Specificaties 650W (80 Plus Bronze), niet-modulair - Bekijk alle specificaties

Cooler Master GX 650W Review

pm1 4 maart 2012, laatste update op 4 maart 2012, 1.068 views

Cooler Master GX 650W

Pluspunten

• 624 Watt van het vermogen op de 12 volt rail
  • stil
  • prijs kwaliteit dik ok !
  • 5 jaar fabrieksgarantie

Minpunten

• coil whining op de netfilter (zeer hoge toon)

Aansluitingen Score: 4
Uitrusting Score: 5
Koelvermogen Score: 4
Na een lange tijd met een basic voeding van FSP-group van 350 Watt te hebben gewerkt, werd het toch eens tijd om te upgraden.
De huidige voeding was namelijk nogal krap om te combineren met mij HD4870.
Op zoek naar een nieuwe voeding dus, deze voeding moest aan een aantal eisen voldoen zodat ze na de eerstvolgende upgrade nog steeds voldoet.

Het probleem:

Doordat de voeding in de Antec three hundred case onderaan zit had ik problemen met mij P IV ATX stekker te verbinden, deze zit namelijk helemaal bovenaan links op mijn moederbord. De eerste voorwaarde bij mijn nieuwe voeding was dus voldoende lengte van de P IV ATX stekker. De GX 650 kreeg al een streepje voor met zijn 60 cm lange kabel.

De 12 Volt rail, de meeste voedingen adverteren hun totaalvermogen op de verpakking, maar bij de huidige hardware is de 12 Volt rail van groot belang omdat deze het meeste belast wordt. Mijn ervaring leert mij dat de fabrikanten hier soms weinig aandacht aan besteden en soms zomaar het vermogen van alle rails optellen.

zoals je kan zien houdt cooler master hier wel rekening mee en zit er maar liefst 624 Watt aan vermogen op de 12 Volt rail.

De verpakking:

Hier over ga ik niet te ver uitweiden, de voeding zat mooi en degelijk verpakt.

Aansluitingen

Voor de aansluitingen had ik wel iets meer verwacht, Cooler master heeft geen rekening gehouden met het feit dat in een aantal computercases de voeding onderaan zit. Het gevolg is dus dat de sata power connectoren allemaal in dezelfde richting staan waardoor je de kabel in een bocht moet aansluiten.

De prestaties:

Over de prestaties kan ik eigenlijk weinig zinnigs zeggen aangezien ik geen geavanceerde testapparatuur hier voor heb.

Geluidsproductie

Om eerlijk te zijn, mijn fans in mijn PC maken idle meer geluid dan de voeding, dus ook hier is alles naar mijn mening in orde. De voeding zit in een mid-range game-PC dus zolang hij niet meer lawaai maakt dan mijn grafische kaart is dat voor mij in orde ;)

Opmerkingen

Wanneer de computer is uitgeschakeld is er wel een beetje coil whining op een heel hoge toon, zelfs als de voeding uitstaat, dit is komt waarschijnlijk van de netfilter die op de ingang zit. De enige oplossing hiervoor is de stroom uitschakelen.

Zo dat was zowat mijn kort review over deze voeding, ik hoop dat het nuttig leesvoer voor je was ;)

Heb jij ook een Cooler Master GX 650W?