Acer Iconia Tab W500 32GB Zilver Review

614 3 maart 2012, laatste update op 3 maart 2012, 1.130 views

Acer Iconia Tab W500 32GB Zilver

Pluspunten

• Windows 8 Tablet OS
  • Aansluitingen
  • Flexibiliteit
  • Alles werkt gewoon en heel snel (zo snel al een recente desktop), zoals een tablet eigenlijk altijd al had moeten zijn.
  • Zo snel opstarten van geheel uit/aan dat standby niet eens hoeft.
  • Serieus verbaasde gezichten toen ik de Acer Windows 8 tablet liet zien bij vrienden en klanten

Minpunten

• Constructie
  • Gewicht
  • Accuduur
  • Looks van de behuizing

Ik heb deze Acer W500 Tablet september vorig jaar 2de hands gekocht voor ongeveer 250euro.
Primair voor Windows 8. Eerst de DP en nu de CS.

De minpunten zijn de constructie, buitenmaten en gewicht. Daarvan blijft de constructie alleen als een echt nadeel over. De buitenmaten merk je snel niet meer net als het hogere gewicht.
Natuurlijk is lichter en kleiner mooier, maar de praktijk oordeelt.
Het mooiste is het OS. Met windows 8 heeft het "killer" feautures waarbij m'n vorige iPad en huidige Galaxy Tab 10.1 verbleken.

HET grote verschil maakt de vele aansluitingen in combinatie met Windows 8.
Windows 8 transformeert de Acer tot eindelijk een tablet die er niet slechts voor erbij is, maar voor veel meer zaken gebruikt kan worden. De ervaring is zoveel fijner dat het allemaal zo snel werkt als op een PC. Internetten op een iPad en Tab 10.1 blijft een gruwel vergeleken met de Acer. Het gaat allemaal veel sneller en soepeler. Webpagina werken veel beter en je merkt dat je niet met een compromis tablet bezig bent. En dat zijn juist de 90% gevallen waarvoor ik een tablet gebruik.

Verder werkt de besturing (touch/touchmenu's) van Windows 8 ook vele malen fijner als op een iPad of Tab 10.1. Met wel de meeste functionaliteiten ingebouwd en mooier/leuker gemaakt. Zoals bijvoorbeeld het standaard ingebouwde picture password.

Ik kan de Acer op standby zetten, maar uit/aanzetten gaat zo snel dat ik dat feitelijk gebruik;
Als ik de Acer van mijn bureua pak, aanzet en naar de woonkamer/bank loop (ongeveer 10 meter) dan staat de Acer al gereed om het picture password in te vullen.
Zodra de echte Windows 8 tablets op de markt gekomen zijn, gaat de Tab 10.1 ook weg en koop ik een of meerdere Windows 8 Tablets met dock (aangesloten aan 24"schermen) die gelijk een desktop PC gaat vervangen.

De intergratie met Skydrive is ook top zeker in combinatie met de al 3 Windows Phone toestellen hier in huis.

De accuduur is heel wat minder met behoorlijk intensief gebruik ( filmpjes kijken en spelletjes ), 5 uur t.o.v. 15 uur voor de Tab 10.1, maar lang genoeg. Meer dan 5 uur op een dag gebruik ik een tablet toch niet actief.

Voor nu zal de Acer mijn hoofdtablet zijn omdat, ondanks de nodige missende Metro apps, de benodigde functionaliteit al aanwezig al dan niet via Internet Explorer 10/Desktop App.

Het fijne is dat alles gewoon werkt en snel. En dan denk ik ook aan hele grote foto's of video's van alle formaten. Lokaal of in de cloud/op Skydrive. Flexibiliteit ten top.
Met de nodige metro apps en een up to date behuizing zou het af zijn, maar dat is helaas nog een tijdje wachten.

Edit voor hieronder: Windows 8 mist nog als platform, dus geen platform gekozen.

Heb jij ook een Acer Iconia Tab W500 32GB Zilver?