Pioneer MVH-8300BT Review

SLeddert 5 maart 2012, laatste update op 5 maart 2012, 4.980 views

Pioneer MVH-8300BT

Pluspunten

• Geluid
  • Instelmogelijkheden
  • Speelt van USB en SD
  • Goede Handsfree Bluetooth
  • Klein afneembaar frontje

Minpunten

• Speelt geen cover art van USB en SD
  • Dunne controllerknop zonder profiel aan de zijkanten
  • Alleen beschermhoesje van stof meegeleverd
  • Geen sneltoetsen

Geluidskwaliteit Score: 4
Omdat mijn vorige Pioneer CD/RADIO met Bluetooth het loodje gelegd had, was het tijd voor een nieuwe !
Mijn hele dashboard kastje lag vol met cd's, en ik wilde de overstap wagen op een NIET-CD speler.
Enig onderzoek leert dat de MVH-8300BT een goede kandidaat is met ondersteuning voor SD / USB / 3.5mm IN en dat allemaal aan de voorkant !
Tevens kan je er divx /avi mee afspelen op het kleine schermpje, wat wel een leuk extra is voor de kids.
Omdat het carkit-gedeelte hetzelfde is als mijn oude Pioneer, kon ik mijn microfoontje lekker gemonteerd laten.

Pluspunten:
- Geluid: Qua geluid ben ik dik tevreden. Ik stuur er 4 kleine speakers (13cm) mee aan en een actieve subwoofer. Voor wat je van een autoradio kan verwachten klinkt het geluid zuiver !
- Het vermogen van deze radio is ruim voldoende en de kwaliteit van het geluid is prima !
- Instelmogelijkheden: De crossover freq. is in te stellen via Highpass/Lowpass filters en hij heeft een leuke EQ aan boord.
- Lekker om een sd of usb stick aan de voorkant van je radio te kunnen pluggen
- Het Bluetooth gedeelte is gewoon super !
- Lekker klein afneembaar frontje, maar waarom heeft dit in hemelsnaam een schuine hoek...

Toch zijn er zeker een aantal aandachtspunten waar je rekening mee moet houden voordat je deze radio aanschaft. De Minpunten:
- stoffen tasje voor het frontje ipv. een hardcover
- de controller knop is rondom helemaal glad waardoor je niet goed voelt hoe erg je draait.
- alles gaat via één controller knop. Ik had graag een paar voorkeurstoetsen gehad voor enkele functies.
zelfs van zender veranderen vereist nu enkele handelingen met de controller knop.
- nummers wisselen op usb en sd kaart gaat niet heel direct.

Het GROOTSTE MINPUNT:
- Deze 'multimedia' radio laat geen cover-art zien als je afspeelt van SD of USB stick !!!!!
Het werkt blijkbaar alleen als je je Ipod aanlsuit.
Je kan jezelf toch geen multimedia radio noemen als je niet eens cover-art kan tonen ?
Voor een radio die video's en foto's kan afspelen vind ik dit een enorme misser.
Dat dit niet kan vind ik gigantisch storend en ik hoop dat Pioneer dit middels een firmware update gaat
verhelpen !

Al met al was ik meer content met mijn vorige model P70BT.
Die had een lekker grote draaiknop met profiel aan de zijkanten en voorkeurstoetsen.

Heb jij ook een Pioneer MVH-8300BT?

Ik heb zelf ook een MVH-8300BT, en heb inderdaad Covert Art alleen werkend gekregen met mijn iPod. Een slechte zaak, en op een firmware update ofzo hoef je niet te rekeken bij Pioneer.
Dus als ik je goed begrijp heb deze geen voor voorkeuze toetsen, dat lijkt me vervelend tijdens het rijden.
Stel je luistert Q-Music en je wilt over naar Radio 1, dan moet ik extra handelingen verrichten, terwijl in mijn eigen auto met multimedia, alleen maar de 1 hoef in te drukken!

BTW, heb deze nog een extra afstandsbediening om de sheek te bedienen???
Klopt, je hebt geen 'zendertoetsen'. Je moet de controller eerst naar boven drukken voor het zenderoverzicht, daarna draaien voor de juiste zender en dan nog klikken om te bevestigen...

Afstandbediening is niet standaard meegeleverd, die mag je er nog bij kopen...
"heb deze nog een extra afstandsbediening om de sheek te bedienen???"

:?
Ik heb deze in bestelling, uiteindelijk omdat het de meest uitgebreide is zonder echt serieus geld uit te geven.

Wat me ook erg jammer lijkt is het ontbreken van USB aan de achterzijde zodat je je iPod aansluiting mooi uit het zicht kunt houden en je dashboard vrij van kabels kunt houden. Wil je je de iPod direct aansturen zul je dus kabels voorin moeten pluggen, ook wel een missertje...dat doen ze bij de duurdere toestellen dan wel weer. Geluid is wel fantastisch zoals je van Pioneer mag verwachten :)
Mooie review :)

Weet je toevallig ook of A2DP audio streaming werkt? Ik zie namelijk nogal wat tegenstrijdige berichten. Ik wil 'm graag koppelen met m'n iPhone 4, maar de ene website zegt dat je dan een extra module nodig hebt, terwijl de andere zegt dat het geintegreerd in het apparaat zit.

