Specificaties 7,7" (1280x800), Android 3.2, WiFi+3G - Bekijk alle specificaties

Samsung Galaxy Tab 7.7 Zwart Review

sfc1971 22 maart 2012, 3.135 views

Samsung Galaxy Tab 7.7 Zwart

Pluspunten

• Het bloedmooie (voor Anime) scherm
  • Het (voor mij als middel grote man) precies in de hand passen, grotere tablets doen dit niet (voor mij) en dan ben IK te bang om ze te laten vallen. TEST dit voor JOUW handen in de winkel. Een niet handzame tablet is een ongebruikte tablet en daar zijn ze toch te duur voor.

Minpunten

• De kleine interne opslag. Relatief hoge prijs die het eigenlijk alleen waard is als het (dure) oLed scherm voor jou belangrijk is.
  • De soft key bar die altijd aanwezig is en lichte puntje toont voor de buttons als een film wordt afgespeeld.

Ik ben iemand die altijd heeft geloofd in het juiste apparaat voor de juiste toepassing. Mij zul je dus niet naar muziek horen luisten op een tablet, of op mijn telefoon of op een e-reader. Ieder apparaat heeft zo zijn sterke en zwakke kanten en als man douw ik gewoon mijn zakken vol.

Dus, deze tablet is voor mij voor het afspelen van media, anime om precies te zijn en dan in de trein.

Hoe goed/slecht is het apparaat voor dit?

Eerst deed ik dit op een netbook, mooi beeld, zat opslag ruimte maar soms moeilijk hanteerbaar en de LCD verandert sterk van kwaliteir als de hoek niet optimaal is. Daarnaast heeft lang niet iedere plek in de trein een tray om een laptop op te zetten.

Een iPad was net te groot voor mij, ik heb middel grote handen en de iPad valt niet in de hand. Denk aan hoe je een telefoon vast houd. Een iPad houd je bij een rand vast en dat is niet echt veilig voor mijn gevoel. De 7.7 past net tussen mijn vingentoppen en zo kun je hem goed vast houden als moet opstaan voor iemand. De 7.7 is ongeveer net zo groot als mijn e-reader, denk dat dit niet zonder toeval de meeste gebruikte grootte is voor e-readers.

Ik raad een ieder aan die er over denkt om een tablet te kopen er ERG goed over na te denken welke grootte het beste bij je gebruik past. Wil je hem echt mobiel gebruiken dan zijn 10 inches wel heel erg veel in mijn opinie maar de 7.7 is daar en tegen wel weer een heel klein scherm (kleiner dan mijn netbook). Test het even in een winkel en als je hem in de trein gebruikt, denk aan hoe stevig je hem vast houdt in een drukke trein.

Ergonomie, voor mij, zeer goed. Ik kan er makkelijk op typen met alle vingers of met duimen zoals nodig.

Mobiliteit, hoewel kleiner dan andere tablets zal je toch echt een tas of grote jas nodig hebben om deze in te stoppen.

Bouwkwaliteit, tja, het is een plaatje glas met een dunne metaal plaat erachter. Het beweegt niet, kraakt niet maar het ding vult zo dun aan dat je bang bent hem te breken. Ik heb een flink aantal iPad's gezien met gebarste schermen. Koop een cover.

Featureset, don't care. Er zit van alles en nog wat op en aan maar heb ze niet nodig... wat wel een zwakte punt is is de kleine interne opslag. 16gb is echt niets meer. Er kan een micro-sd kaart bij maar die zijn niet groter dan 32gb te krijgen. Zoals gezegd, kijk ik er Anime op, mijn collectie is in de terrabytes. Ik zal vaak nieuwe content moeten plaatsen en oude vervangen. Lastig als je veel keuze wil hebben wat je wilt kijken.

In de commentaren is te lezen dat 64gb kaartjes (nieuwe specificatie die "officieel" dus niet zou moeten werken) al in de verkoop zijn. Op pricewatch niet gevonden (64gb is niet eens een optie om op te zoeken) maar bij Amazon zijn ze inderdaad te krijgen en Google kan verschillende berichten vinden van mensen voor wie dit inderdaad werkt... ga kaartje bestellen en testen, zal review later updaten met resultaat.

Een kaartje binnengekregen van Sandisk 64GB, werdt NIET meteen herkend, maar kon wel in de Tablet zelf worden geformateerd, 59GB beschikbaar. Werkt ook in een SD slot (met adapter) op mijn netbook dus lijkt goed te zijn. Officieel zou het niet moeten kunnen (64GB kaartjes hebben een nieuwe type naam) maar werkt (voor mij) overal wel. Op eigen verantwoordelijkheid kun je dit dus proberen. Er zal wel een reden zijn dat Samsung dit niet zelf vermeldt in hun product beschrijvingen. Tenslotte heb ik nu meer interne opslag dan de grootste iPad.

Snelheid, met de juiste speler en settings (linux) kan mijn netbook bijna alle media afspelen, alleen de meeste inefficiente full HD encodes (1920x???) zijn net te veel. De tablet doet het ook zeer goed, standaard speler kan mkv aan en er zijn nu genoeg gratis spelers om de gene te kiezen die het best bij jouw past. De HW acceleratie werkt goed maar obsure formaten kun je daarmee vergeten.

Het scherm:

Ah, daar komen we bij de reden dat ik deze heb gekocht en niet ben gegaan voor de hogere resolutie optie van de aankomende iPad3 of Asus Prime.

oLed is echt bloedmooi en HELEMAAL voor Anime. De kleuren zijn voor normale films net iets te vel (dit kan worden aangepast) maar voor anime heeft dit juist een mooi scherp strak beeld met spattende kleuren. Maar het meeste belangrijke voordeel is dat oLed bijna geen probleem heeft met de kijkhoek. Een touch screen zal altijd vol vette strepen zitten, met zonlicht kan dit een lelijk beeld opleveren, kantel hem iets en de schittering is weg. Met LCD ben je dan de optimale hoek kwijt, met oLed niet.

