Specificaties 16GB USB 2.0-stick - Bekijk alle specificaties

Kingston DataTraveler Micro 16GB Blauw Review

Perkouw 14 mei 2012, laatste update op 14 mei 2012, 5.650 views

Kingston DataTraveler Micro 16GB Blauw

Pluspunten

• klein
  • goedkoop
  • Prima leessnelheid, ~17 MB/s

Minpunten

• klein (maakt het af en toe erg lastig om de USB drive uit een apparaat te halen, denk aan een TV waar de usb aansluitingen vaak wat ''dieper'' liggen.)
  • Dopje van de USB stick is niet achterop de usb stick te klikken waardoor je deze snel kwijt kan raken.
  • Schrijfsnelheid is niet erg hoog, ~ 4,5 MB/s

Reden van aanschaf
Een echte reden voor aanschaf van deze usb stick heb ik niet. De USB stick heb ik puur gekocht omdat ik toch al wat spullen bij Informatique wilde bestellen en de usb stick daar toevallig voor ¤ 11,95 in de aanbieding was. Daarbij werd de USB stick ook nog eens voor mij betaald dus ik vond het helemaal prima! ;)

Specificaties
De specificaties van de USB stick zijn als volgt:
MerkKingston
KleurBlauw
Afmetingen25.6mm x 16.7mm x 8.4 mm
Bedrijfstemperatuur0° to 60° C
Opslagtemperatuur-20° to 85° C
GarantieVijf jaar (zie website Kingston)

Verpakking & inhoud
Zoals te verwachten werd de USB stick in een kale blisterverpakking geleverd met verder geen garantie papiertjes of wat dan ook.

Afmetingen
De USB stick met zijn afmetingen van 25.6mm x 16.7mm x 8.4 mm is inderdaad behoorlijk 'micro' als je het mij vraagt. Wat ongelofelijk klein is de USB stick zeg!

Hieronder zijn een aantal 'real-life' foto's om een indruk te geven van de grootte van de USB stick.

Kingston DataTraveler Micro 16GB Blauw

Gebruiksgemak
De USB stick is door zijn kleine omvang af en toe lastig uit een apparaat te halen. Een voorbeeld hiervan staat hieronder.

Zoals in bovenstaande afbeelding goed te zien is kan het soms erg lastig zijn om de USB stick los te halen. Een oplossing is dan om aan het bevestigde koordje te trekken alleen trek je daarmee, hoe voorzichtig je het ook doet, de USB stick deels uit zijn behuizing. Zie onderstaande afbeelding.

Wellicht dat het niet helemaal de bedoeling is om de USB stick op die manier los te halen, maar echt een andere manier is er niet. Ter aanvulling het koordje zit er niet bijgeleverd, dit heb ik er dan ook zelf later aan vast gemaakt op het daarvoor bestemde stukje. Er is dus wel uitsparing aanwezig, je moet alleen nog even een koordje halen.

Al met al, opletten dus wanneer je de USB stick op die manier uit een apparaat denkt te halen. Als je dit te hardhandig doet heb je kans dat je ineens een driedelige (dopje meegeteld) USB stick hebt.

Prestaties
Kleine afmetingen, handig op te bergen, goedkoop... maar waar het echt om draait zijn natuurlijk de prestaties! Zoals in het begin gezegd heb ik de USB stick puur gekocht omdat deze op de front-page van Informatique pronkte als zijnde aan aanbieding en ik heb ik hem zelf niet hoeven betalen. Vooraf heb ik dan ook geen onderzoek gedaan naar de prestaties van de USB stick en wat er nog meer te verkrijgen is voor min of meer hetzelfde bedrag, des te meer de reden dat ik natuurlijk erg benieuwd was naar de prestaties toen ik de USB stick thuis eenmaal kon gaan testen.

Genoeg gebrabbeld, laten we beginnen met HDTune! :)

HD Tune Pro 5.00 (trial)

Zoals te zien in de afbeeldingen word er een gemiddelde leessnelheid behaald van 16,8 MB/s, voor mij meer dan in orde. De schrijfsnelheid met zijn gemiddelde van 4,6 MB/s is weer wat minder 'spectaculair' te noemen, liever had ik dit natuurlijk een stuk sneller gezien maar voor mijn gebruik is dit meer dan in orde.

