MSI 880GMA-E35 Review

j-a-s-p-e-r 7 maart 2012, 858 views

MSI 880GMA-E35

Pluspunten

• goedkoop, denk ik dan.

Minpunten

• Zeer slechte linux ondersteuning, monitor gaat in sleep bij boot

Leuke prijs en features maar boot geen enkele smaak linux in 64 bit.
Zie oa. http://www.linuxquestions...ive-cds-cant-boot-908471/

Erg jammer, 4 dagen bezig geweest met vruchteloos herinstalleren omdat ik dacht dat het aan de combinatie RAID0 met Ubuntu, maar het blijkt dus het board te zijn.

[edit]
Ik zal de review een klein beetje bijstellen want hij blijkt toch wel te werken, alleen de linux ondersteuning is gewoon bagger. Gister heb ik ipv. de DVI poort de VGA poort gebruikt en toen bleek het board wel te leven; alleen de terminal/monitor ging gewoon standaard in sleep en hij reageerde ook niet op ctrl+alt+del waardoor het board echt helemaal niets leek te doen. Maar als ik met ctrl+shift+f1 naar de grafische terminal ga dan werkt het dus toch... lekker, echt nog nooit meegemaakt.

Mijn conclusie is nu; board werkt wel dus wil hem niet helemaal afzeiken, maar veel ellendige verhalen gevonden op internet over linux support, net wat ik ondervond, dus ik zou hem niet nog een keer kopen.
Denk overigens dat het voor windows wel een prima board is.

Heb jij ook een MSI 880GMA-E35?

Ja, review was niet zichtbaar omdat het een korte review oid was wegens minder dan 125 woorden, hopelijk nu duidelijker.

Alleen dat linux slecht hardware ondersteund is niet waar, nog nooit zoiets meegemaakt. Zou dit board niet een tweede keer kopen zegmaar ;)
Ik vind dit toch een beetje een vreemd verhaal.
Ook de conclusies lijken mij wel erg snel getrokken.
In het aangehaalde forum schieten de oorzaken en conclusies ook van de ene
oorzaak naar de andere oorzaak...
Zoals wel vaker in dit soort gevallen.

Is jouw conclusie dat het ligt aan dit Merk board?
Of dat het ligt aan de chipset?

Of zou je ook kunnen stellen dat Linux dit board c.q. deze chipset niet goed ondersteunt.
Dan zou je dus eigenlijk een review moeten doen van Linux (c.q. enkele distributies)
en niet van dit board...

En dat gaat het volgens mij ook nog voornamelijk over de Graphics die in dit geval op
het board geintegreerd zijn.

Algemeen zijn er wel meer mensen die voor Linux zeggen --> Doe mij maar een nvidia grafische kaart. Want de drivers daarvoor doen het wel goed.

Persoonlijk heb ik (van wat langer geleden) de ervaring dat de grafische drivers op
linux altijd wat 'achter lopen' dus niet altijd zomaar de nieuwste chipsets ondersteunen.

Wel is het zo dat AMD sinds al enkele jaren ook een Linux variant van de grafische driver
uitbrengt. Dus ik heb meestal na de installatie van Linux de grafische driver geupgrade
naar de laatste AMD versie. En soms moest je dat inderdaad doen 'in tekst mode'...
En daar kreeg ik het meestal wel mee werkend...

Heb je in tekst-mode ook problemen?
Heb je al geprobeerd een AMD (nieuwere) linux driver te installeren voor de graphics?
Gast, de enige reden dat ik dit hier post is om andere mensen te informeren. Ik trek heen conclusies voor anderen, dat mag je lekker zelf doen .
Wat mij dus vooral tegen de borst stuit zijn berichten zoals die van jou. Dat zorgt er voor dat ik in ieder geval geen zin heb om überhaupt nog iets op de tweakers pricewatch te plaatsen.

Samenvattend, het board werkt voor mij gewoon slecht, heeft voor een boel verloren tijd gezorgd, etc. Wat voor conclusies je hier uit kan trekken mag je zelf weten.