Samsung heeft een stukje software geinstalleerd dat het beeld donkerder maakt om energie te sparen (oLed kost meer energie als het helderder moet branden) en voor Anime is dit zeer storend (Anime heeft grote vlakken, die echter plots kunnen veranderen ZONDER dat de scene verandert, flitst een character met een wit shirt in beeld, dan wordt het opeens donkerder), dit is echter uit te schakelen.

USB: De galaxy tabs gebruiken MTP als je ze verbind met een PC, dit is nog niet 100% voor mekaar onder Linux maar heeft als voordeel dat de tablet gewoon blijft draaien terwijl je hem gekoppeld heeft.

Nadeel, de tablet gebruikt Samsungs eigen connector, daar krijg je een USB versie en oplaad versie van, dat is wel weer beter (oplader op werk, USB kabel thuis bijvoorbeeld) maar toch, wat is mis met mini USB, had er toch naast gekunt?

Verbinding: Niet uitgebruid getest maar naast mijn Nexus S lijkt het allemaal net iets betrouwbaarder met een vodafone data sim.

Software: Android ((nog) niet ICS) met Samsung Touchwiz... ach, ben niet kapot van touch interfaces, opties ontbreken vaak maar dat neem ik maar voor lief, als ik wil werken gebruik ik mijn netbook, dit is voor entertainment.

Geen home key: Dit is een gemis, er wordt nu op het scherm een een rand verspild die altijd aanwezig is, ook bij het afspelen van films waar de buttons in kleine, grijze puntje veranderen die niet min enorm opvalleen onder het perfect zwarte beeld. Waarom? Om wat ruimte te besparen aan de rand? Voor breedbeeld media maakt dit niet uit, heb je toch een rand. Voor niet breedbeeld verspilt dit ruimte.

Conclusie, een snelle goed in de hand vallende tablet met een zeer scherp en helder scherm met felle kleuren. Maar niet voor de power user, niet de hoogste resolutie of CPU kracht en beperkte opslag.

Als eind consument vraag ik me nog steeds af waarom het allemaal zo minimaal moet. Waarom niet gewone SDHC kaartjes? Waarom niet meer dan een? Waarom geen gewoon USB slot zodat USB sticks kunnen worden aangesloten? Waarom geen extra connector aan de zijkant voor landscape docks? Waarom niet meer geheugen?

Heb jij ook een Samsung Galaxy Tab 7.7 Zwart?

Mooi om te lezen dat je voor de 'alles heeft zijn doel' aanpak gaat.
Overtuigende review iig om verder te kijken dan de +/- 10" tablets aangezien ik ook regelmatig in een trein zit en series, anime en films kijk dan.

Waar ik nog wel nieuwsgierig naar ben is hoe je anime afspeelt? Doorgaans staat dit in een mp4 of mkv format (wat ik zelf download tenminste). Hoe is de playback hiervan, en hoe gaat het tablet om met subtitles?
Hangt af van je speler.

Rips (simpele subtitles) spelen in de standaard speler goed af. Er zijn ook spelers die je kunt downloaden die extra opties hebben. (Font, subtitle keuze, etc)

Je moet hier denken aan de support/kwaliteit van de meest simpele Windows media spelers, dit is aan het veranderen, MX Video Play heeft recent ssa/ass ondersteuning toegevoegd, maar dit was op de desktop natuurlijk al jaren geleden normaal.

Bij de serie "Working" merkte ik een probleem op in sommige spelers dat er beeld en geluid uit elkaar liepen op het moment dat er een japanse ondertitel in beeld was. Andere spelers BS player had daar weer geen last van.

Enigste wat me nog niet gelukt is .ts bestanden af te spelen (HD tv formaat).

Moderne encodings van anime in MKV werkten tot nog toe dus allemaal, maar moest soms wel van player wisselen om het beste resultaat te behalen.

Lijkt me dat de gemiddelde anime van dit soort dingen wel gewend is uit het verleden.

Niet perfect maar goed genoeg.
Er zijn ook 64GB micro-SD kaartjes hoor. ;)

Deze micro-"SDXC"-kaartjes werken ook in andere Samsung telefoon's (o.a. Galaxy Note), dus met de Tab 7.7 zal dat ook wel geen probleem zijn

[Reactie gewijzigd door SirNobax op 6 maart 2012 10:45]

Geprobeerd en werkt, bedankt voor de tip. :D Review aangepast om dit te vermelden.
Vermeld in de review en ga er een bestellen, zal na test vermelden of het werkt voor dit apparaat. Bedankt voor de link.
Misschien handig je kopjes 'boldprinted' te maken dmv [b.] [/b.]
Aangepast, bedankt voor de tip.
Ha! Dat is leuk, ik gebruik hem ook voor het kijken van Anime in de trein. ;) Momenteel bezig met Evangelion, wat spettert dat van het scherm zeg. Ik gebruik hiervoor Diceplayer, welke app gebruik jij hiervoor?
MX Video Play, voordeel daarvan vind ik dat deze zelf de films vindt zowel op intern als externe geheugen. Qua beeld kan ik eigenlijk geen verschil zien tussen alle de spelers die ik heb getest.

Had reactie op Freespirit moeten zijn

[Reactie gewijzigd door sfc1971 op 9 maart 2012 08:56]

De 64GB SDXC kaartjes kunnen ook in m'n oude N95. De S2 of een tablet moet dan ook geen probleem zijn. Wel even formatteren naar FAT32.