Specificaties 4,27" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Samsung Galaxy S II i9100 Zwart Review

ThE-ShoX 6 maart 2012, laatste update op 6 maart 2012, 2.904 views

Samsung Galaxy S II i9100 Zwart

Pluspunten

• Scherm
  • Camera
  • Featureset
  • Gewicht

Minpunten

• Wifi bereik
  • Automatische helderheid
  • Missende camera knop

Halverwege december 2011 heb ik de Samsung Galaxy S2 los aangeschaft voor een prijs van §400,- als vervanger voor mijn Nokia N97. Iets wat direct opvalt in vergelijking met de N97 is de prettige en soepele manier van werken op de telefoon. Dit is grotendeels ook te danken aan Android. De S2 is dan ook mijn eerste Android toestel en dat is zeker een verbetering na 2,5 jaar gebruik te hebben gemaakt van Symbian.

Waarom nou de Samsung Galaxy S2 en bijvoorbeeld geen iPhone? Al tijden hield ik de ontwikkelingen omtrent Android in de gaten en was ik erg geÔnteresseerd in het besturingssysteem zelf, met name de openheid en de mogelijkheden tot aanpassen sprak mij erg aan. Ik had al een paar keer kort op een Samsung Galaxy S gewerkt van huisgenoten en vrienden en die werkten uitermate prettig. Nu is de prijs ook een belangrijk aspect en vond ik in verhouding de iPhone simpelweg te duur. Daar komt bovenop dat de S2 in 2011 uit veel tests er zeer goed uitkwam en daarnaast ook nog eens de best verkochte telefoon was.

Scherm
De Samsung Galaxy S2 bevat een Super Amoled Plus scherm en dat is ook zeker te merken. De beeldkwaliteit van het scherm is erg goed en zwart is ook echt zwart!

De automatische helderheid functie van Android werkt helaas niet erg goed. Nu weet ik niet of dit een software probleem is of dat de sensor niet erg accuraat is. Wanneer deze functie is ingeschakeld duurt het vaak een seconde of langer voordat de helderheid wordt aangepast en wanneer hij wordt aangepast is hij vaak nog te donker. Al snel heb ik deze functie dan ook uitgeschakeld en een vaste helderheid gekozen. Wellicht dat deze functie bij software updates nog wordt verbeterd.

Camera
Over de camera van de telefoon ben ik erg tevreden. De telefoon is uitgevoerd met een 8 megapixel camera en enkele led flitser aan de achterkant en een 2 megapixel camera aan de voorkant. Met de camera aan de achterkant kan in Full HD gefilmd worden en de led als lamp gebruikt worden.

Zowel de kwaliteit van de foto's als van het filmen vind ik erg goed voor een telefoon! Bij het filmen is het echter wel van belang om de telefoon goed vast te houden, omdat je anders nogal snel last kunt krijgen van trillingen. Dit is ook een bijkomend nadeel bij het lichte gewicht van het toestel.

Het enige wat ik mis bij de camera is een ontspan knop. Voor het maken van een foto of het starten van de opname moet je altijd het touchscreen gebruiken. Zeker in de winter wanneer je handschoenen aan hebt is dit nogal een gemis en weerhoudt het je om even snel een foto te nemen.

Accu
Standaard bevat de S2 een 1650mAh accu. Nu lijkt dit al aardig wat, maar de telefoon moet toch wel elke dag opgeladen worden. Nu vind ik dat persoonlijk niet zo'n probleem, maar het is wel iets om rekening mee te houden. Bij zeer intensief gebruik houdt hij het niet eens een dag uit. Dan worden er ook veel spelletjes op gespeeld en filmpjes op bekeken terwijl Wifi en 3g aanstaan.

Een weekendje in Duitsland waar ik alleen GSM netwerk had, Wifi uit had staan en de telefoon amper gebruikte, liet ook zien dat tegen het einde van de dag de batterij nog geen 10% van zijn lading had gebruikt. Wifi en 3g zijn dus wel de grote boosdoeners.

Bereik
In vergelijking met mijn N97 is het bereik van de telefoon toch enigszins belabberd. Waar mijn N97 door het hele huis Wifi bereik had, heeft de S2 dat bij lange na niet. Ook het bereik van GSM / 3g is niet al te best. Zeker in de trein is dit erg goed te merken. Gebieden waar het signaal al niet zo goed is, valt het signaal bij de S2 geheel weg.

Misschien dat dit probleem in de toekomst nog verholpen wordt of met een Custom Firmware beter is. Hoewel ik zelf verwacht dat dit hem in de firmware of de hardware zelf zit. Van een huisgenoot weet ik dat het signaal van de gewone Galaxy S ook niet al te best is.

Gewicht
Een van de eerste dingen die ook opviel bij het vastpakken van de telefoon was het gewicht. In vergelijking met mijn oude N97 voelt deze echt een stuk lichter aan. Hij weegt dan ook maar 116 gram, waar mijn N97 nog 150 gram woog.

