Diginote HDD Behuizing 3.5" SATA - USB 3.0 Review

Killraven 6 maart 2012, laatste update op 6 maart 2012, 9.959 views

Diginote HDD Behuizing 3.5" SATA - USB 3.0

Pluspunten

• Aluminium geborstelde behuizing.
  • Fysieke aan/uit-knop.
  • Verzorgde afwerking SATA-to-USB3.0 controller.
  • Kleine voeding.

Minpunten

• Behuizing kan gemakkelijk om worden geduwd/getrokken als je hem verticaal plaatst.

Kwaliteit voeding Score: 4

Nu USB3.0 meer gemeengoed is, vond ik het tijd voor een USB3.0 interface tussen mijn vele SATA HDD's die ik verzameld heb over de jaren (in diverse computers) en mijn Dell XPS15 (L502x) laptop. Ik vond USB2.0 nog te tergend traag om serieus externe HDD's te gebruiken voor regelmatige backups. Omdat ik één externe HDD casing heb met een eSata poort weet ik hoe fijn het kan zijn om wel een snelle externe HDD te hebben.

Na eerst een USB3.0 dock te hebben gekocht van Diginote bij Paradigit in Amstelveen, heb ik deze na een tijdje omgeruild voor de Diginote 3.5" HDD Enclosure USB3.0. Het dock was gewoon niet goed ontworpen c.q. gefabriceerd en na een tijdje kreeg ik er geen HDD meer in (2.5" noch 3.5"). Men had geen ander merk behuizing met USB3.0 dan wederom een Diginote en ik was een beetje huiverig, maar het is ook niet dat het ding een vermogen kost plus de behuizing sprak me wel aan, dus de koop (ruil) was snel beslecht.

Wat krijg je voor je geld?

In de groen-witte kartonnen doos vind je in plastic zakjes verpakt:
  • Zwarte aluminium behuizing voor 3.5" HDD (173x33x115mm)
  • USB 3.0 kabel, 1 meter in lengte
  • Compacte maar toch solide voelende voeding (één geheel met stekker)
  • Schroefjes om de USB3.0 controller vast te zetten op de HDD

De behuizing

De behuizing vind ik persoonlijk er keurig uitzien. Door de filts van de camera lijkt hij misschien wat licht van kleur maar hij is zwart van kleur met chromekleurige strips rondom en op de zijkanten, plus voorop en op de zijkant het merklogo van Diginote.

De behuizing zelf is gemaakt van geborsteld aluminium, voelt solide aan en heeft geen scherpe randjes (ook niet als je de controller verwijdert om een HDD in te bouwen). Vingerafdrukken zijn niet zichtbaar nadat je hem hebt opgepakt, ook niet na het meermalen inbouwen van een andere HDD.

Er komt geen voetje bij de behuizing of iets anders waarmee je hem rechtop zou kunnen borgen. Ik zelf heb hem daarom plat en horizontaal op mijn bureau liggen want ik wil niet het risico lopen dat ik hem per ongeluk omduw net als er een draaiende HDD in zit.

De aansluitingen achterop voor stroom (12V, 2A) en connectiviteit (USB3.0) bevinden zich op een stukje printplaat wat de SATA interface van je HDD omzet naar USB3.0. Dit geheel is van plastic (op de connectoren na natuurlijk) maar het zit stevig vast en ook de aan/uit-schakelaar voelt degelijk aan. Men heeft er zelfs aan gedacht om een stukje isolerende 'tape' te plaatsen tussen de printplaat en waar eventueel je HDD er tegenaan zou kunnen komen. Vind ik een teken van nette afwerking en dat men toch ook op dat soort puntjes heeft gelet.

Achterop zit ook een LED die vanaf de zijkant van het apparaat ook te zien is, en waarmee je de HDD acitiviteit kunt zien. De LED is groen of oranje van kleur en niet zo fel als die blauwe leds die in waren (zijn?).

Inbouwen van je HDD

Zoals met veel van deze externe behuizingen is het ook hier een kwestie van de SATA-naar-USB3.0 controller achter van de behuizing halen door twee schroefjes los te maken en hem eruit te trekken. Daarna kan je de SATA schuif en de controller verbinden en met twee meegeleverde schroefjes (met platte kop) kan je de controller vastmaken aan de HDD. Daarmee voorkom je dat de HDD van de controller afschuift als je hem toevallig (of juist opzettelijk) vertical neer zou zetten met de controller bovenop en de HDD eronder. Vind ik netjes van Diginote dat ze daar wel aan gedacht hebben ook al staat op hun eigen verpakking niets vermeld over het gebruik van die schroefjes!

