Specificaties 16GB CF I, 1,551 per GB - Bekijk alle specificaties

Transcend CompactFlash 16GB 400x Review

Sparks.nl 3 maart 2012, laatste update op 3 maart 2012, 541 views

Transcend CompactFlash 16GB 400x

Pluspunten

• Goedkoop
  • Probleemloos product

Minpunten

• Geen 60MB/s (wellicht een enkele piek op snelheid, dat is het wel). Wellicht moet je dit ook niet verwachten van zo'n kaart en is 400x wel puur de maximum pieksnelheid.

Omdat ik een Canon EOS 7D heb (sinds eind 2009) heb ik destijds besloten om maar gelijk een grotere CF kaart te kopen naast mijn bestaande Sandisk Extreme IV 4GB. Het moest een 16GB kaart woorden en als het even kon ook ietsje sneller als wat ik had of minimaal gelijk aan snelheid. Het is een 400x kaart geworden, dit geeft een theoretisch maximum van 60MB/s.

Ik heb getest met een USB 3.0 geheugenkaartlezer. Het is een Rollei USB 3.0 Superspeed CR (Saturn).
Ik heb de kaart aan diverse test onderworpen (ATTO, gaf errors/HD Tach/HD Tune Pro).

Lees snelheid:
De snelheid van de kaart kwam niet boven de 41MB/s HD Tune Pro gaf zelfs een gemiddelde van 35 MB/s aan. Ter referentie, mijn Extreme IV geeft 25.5 MB/s in HD Tune Pro.

Schrijf snelheid:
Dit deel heb ik nog niet kunnen testen. Ik zoek nog een programma waarmee dit kan gebeuren.

Al met al valt de snelheid me een beetje tegen. Ik had er eigenlijk wel ietsje meer van verwacht.

• Nec USB 3.0 PCIe kaart (2x USB 3.0)
  • Rollei USB 3.0 Superspeed CR (Saturn)
  • Windows 7 x64

Heb jij ook een Transcend CompactFlash 16GB 400x?

Waarom geef je zo'n hoge attentie aan de leessnelheid? Het gaat om het schrijven.

Ik heb zelf ook zo'n kaart, ook wegens de aanschaf van een 7D, en de kaart is nooit de bottleneck geweest in de camera. En daar gaat het om.
De leessnelheid heb ik nooit echt getest, als ik hem wil legen dump ik het op mijn NextoDi en dat gaat snel genoeg. Die momenten kies je toch uit, met een andere kaart in de camera.
Dat had ik nog willen toevoegen. Ik heb in de praktijk geen problemen ondervonden in de 2 jaar dat ik de camera heb. Ik vind het alleen jammer dat de specs niet gehaald worden.