Specificaties Draadloos Qwerty - Bekijk alle specificaties

Logitech diNovo Mini Review

Astie 5 maart 2012, laatste update op 5 maart 2012, 1.160 views

Logitech diNovo Mini

Pluspunten

• Stofklepje
  • Locatie FN-toetsen
  • Batterijduur
  • Toetsverlichting

Minpunten

• Afstellingsmogelijkheden
  • Prijs (t.o.v. andere HTPC toetsenborden)

Hoor mijn HTPC was ik opzoek naar een goede bediening vanaf de bank. Ik ben al in het bezit van een Logitech Harmony One. Hier mee worden alle apparaten (TV, versterker en HTPC) aangezet. Voor de verdere besturing had ik iets nodig dat compact en toch gebruikersvriendelijk is.

Afweging
Ik heb deze Dinovo Mini afgewogen tegen een Logitech Dinovo Edge en een Eminent EM3140.
Van Eminent had ik nog nooit gehoord en om daar dan ook gelijk +/- 60 euro voor neer te tellen terwijl er geen tweakers-review van te vinden is viel die al snel af.
Ik ben daarna na gaan denken over de functie die de afstandsbediening gaat krijgen. Ga ik er complete verhalen op typen (Edge) of af en toe gebruik om te navigeren (Mini) is er bij toch utigekomen dat ik er niet al te veel mee ga typen dus is mijn keuze op de Mini gevallen.
Prijstechnisch had ik "geen" limiet omdat het een verjaardagskado van m'n vriendin zou worden

Gebruik
Ik heb hem nu een week in gebruik en hoe meer ik er aan wen hoe beter ik hem vind.
Het is in het begin erg wennen aan het touchpad omdat deze erg traag was en erg haperde. Na enig gevloek kwam ik er achter dat het bereik van de Bluetooth-stick niet geweldig is. Deze zat achterin de HTPC in mijn TV-kast. Nadat ik deze via een usb-verlengkabel onder de voorkant van de HTPC had geschoven was het bereik perfect en waren de haperingen over. Na het afstellen van de snelheid van de touchpad in Setpoint was ook dit probleem verholpen. Even de 3 functie-toetsen aangepast naar mijn wensen en klaar was Astie. Ik moet wel zeggen dat de afstellingsmogelijkheden wat tegenviel. Er zijn maar weinig programmeerbare toetsen.
Het typen is tot nu toe erg goed verlopen. De toetsen zijn klein maar toch heb ik met mijn worstvingers nog geen dubbele aanslag gehad. Ook de FN-toetsen zitten praktisch zodat je met de ene duim de FN toets in kan drukken en met de andere duim de functietoets.
Het switchen tussen touchpad en navigatie gaat goed omdat de schuifknop makkelijk en soepel te verschuiven is.
Ook wil ik het klepje nog even aanhalen. Deze gaat zeer gemakkelijk open en zorgt ervoor dat er geen rotzooi en stof in het toetsenbord komt.

Batterij
Het opladen van het apparaat gaat via een adapter. Helaas zat hier geen standaard bij zoals bij de Edge wel zit. De batterij gaat opvallend lang mee mede omdat als je de Mini even niet gebruikt gelijk op standby gaat. Wij hebben de batterij op dit moment (week in gebruik) pas 1x volledig opgeladen, sindsdien gaat hij al zonder opladen mee.

Verlichting
De verlichting van de mini springt aan zodra je maar een toets aanraakt. In touchpad stand is het licht oranje. In navigatiestand is het licht groen. De toetsen zijn hierdoor goed verlicht zodat je hem zonder lampenlicht tijdens een spannende film / serie prima kan bedienen.

Zelfs mijn vriendin kan goed overweg met dit apparaat en snapte de functies direct. Ik ben er erg tevreden over en kan het iedereen aanraden om aan te schaffen

• ASRock AMD A75 A75M
  • MS-Tech MC-1200
  • Scythe Shuriken Rev. B
  • Kingston ValueRAM KVR1066D3N7K2/8G
  • AMD A6-3500 Boxed
  • Windows 7 x64

Heb jij ook een Logitech diNovo Mini?

Ik overweeg ook dit toetsenbordje voor mijn HTPC. Wat voor mij heel belangrijk is, is de verlichting. Ik zit op een aparte kamer die tijdens tv-kijken verduisterd is. Als ik een film wil stoppen of b.v. de ondertiteling wil aanzetten moet ik de betreffende knop daarvoor direct kunnen vinden. De vraag is dus hoe de verlichting geactiveerd wordt. Je schrijft in je review dat dat gebeurt door een toets aan te raken, maar dat is voor mij vaak de enige handeling en daarvoor moet de verlichting al gectiveerd zijn om de betreffende toets te kunnen vinden. Kan de verlichting ook op een andere manier geactiveerd worden, b.v. door beweging (zoals bij de Logitech Harmony One)?
Zodra je het klepje opent gaat de verlichting van alle toetsen aan. Mocht je de klep al open hebben dan kun je altijd even over de touchpad aaien en dan gaat de verlichting ook aan.

Inmiddels heb ik hem dus al bijna 2 jaar dagelijks in gebruik en bevalt nog steeds uitstekend.
Bedankt voor de snelle en heldere reactie.

Mijn eisen zijn:
- Oplaadbare accu
- Vervanging toetsenbord + muis
- Verlichte toetsen
- Eenvoudig door windows explorer te navigeren

Voldoet de DiNovo Mini hier voglens jou aan? Zijn er bij jouw weten nog serieuze concurrenten waar ik naar kan kijken?
- Oplaadbare accu
Deze zit erin en gaat bij mij tussen een maand en 2 maanden mee.

- Vervanging toetsenbord + muis
Dit is het zeker. Zodra je eenmaal aan de toetsen gewend bent kun je er blindelinks mee overweg. Het handige aan de touchpad is dat als je een knop omzet het veranderd in een directionpad.

- Verlichte toetsen
Alle toetsen zijn verlicht ookal had ik graag gezien dat ik de tijd daarvan kon afstellen (in der tijd kon dat niet en weet niet of dit inmiddels wel kan).

- Eenvoudig door windows explorer te navigeren
Het navigeren gaat erg makkelijk. Niks over te klagen.

Ik heb deze destijds gekocht omdat ik nog nooit spijt heb gehad van een Logitech aankoop en deze oplaadbaar en verlicht is en een handige klep heeft die alle stof en andere rotzooi buiten houd.

En echte concurrenten had hij destijds maar één maar deze is niet meer te koop. Over de huidige alternatieven kan ik je niets vertellen.
Bedankt voor je uitgebreide reactie, wordt gewaardeerd.
- verwijderd

[Reactie gewijzigd door Astie op 22 januari 2014 10:40]