Performance
Ik heb de telefoon niet aan speciale testprogramma's onderworpen, maar ik moet zeggen dat ik erg te spreken ben over de snelheid. Nu ben ik iemand die erg van houdt om meerdere applicaties tegelijk te draaien en nu moet ik zeggen dat de S2 daar relatief goed mee om weet te gaan. Natuurlijk kun je wel iets van vertragingen opmerken wanneer je een stuk of 5 programma's tegelijk hebt draaien, maar het valt me zeker niet tegen. Het toestel is dan ook uitgevoerd met een 1,2 GHz Dual Core processor en beschikt over 1 GB ram.

Problemen
In vergelijking met mijn N97 werkt de S2 uitstekend. Bij de N97 heb ik dan bijna ook alleen maar gezeik gehad en constant een slecht werkend toestel gehad. De S2 is dan ook zeker een verademing. Helaas heb ik de laatste paar weken toch een aantal keer last gehad van spontane reboots. Dit herhaalt zich soms wel 3 tot 5 keer per dag. Terwijl ik andere dagen / weken weer nergens last van heb. Als ik op internet zoek naar dit probleem zijn er meer mensen die hier last van hebben. Ik verwacht dan ook dat dit probleem in de toekomst opgelost zal worden door een software update.

Ik heb zeer tevreden met de telefoon en zou zeker anderen aanraden om deze telefoon te kopen. Natuurlijk hangt het er erg van af hoe intensief en met wat voor doeleinden je de telefoon gebruikt. De S2 is zeer compleet uitgevoerd en werkt prima.

Het Wifi bereik van de telefoon is eigenlijk het grootste minpunt. Hoewel ik stiekem hoop dat dit in de toekomst nog gefixt wordt met een update, ben ik bang dat het aan de hardware ligt.

Aangezien de telefoon voor mij tot nu toe nog erg goed werkt en ik nog niet tegen erg grote problemen met aangelopen ben ik nog niet geswitched naar een Custom Rom. Misschien dat wanneer ik in de toekomst wat leuke speciale features daarvan heb ontdekt of gevonden dat ik toch overstap. Natuurlijk is het nu wachten op Android 4.0 ICS en kijken wat dat voor leuke nieuwe dingen dat met zich meebrengt.

Heb jij ook een Samsung Galaxy S II i9100 Zwart?

Wifi bereik en snelheid valt en staat met de juiste Radio installeren. (baseband in About phone).

De versie die bij mij tot nu toe het beste werkt is de I9100XXKP8 radio. Daarmee heb ik op lange afstanden buiten huis nog steeds wireless N en kan ik binnen 10 meter van de router (ongeacht muren) nog op over de 18Mb/s met m'n NAS uitwisselen.

Gaan zitten wachten tot Kies (waardeloze client) met updates komt is niet wat naar mijn mening, ik zou je van harte aanraden om zelf via Odin updates te flashen of als je het op kunt brengen je iets te verdiepen in custom roms.

ICS roms van Samsung zijn er trouwens al een tijd lang, ik draai ze zelf behoorlijk stabiel sinds januari.
Ik zou wachtten, over 9 dagen komt ICS via Kies. Weet je zeker dat je het ''officiŽle'' hebt en niet 1 of ander custom ding met gebreken.
Ook zou in ICS de wifi gefixt zijn.
Ik heb deze telefoon nu een week ongeveer, en oh men wat een fijn ding he!
Draadloos werkt bij mij met de huidige officiŽle rom (van kies) redelijk, mijn laptop is net iets beter.. Zit ik in een nieuwbouw huis, op de zolder geen bereik.. 1e verdieping ligt eraan waar en hoe ik sta. Maar over het algemeen altijd stabiel bereik
Via Samfirmware (google) heb je dat ook zeker niet hoor, en die zijn allemaal officieel (uitgelekt), en je hebt vaak weken van te voren nieuwe features tegenover het wachten via KIES zolang je de Nederlandse versie flashed krijg je via KIES ook nog gewoon de nederlandse updates (als die er zijn) overheen. ICS zou dus gewoon over de laatste uitgelekte build geupdate worden.

Over die ICS update ik wil het eerst zien en dan geloven, helemaal branded toestellen gaan zeker nog een maand of langer moeten wachten!

ODIN en Samfirmware maken de telefoon die al bijzonder goed is nog beter!

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 6 maart 2012 17:00]

Ik wacht eerst even de officiŽle release van ICS af om te kijken of dan het ontvangst van wifi verbeterd is. Mocht blijken dat dit niks oplevert, dan wordt het misschien toch maar eens tijd om naar Custom roms te gaan kijken.

Ieder geval bedankt voor de tips! Wordt het toestel misschien nog beter dan hij nu al is!