HD M-4100SH Review

Zerobase 21 oktober 2007, 7.738 views

HD M-4100SH

Pluspunten

• Ondersteunt veel formaten, tot aan h.264 toe
  • Goede ondersteuning vanuit de fabrikant
  • Streamen via het netwerk en vanaf interne harddisk

Minpunten

Geluidskwaliteit Score: 4
De zoektocht naar de ideale mediaspeler:

Omdat het steeds verplaatsen van de PC tussen beamer boven en TV beneden geen optie was, ben ik op zoek gegaan naar een portable mediaspeler die voldoet aan een aantal eisen en ook nog eens aantrekkelijk geprijsd is. Hiervoor gebruikte ik een XBOX-360 om media af te spelen en te streamen. De XBOX360 ondersteunt maar weinig formaten, DVD's streamen via het netwerk kun je vergeten en iedere keer een ISO op DVD-RW branden gaat op den duur ook vervelen. Even snel een filmpje kijken is er dus niet bij.

Het eisenpakket:

De speler moest voor zover mogelijk aan de onderstaande eisen voldoen:
  • Afspelen van zoveel mogelijk soorten media (.VOB, .ISO, .TS etc)
  • Ondersteuning voor codecs als h.264 en WMV
  • Aansluiten op weergavebron via Component / HDMI (ivm beeldkwaliteit)
  • Voorzien van netwerkaansluiting ivm streamen via netwerk
  • Mogelijkheid tot inbouwen van een harddisk, bij voorkeur SATA. Ik heb nog een stapeltje SATA disken liggen, dus spaart weer geld uit
Kortom, zoveel mogelijk opties tegen voor zo min mogelijk centjes :)

Gevonden!

Na enig zoeken dan uitgekomen bij de DVICO TVIX-4100SH mediaspeler (
http://www.tvix.co.kr/Eng/products/4100sh.aspx). Deze speler ondersteunt bijna alle formaten (Met de laatste beta-firmware ook .mkv), behalve een-op-een geripte HD-DVD's en BLU-RAY's. Geen probleem, die kijk ik toch bijna nooit.

Aansluitmogelijkheden

De aansluitmogelijkheden voor beeld zijn er in ruime mate: Composiet video, S-VHS, Component, HDMI.
Voor audio is er digitaal uit (Optisch en coaxiaal). Verder biedt de 4100 ook de mogelijkheid om audio via HDMI door te geven. Handig als je TV dit ondersteunt.

Beeld- en audiokwaliteit

Ik been geen kritische kijker, voor mij ziet het beeld er gewoon goed uit. Als ik het vergelijk met het beeld dat uit de XBOX360 komt zie ik geen verschil. Audio klinkt ook prima. Of het hifi te noemen is geen idee, ik kijk er film mee en draai er mp3-tjes op, heb er dus geen audiofiele toepassing voor.

Gebruiksgemak

De bediening is lekker makkelijk. Recht-toe-recht-aan, zonder poespas. De Afstandsbediening heeft toetsen die in het donker licht geven, ideaal in een volledig verduisterde kamer. De menustructuur is eenvoudig gehouden. Alles één keer instellen en je bladert gemakkelijk door alle mappen heen.
Het apparaat wordt licht warm, maar zelfs met ingebouwde harddisk valt het mij alleszins mee. Er zitten voldoende luchtgaten in de plasticbehuizing. De ventilator hoor je nauwelijks, zeker niet als je met je hoofd onder een projector zit die meer herrie maakt.

Testen van diverse beeldmateriaal

De tests zijn uitgevoerd met onderstaande apparatuur:
  • Epson TW700 projector (ISF gecalibreerd)
  • Panasonic 37PV60 plasma TV
  • TVIX 4100SH met firmware 1.2.2 (beta)
Media heb ik verzameld uit eigen collectie en van de bekende bronnen op internet (.ts / .iso etc).
Ik ben eigenlijk geen materiaal tegengekomen dat niet werd begrepen door de 4100. Een enkele .ISO file deed het niet, maar uitpakken van deze file en er opnieuw een ISO van maken deed wonderen. Bij sommige .mkv bestanden had ik last van blokvorming, maar dat is een bekend issue in de door mij gebruikte firmware versie. Een enkele keer wilde een DVD in .IFO formaat niet draaien, maar ik vermoed dat deze file corrupt was, want ook op de PC deed deze het niet.
Streamen van high-bitrate mediafiles via het netwerk is af te raden. Denk hierbij vooral aan bitrates > 20 Mbit. Het beeld gaat dan al snel haperen. Draai deze files bij voorkeur vanaf een interne harddisk.

