Corsair Hydro Series H100 Review

TheBlackbird 5 maart 2012, laatste update op 5 maart 2012, 1.201 views

Corsair Hydro Series H100

Pluspunten

• Koelprestaties
  • Vrije ruimte rond je CPU
  • Geen stof

Minpunten

• Lawaai van de pomp (ratelen door lucht of high-pitched geluid door het draaien)
  • Lawaai bij het opstarten van de meegeleverde fans
  • Niet alle cases compatibel met de radiator voor montage bovenaan

Geluidsproductie (min) Score: 2
Geluidsproductie (max) Score: 1
Koelvermogen Score: 5
Om deze review to the point te houden ga ik voorbij aan de verpakking, foto's en diversen. Die details zijn immers al genoeg beschreven in reviews op deze en vele andere sites. Ik wil vooral focussen op de pro's en contra's van de koeler zelf.

Pro
  • Koelt zeer goed. In een ruimte op normale kamertemperatuur (ca. 20 graden) loopt mijn i7 2600k op de default klok van 3,4 ghz op ca. 32 C idle en ca. 54 C na 10 minuten Prime95 stresstest.
  • Veel ruimte. High-end luchtkoelers nemen enorm veel plaats in, de Corsair H100 houdt de plaats op en rond de CPU vrij. Dat betekent dat je makkelijk aan alle onderdelen van je moederbord kan: pinnetjes, knopjes, vijsjes, ram, etc... en verzekert een goede airflow voor de rest van je componenten.
  • Geen stof. Daar er geen koelblok met vinnen op je CPU zit heb je daar ook geen last van stof. Natuurlijk verzamelt de radiator bovenaan op termijn wel stof, maar die kun je bijv. afspoelen met water. Dat is niet mogelijk met een luchtkoeling.
Contra

Van de pro's zou je meteen enthousiast worden, helaas kunnen de contra's zo zwaar doorwegen dat een aankoop wellicht af te raden is.
  • Lawaai pomp. Zie: http://forum.corsair.com/v3/showthread.php?t=97733. Het is mogelijk dat er lucht in de leidingen zit wat zorgt voor een ratelend geluid. Mijn H100 had hier geen last van, maar anderen hebben dit wel gerapporteerd. Daarenboven is het mogelijk dat je pomp een geluid maakt op hoge frequentie die ZEER irritant kan zijn en dwars doorheen geluidsdempend materiaal gaat. Het valt te vergelijken met het draaigeluid van een harde schijf, maar vervelender. Mijn H100 heeft hier last van, en het geluid was zo irritant dat ik 'm ondertussen vervangen heb door een luchtkoeler. Het probleem valt op te lossen door het voltage te verlagen waarop de pomp loopt met een mod (weerstand of fancontroller), maar handig is dit niet. Slechte punten hier voor Corsair!
  • Luidruchtige fans bij opstarten. De standaard meegeleverde fans gaan bij het opstarten op 2300 rpm gaan draaien. Dit produceert een geluid dat je 't best kan vergelijken met een stofzuiger. Nadien gaat het toerental langzaam naar beneden om na ca. 30 seconden op een relatief stil niveau uit te komen. Dit valt op te lossen door fans te kopen met een lager maximum toerental, maar dat kost je dan weer meer.
Overige opmerkingen
  • Compatibiliteit met case. Je moet op voorhand checken of je de radiator met 2 fans wel kan monteren bovenaan je kast. Met de Corsair kasten is dit uiteraard geen probleem, die zijn er op gemaakt. Mijn Antec P280 was ook geen probleem, alleen blokkeert hij de power stekker voor de built-in casefans. Dat was op te lossen, maar illustreert dat de radiator mogelijks problemen kan geven.
  • Installatie. Installatie van de radiator en fans doe je best voor je je moederbord in je kast plaatst. Zit je moederbord er al in kun je de fans eerst monteren op de radiator en dan het geheel in de kast monteren, op voorwaarde je je schroevendraaier niet hoeft te gebruiken IN je kast maar erbuiten. In het eerste geval zit je moederbord of componenten immers in de weg om te kunnen schroeven.

De Corsair H100 is een koeler die enorm potentieel heeft, maar momenteel door kinderziektes geplaagd wordt. Als Corsair in de toekomst stillere fans meelevert en komaf maakt met storende pompgeluiden hebben ze een echte winner in huis. Tot dan ben je voor je geld beter af met een high end luchtkoeling zoals de Noctua NH D-14.

Heb jij ook een Corsair Hydro Series H100?

Als je pomp geluid maakt is hij defect. Een 100% werkende H100 is fluisterstil.

Ja, veel H100's worden hiermee geplaagd, maar dat is zeer zeker niet normaal. Mijn H100 hoorde je helemaal niet maar blijkt na verkoop ook gekke geluiden zijn te gaan maken. Defect dus.

[Reactie gewijzigd door Vissa66 op 5 maart 2012 13:52]

Er zijn mensen die 3 verschillende units gekregen hebben via RMA, en 3 keer last hadden van het high pitched geluid. Of het is toeval, of het betreft een bepaalde serie, of het is wel degelijk een algemeen probleem.
Inderdaad , de pomp zelf is fluisterstil.
De bijgeleverde fans kan je beter niet gebruiken tenzij je doof wilt worden :+

En het nadeel dat hij niet in elke kast pas is op elke CPU-koeler van toepassing aangezien mijn vorige kast niet dicht kon met een Thermaltake SpinQ VT en een extra fan in het zijpaneel.

Ik denk dat je deze zelfs beter kwijt kunt in de meeste kasten dan een normale koeler , als je wilt kan je hem namenlijk ook nog met tie-wraps vast zetten in je drive-bays.

[Reactie gewijzigd door Vicros op 5 maart 2012 14:58]

Ik ben binnen een maand aan de derde corsair h100 toe, dat is toch niet normaal de eerste ging na 7 dagen kapot de tweede kraakte alleen de pomp , nieuw uit de doos alleen een krakende pomp ,ik heb het ding bij komplett gekocht ,voor de eerste kreeg ik een rma dus een nieuwe voor de tweede hoor of zie ik niets meer van komplett, dus maar contact met corsair opgenomen en die willen de koeler terug dus krijg ik via corsair een nieuwe hopenlijk een goeie.