[Reactie gewijzigd door joramoudenaarde op 13 augustus 2012 12:18]

Nee dit werkt dus niet. Ik had deze radio gekocht in de veronderstelling dat dit zou werken maar dat is dus niet zo. Alleen telefoon audio werkt via bluetooth. Helaas.
Bedankt! Ik was er ondertussen ook achter gekomen, jammer genoeg :)
Ik heb deze radio nu enkele maanden in gebruik. Heerlijk apparaat met veel mogelijkheden voor deze prijs. Wel jammer dat de cover art niet te zien is van de Mp3 op een SD-kaart.. Ik had ook een 32Gb kaart erin, vol met muziek. Bij een file melding stopt de muziek en hoor je de melding. Helaas moet de radio dan de hele structuur van de sd kaart iedere keer weer opnieuw inlezen, hetgeen resulteert in een te lange stilte periode (kan oplopen tot meer dan een minuut stilte voordat de radio doorgaat met het spelen van muziek van de kaart). Oplossing is om een kleinere kaart in te doen...
Of, zoals ik het nu doe, mijn ipod aan te sluiten. Mooi is dat ik dan de bediening van de ipod kan kiezen, of via de radio (niet zo handig) of via de Ipod. In het laatste geval blijft het scherm van de radio donker. Ik heb juits deze radio gekozen voor de ipod/USB aansluiting aan de voorzijde. Met een zwart ipod kabeltje valt het niet op en ben je erg flexibel. Radio doet het prima en bediening is ook makkelijk. Ik wissel toch niet veel van zender, dus voor mij weegt het gebrk aan directe voorkeur toesten minder zwaar. Al met al een prima ding, maar de firmware hand mi wel beter gekund. Tot op heden echter geen goed alternatief gevonden in deze prijsklasse.
Ikj heb deze "multimedia" radio ook sinds enige tijd in mijn auto zitten. Ik kan er nog een zeer irritant minpunt aan toevoegen, namelijk dat hij alle tracks die in een map op je SD kaart staan, afspeelt op zijn eigen volgorde, en dus niet eerst nummer 01.mp3 en dan 02.mp3. Nee, de pioneer MVH8300BT speelt eerst 09.mp3 en dan 02.mp3 enz. enz. Playlist toevoegen helpt niet, hij herkent ze niet. Dus je mix CD's afspelen kun je wel vergeten want dat klinkt dus nergens naar! Onbegrijpelijk dat men zoiets doms in een autoradio maakt! Pioneer heeft voor mij behoorlijk afgedaan dit was de laatste keer dat ik een Pioneer kocht. Verder is het wel fijn hoor om je muziek via SD af te kunnen spelen maar het was weer wel een afknapper dat hij de embedded cover art niet laat zien. Afspelen via mijn Galaxy note via bluetooth heb ik ook niet voor elkaar kunnen krijgen, want de Note laat de cover art wel zien. Handsfree bellen werkt wel maar dat had ik eigenlijk al opgelost met een bluetooth headset. Al met al zonde van de euro's voor deze radio.
@Marcelluz: Klopt wat de afspeelvolgorde betreft. Hij gebruikt de datumstempel (waarop de files zijn aangemaakt op de SD of USB). Ik heb ook geen enkel idee waarom dat handig zou zijn |:(
Ik reageer hier even op mijn eigen beoordeling. Ik heb een email uitwisseling gehad met Pioneer, en het probleem met de onjuiste volgorde afspelen door de radio is enigsinds opgelost. Het blijkt namelijk zo te zijn dat de radio de tracks in een map afspeeld op de daadwerkelijke volgorde zoals de kopieer operatie ze op je SD-kaart zet. Dus als je een hele map in één keer kopieert, gebeurd dit. Het is op te lossen door de mappen in alfabetische volgorde op je SD-kaart te zetten. Eerst 1 map die op positie 1 komt, dan de tracks er één voor één ("01 - Band - Tracknaam.mp3" dan wachten tot die klaar is, dan "02 - Band - Tracknaam.mp3" enz) in, dan map 2 enz. Al met al niet een snel en handig klusje.

Mochten er mensen zijn die hiervoor toevallig een programma kennen die dit automatisch doet of andere tips hebben dan hou ik mij aanbevolen.

Verder qua geluids kwaliteit een prima radio daar is niks mis mee.

[Reactie gewijzigd door Marcelluz op 18 januari 2014 12:15]

Dit is inderdaad een soort workaround, maar eigenlijk niet acceptabel.
Het lijkt me toch normaal gedrag dat een radio tracks in een map afspeelt op filenaam of mp3tag.
De radio heeft veel potentie, maar Pioneer doet er helaas niet mee.
Beetje jammer.
Volgende keer voor mij ook geen Pioneer meer......