende hoeveelheden geheugen te vergelijken ;).
Niet dat de gt540m een verschrikkelijke gpu is (ik heb 'm zelf ook in mijn laptop), maar een snelle videokaart kopen en alleen op het geheugen letten is net zoiets als een snelle auto willen kopen en alleen op de motorinhoud letten;).
Heb hier een ouder model uit de K serie liggen (K53SV-SX152V) en de speaker daarvan is wel degelijk een stereo speaker ;( en voor een laptop ook absoluut niet slecht

Weet je heel zeker dat het slechts mono is? Niet gewoon een defect? O-)
Nee, het geluid is erg 'licht'. Ik heb verder nog wat op internet gezocht, het is een bekend zwaktepunt. Maar voor mij is het niet heel erg. Het geluid kan wel redelijk hard en is ook helder. Ik kijk er regelmatig een film op. Als ik echt muziek wil luisteren of een mooie film wil kijken sluit ik mijn laptop op externe speakers aan. Probeer ze anders zelf even te testen in een winkel om te kijken wat je er zelf van vindt.
Beetje vreemd dat je als negatieve eigenschap geeft dat het geen HD beeldscherm is terwijl je daar zelf voor gekozen hebt omdat je 'Ik vond het zelf niet waard om meer geld te betalen voor een hogere resolutie, dit zal je dus zelf moeten overwegen'.
Lijkt me dat je dit dan niet als een negatieve eigenschap mag bestempelen..
Ik heb hier voor gekozen, omdat het tegenwoordig wel gebruikelijk is. Het is voor mij wel een minpunt, maar ik vind het niet zo erg dat ik er meer geld voor ga neerleggen. Maar ik begrijp dat het elkaar tegen spreekt.
Prima review! Maar wat / hoelang is de accuduur precies?
Wanneer je alleen zit te internetten o.i.d. gaat hij wel 3/4 uur mee. Als je de laptop 'zwaar' gebruikt is het maximaal 2 uur. Een prima batterij vind ik zelf.
Hier ook nog even een algemene review van Tweakers zelf!