Archos 80 G9 8GB 1GHz Zwart Review

zenman 22 mei 2012, laatste update op 23 mei 2012, 4.454 views

Archos 80 G9 8GB 1GHz Zwart

Pluspunten

• veel waar voor je geld
  • snel
  • flexibel (toetsenbord-mogelijkheid, HDMI, 3G, WiFi, GPS, miniSD-slot)

Minpunten

• Oplaadkabel snel gammel.
  • Rubbervoetjes laten los.
  • Standaard snel defect.

Eind november 2011 de Archos 80 G9 gekocht. Nu (4 maart 2012) met 3 maanden gebruikservaring even een review.

De tablet wordt voornamelijk gebruikt door mijn zoon van 12. De tablet wordt dagelijks een aantal uren gebruikt. Hij neemt 'm ook mee naar school. Hij maakt daar dan werkstukken en de teksten plaatst ie in Evernote. Hij typt de teksten razendsnel in met een gewoon toetsenbord dat ie via de micro-usb-poort aansluit (verloopkabeltje USB-microUSB á ¤ 2,55 uit HongKong benodigd). Verder natuurlijk veel internetten via WIFI (YouTube vooral) en gamen (games uit de Android Market). Alles loopt lekker soepel.

Waarschuwing:
We hebben de accu een keer helemaal leeggetrokken. In het boekje staat dat je dat niet moet doen. Doe dat ook niet, opnieuw opladen nadat je 'm hebt leeggetrokken is namelijk nogal een gedoe. Dit komt door het volgende. De tablet kan namelijk alleen maar opgeladen worden als ie aan staat, de tablet sluit zichzelf echter automatisch af (uit dus) als de accu zo goed als leeg is. Daarmee zit je in een vicieuze cirkel. In het boekje staat wel beschreven hoe je het moet aanpakken en uiteindelijk is het gelukt om 'm weer op te laden.

Camera:
Foto's maken lukt alleen als je een foto van jezelf wilt maken. De camera zit namelijk aan de schermzijde, aan de achterkant zit geen camera. Wil je een foto van een ander maken dan moet je de tablet omdraaien en dan zie je het scherm niet en dus zie je ook niet of je goed mikt en kun je bovendien de opnameknop niet goed bedienen (je ziet niet waar de opnameknop zit).

Geluid:
Het geluid dat uit de speaker op de achterkant komt is niet geweldig, maar gelukkig kun je er een koptelefoon of speakertjes op aansluiten. Dan klinkt het een stuk beter.

Scherm:
Voordat we deze tablet kochten was al bekend dat het scherm drukgevoelig is. Inderdaad, ook die van ons heeft dat. Toch hebben we er geen last van. In de praktijk valt het nauwelijks op en het scherm blijft prima functioneren. De kijkhoek is van twee kanten in orde (links en boven), vanaf de andere twee kanten (rechts en onder) zie je vrij weinig. Voor gewoon gebruik (1 persoon, recht van voren) is het beeld super.

Aansluitingen:
Audioplug - goed
Mini HDMI - goed
Mini SD - niet geprobeerd
Micro USB - goed, wel een toelichting:
De stekker van de Archos oplaadkabel past niet lekker strak in de microUSB-aansluiting die bedoeld is om de tablet op te laden. Naarmate de weken vorderden leek de aansluiting steeds ruimer te zijn geworden en viel de stekker er bijna uit. Minutenlang waren we bezig om de oplaadkabel er zo in te prutsen dat ie ging laden. Door een tip van een mede-tweaker (zie hieronder) heb ik een andere oplaadkabel geprobeerd en daarmee gaat het opladen wel goed. Het micro-stekkertje van de originele laadkabel heeft waarschijnlijk lamme grijphaakjes gekregen.

Behuizing:
De tabletbehuizing is helemaal van plastic. Op zich geen probleem. Wel jammer dat de rubbervoetjes zo snel loslaten. 1 hebben we teruggevonden, de andere die los is gegaan is helaas pleite. De standaard aan de achterzijde is ook helemaal van plastic en werkte prima totdat de begrenzing erafging. De standaard kan normaal gesproken maar een centimeter of vijf worden uitgeklapt en daarmee staat de tablet dan in een prettige schuine stand. Nu de begrenzing verdwenen is klapt de standaard uit tot 90 graden (haaks op de achterkant) en dan wordt de plastic standaard teveel belast en staat het scherm ook veel te schuin. Standaard is nu dus onbruikbaar geworden. Wel jammer want je hebt de standaard nodig wil je nog wat geluid uit de speaker op de achterzijde kunnen horen. Als de tablet namelijk plat op zijn rug ligt is de speakeruitgang bijna helemaal afgesloten (zeker nu de rubbervoetjes ook nog verdwijnen).