Op naar CrystalDiskMark.

CrystalDiskMark 3.0.1c

De eerste twee test resultaten laten een schrijfsnelheid zien van rond de 10 MB/s, waarom dit precies is weet ik niet maar ik gok dat dit komt door de korte test van 50mb en 100mb. De resultaten van de laatste test komen weer wel in lijn met de van HDTune met 17,65 MB/s read en 4,46 MB/s write.

Last but not least Atto Disk Benchmark.

Atto Disk Benchmark 2.47

Beide tests laten ook weer resultaten zien die overeenkomen met HDTune en CrystalDiskmark.

De Kingston DataTraveler Micro is erg kleine usb stick met een goede leessnelheid, ~17 MB/s, en heeft daarbij ook nog een redelijke schrijfsnelheid, ~4,5MB/s.

Changelog
17-03-2012: Review gepost, wachtende op feedback. Indien er vragen zijn, stel deze gerust! :)
19-03-2012: Kopje gebruiksgemak toegevoegd.
26-03-2012: Tabel wat aangevuld.
14-05-2012: File Benchmark 64MB & 512MB toegevoegd (HDTune 4.61 Pro)

Heb jij ook een Kingston DataTraveler Micro 16GB Blauw?

Gebruik je de stick nog, of ligt hij al bij het vuil? :)
En hij is nog heel?
Yes, al geef ik toe dat hij de laatste tijd in de RaspberryPi heeft gezeten. ;)

[Reactie gewijzigd door Perkouw op 19 april 2015 20:44]

Bedankt! Dan ga ik bekijken of ik voor deze ga in het zwart (pricewatch: Kingston DataTraveler Micro USB 2.0 16GB Zwart), of liever wat wil bijleggen voor een pricewatch: Sandisk Ultra Fit 16GB Zilver :)

[Reactie gewijzigd door Frozen op 19 april 2015 20:47]

Sandisk halen. Is overal verkrijgbaar en ook goedkoper. ;)
bedankt. ik ga deze denk ook aanschaffen. wel jammer inderdaad dat je hem snel uit de behuizing trekt. zit dat er dan los omheen??? of sloop je hem gewoon snel
Op die manier trek je hem deels uit zijn behuizing, maar ik kan me voorstellen dat wanneer je het vaker doet en/of harder dat je hem dan wel compleet uit zijn behuizing trekt.

Al met al gewoon voorzichtig zijn dan is er niets aan de hand. :)
Drupje CA (secondenlijm) doet volgens mij wonderen.

Net een zwarte besteld voor de auto radio dankzij je review.
Misschien is de PNY mini USB stick een betere koop qua snelheid, hij haalt iig hogere snelheden: productreview: PNY Micro Sleek Attaché 16GB Rood review door enermax Qua grootte is de kingston de winnaar...

[Reactie gewijzigd door bitjesmaker op 3 april 2012 22:25]

Die specifieke review komt op mij niet echt betrouwbaar over, er word, een voor mij, onbekende speedtest gedraaid en er word gezegd dat een dvd kopiëren met 8MB/s gaat.

Maar inderdaad de USB stick is wel sneller dan die van Kingston. :)
bedankt voor de review echt netjes gedaan
Thx
Dank voor het compliment, ik hoop dat je er iets aan hebt gehad! :)
Bedankt voor je erg uitgebreide review!
Geen dank, fijn om te horen dat je er blij mee bent! :)
Ik heb deze gekocht en wou bijna benches gaan draaien tot ik deze review vond. Netjes!

Koopje ook. Heb er 8 euro voor betaald. Snelheden zijn ook prima voor mijn gebruik. En hij past in mijn portemonnee :D
Thanks! Leuk om te horen dat je er ook één hebt gehaald, echt een uitermate handig formaat inderdaad. :)
Heeft deze USB stick ook een lampje welke knippert? Ik zoek er nl eentje zonder lampje.
Deze USB stick heeft geen lampje welke knippert. ;)
Echt wat een belachelijke lange review voor een USB stick. Geweldig, vijf sterren!

Edit1: aangepast, was toch wat te laat ;)

[Reactie gewijzigd door thomasie op 19 maart 2012 13:04]

Thanks!
P.s Het is belachelijk niet belagelijk ;)