De prijs

De prijs van het apparaat is aan de forse kant. E 379,- is niet niks. Maar als je bedenkt dat de fabrikant het produkt actief ondersteunt geen weggegooid geld (Die ontwikkelaars moeten ergens van betaald worden).
De hoge op prijs is voor mij een klein minpuntje aan het apparaat, maar overkomelijk (Anders had ik het ding nu niet in bezit gehad :) )

Is het een blijvertje?

Daar ben ik nog niet helemaal uit. Het gemak van de portable 4100 is er zondermeer, maar ik mis toch een stukje flexibiliteit die een HTPC biedt. Ik draai bijvoorbeeld ook veel muziek met de PC en zoiets als audioprocessing kun je met de 4100 niet doen. Verder kun je met de PC allerlei beeldinstellingen makkelijk tweaken (gamma, brightnes, contrast). Dit kan niet met de 4100SH. Misschien dat ik 'm toch weer inruil voor een dedicated HTPC. Ik wijzig aan de weergever liever niets omdat deze gecalibreerd is. Misschien staat het apparaat binnenkort te koop op GOT, maar daar slapen we eerst nog wat nachtjes over.

Heb jij ook een HD M-4100SH?

(ik mis plaatjes)

Ik heb al een jaar of 2 (kan ook langer zijn) de M3000F met een 250Gb (inmiddels discontinued zo te zien). Ik vond de prijs toen ook aan de forse kant maar toen waren de 250gig schrijven nog wel duur. Het enige minpunt wat is had dat de fan (40mm) nogal luidruchtig was. Hoe zit dat met dit apparaat. Volgens de specs zit er nog steeds een 40mm fan in. Is deze wel stil? Verder zit er ook geen netwerk op. Dat is hier wel aanwezig.

Wel gaaf dat ie ook kan streamen via het netwerk. Dat had ik niet verwacht. Als mijn huidige tvix overlijdt wordt het een andere tvix. Waar heb je em gekocht ?

[Reactie gewijzigd door shades op 22 oktober 2007 08:18]

Voor een plaatje kun je het beste even op de site van de fabrikant kijken, ik heb geprobeerd foto's te maken, maar met flits zien die er niet uit.

Ik heb de 4100 gekocht bij een van de weinige dealers waar het ding te krijgen is: RHISC in Mijdrecht. Dit is tevens de Nederlandse distributeur / importeur van het apparaat.
mooie review, ik was er toevallig ook naar op zoek, ivm de punten die jij ook genoemd had

*slechte ondersteuning xbox360 & streaming. Je moet dan alles converteren.
* als je een dvd film heb dan deze eerst branden.
* vaak bij dvd5 heb je ook nog dvd kwaliteit verlies.

Het moest gewoon simpeler.

Alleen wil ik hierbij nog zeggen dat er in december 2007 een nieuwe variant uitkomt, de m-6500A. Als ik dit niet op tijd had gelezen dan was ik zeker voor voor de 4100/5100 gegaan

De M-6500A heeft hele grote veranderingen, namelijk HDMI 1.3,
Een wat krachtigere processor, misschien slechte vergelijking maar te denken aan dual core processor, dus dubbele brandbreedte.

De 5100 en 4100 serie hebben namelijk een probleem bij full HD content h264 en 5.1 via optische geluid, dan gaat deze haperingen veroorzaken.

Meer info:

Deze info stond eerst op de site van TVIX maar is inmiddels verwijderd.

Maar alsnog mijn complimenten met je apparaat

[Reactie gewijzigd door aliberto op 27 oktober 2007 16:56]

februari moet de TViX M-6500A in nederland komen, volgens rhisc (importeur)
Mooi ding, maar gezien het eisenpakket is de xbox mediacenter zeker ook een goede oplossing:
goedkoop (het gaat om XBOX 1) en behalve opnemen alle features die je je kunt wensen.