Eindconclusie:
Wij hebben een snelle tablet met een prettig scherm voor nog geen 200 euro in huis gehaald (incl. 3G stick met 1 Gb prepaid internet). Een handig en praktisch apparaat waar je wel voorzichtig mee om moet gaan. Een goede hoes (met standaard) is wellicht een aanrader.

Update 22 mei 2012
De 3G-stick is inmiddels ook in gebruik genomen. Het duurde even voordat ik de Hi-prepay dataverbinding aan de praat had, maar daarna werkte het prima. De tablet is op een fietstocht mee geweest als GPS-baken. Gedurende 140 km kon ik mijn zoons positie aflezen middels de app "Mylookout". Handig!
Afbeelding 4 vervangen door actuele versie (ICS). Screenshot is als volgt gemaakt: Vol-down + Power (seconde vasthouden).

Heb jij ook een Archos 80 G9 8GB 1GHz Zwart?

Ik heb deze ook, Ik vind de volume knop niet handig geplaatst.
Midden onderop als je hem rechtop houdt en een boek wil lezen kun je hem niet op je schoot laten rusten omdat je dan deze knoppen kunt bedienen. En in aldiko draai je onder andere de bladzijde als je je volume knop drukt.
Verder is het inderdaad een vlotte tablet voor een goede prijs.
Ik las ergens dat Archos deze lijn een upgrade naar android 4 zou geven in februari.
Dat update komt eraan, is alleen vertraagd. Maar binnen twee weken moet die wel zijn.
Mee eens, de volumeknop is inderdaad niet handig geplaatst. Tip: Als je 'm in een hoes (met uitsparingen voor alle knoppen) stopt zou het misschien minder problematisch zijn omdat de tablet dan niet rechtstreeks op je schoot rust maar op de hoesrand. De knoppen zijn dan misschien vrij.

@ rubucop: Heb jij geen problemen met het aansluiten van de oplaadkabel?

[Reactie gewijzigd door zenman op 4 maart 2012 23:40]

Goede review! Het lijkt me erg onhandig en niet bepaald gebruiksvriendelijk dat accu alleen opgeladen kan worden als ie nog niet helemaal leeg is. Verder laten de specs en de afwerking ook te wensen over, maar daar is de prijs ook naar.
Tip voor de oplader: probeer eens een anders micro-usb kabeltje (paar eu in hongkong). Waarschijnlijk is het kabeltje gewoon brak. Daarnaast kun je ook proberen de kleine pennetjes op de connector met een heel klein tangetje of pincet er iets uit te trekken.
Meestal zijn de veertjes in de connector gewoon lam waardoor ie niet goed meer klemt.
@ Raling: Een ander oplaadkabeltje. Hmm, dat is het proberen waard. Het toetsenbord aansluiten geeft eigenlijk nooit problemen, dus daar zou het best eens aan kunnen liggen. Bedankt voor de tip!
Ik heb de oplaadkabel van mijn HTC Sensation even gebruikt om de Archos mee op te laden. Gaat super! Stevige connectie. Het ligt dus aan het oplaadkabeltje. Dat is simpel op te lossen. 8-)
Hallo Zenman
Waar koop je een Archos 80 G9 8GB incl G3 stick met 1 GB voor minder dan ¤ 200,--?
Adriano
Was een aanbieding bij The Phone House.
8-)
Vorige week de update naar ICS gedownload en geïnstalleerd. Ging soepel. Interface is iets anders, verder merk ik niet veel verschil met HoneyComb.

Deze review is al meer dan 800 keer bezocht. Wow, wie had dat kunnen denken? Blijkbaar hebben toch veel mensen interesse in een betaalbare moderne tablet.

Vond je de review nuttig? Stem dan even, ben wel benieuwd wat jullie er van vinden.
8-)
Heb zelf het 1,5GHz Turbo model (502036) met hierop ICS en hiermee heb ik geen enkel probleem met de bouw, hier zijn de puntjes van kritiek die je bij het 1GHz model heb weggewerkt :)

Als iemand een tablet wilt kopen zou ik zeker het nieuwe model aanraden!

Verder vond ik wel een nuttige review, heb je bijvoorbeeld met dit model nog last van haperingen wanneer er meerdere applicaties/games op de achtergrond draaien? Bij het 1,5GHz model is dit niet zo.

Ik geef de review 4*