Ik heb zelf een WD Raptor 150GB en een Samsung HD501J erin gestopt en dat ging zonder enkel probleem. De Raptor rammelde wel een beetje in de behuizing maar dat is dan ook eigenlijk een 2.5" HDD in een 3.5" koelblok. De Samsung zat er stevig in en rammelde totaal niet.

Daarna de kabels aangesloten, stroom erop en de aan-schakelaar geactiveerd. De voeding druk je in een stekkerblok en is dun genoeg om te zorgen dat je niet meer dan één stekker in beslag neemt. De voeding wordt niet warm in gebruik valt me op.

Prestaties

Even HD Tune Pro gedraaid op de Raptor en Samsung ik zie prima waardes:

Na het opnieuw formateren van de Raptor met Truecrypt (wat een intensieve taak is) was de behuizing lichtelijk verwarmd maar nauwelijks voelbaar. Nu is de Raptor eigenlijk een 2.5" drive in een 3.5" koelrib dus ik moet het ook nog testen met een echte 3.5" HDD. Dat komt later.

Prijs/Prestatie

Als ik in de Pricewatch kijk dan is de Diginote zeker niet de goedkoopste maar ook niet verbazingwekkend veel duurder. Ik ben zelf wel te spreken over hoe solide en compleet de behuizing is, dus ik hoop er nog lang plezier van te hebben. Mochten er zich storingen voordoen dan meld ik dat natuurlijk.

Als er andere dingen zijn die jullie willen weten over deze behuizing, laat het me gerust weten en ik zal kijken wat ik doen.

Heb jij ook een Diginote HDD Behuizing 3.5" SATA - USB 3.0?

Nette review.

Hoe is de warmteontwikkeling van de HDD ?
Is deze behuizing meegeschakeld met de PC, ik bedoel hiermee: gaat dit setje ook uit, als je de PC uit schakeld of gaat dit apart met het knopje achterop ?
Dank je :). Met de Samsung HD501J erin en intensief gebruik (kopieeracties enzo) wordt de behuizing wel warmer maar ik kan nog wel hand erop houden zonder dat dit pijnlijk wordt. Eenmaal klaar met een kopieeractie neemt de warmte snel weer af, dus die behuizing doet z'n werk wel. De voeding wordt trouwens ook iets warmer tijdens intensief gebruik maar ook hier geldt dat het nooit pijnlijk warm wordt. Ik hoop morgen of overmorgen een temperatuurmeter te hebben om wat getallen hieraan te plakken :).

Als je hem echt fysiek uit wilt hebben dan moet dat met het knopje achterop maar de HDD slaat wel af als ik de computer afsluit of na en bepaalde tijd. Ik heb mijn Windows 7 laptop ingesteld dat na 15 minuten de HDD's af mogen slaan maar dat is een kwestie van voorkeur.
Thanks voor de review.
Naar aanleiding hiervan, heb ik vanmiddag dezelfde behuizing bij Paradigit op het Koningsplein hier in A'dam gekocht.
Helaas kon ik de behuizing niet openschroeven omdat ik mijn set horlogemaker schroevendraaiers bij thuiskomst (zojuist) niet kon vinden.
Hele mooie review, zie er allemaal prachtig uit. Heb deze ook aangeschaft, maar krijg, als ik hem aansluit op en usb 2.o de melding dat de schijf read-only is, kn de schijf alsdeze ingebouwd is in een pc wel schrijven, hhort dat zo ?

m vr gr
Anton
Er kan geen HDD in met opslagcapaciteit groter dan 2 TB.
Ik heb deze behuizing gekocht omdat ik een behuizing zoek die netjes standby kan worden gezet met een linux systeem. Dit blijkt inderdaad te kunnen. (commando hdparm -y of automatisch na X minuten idle).

De behuizing die ik heb ontvangen ziet er echter heel anders uit dan hierboven! Wel zwart gelakt metaal, maar een strakker design.

Aandachtspuntje is dat de hardeschijf niet trillingsvrij/geveerd is bevestigd, zoals je bij bijvoorbeeld Freecom wel ziet.