TP-Link TL-WR841N-300Mbps Wireless N Router Review

Borromini 3 maart 2012, laatste update op 21 juli 2014, 8.581 views

TP-Link TL-WR841N-300Mbps Wireless N Router

Een budgetmodel met een beproefde SoC, uitstekend als je sneller draadloos wilt dan de legacy 802.11g-doosjes maar verder geen veeleisende gebruiker bent. Onklopbaar voor zijn prijs, volledig ondersteund door OpenWrt.

Pluspunten

• Volledig ondersteund door OpenWrt (ontwikelversie)
  • Hardware specs voldoende
  • 300N 2,4 GHz
  • Spotprijsje

Minpunten

• Geen in deze prijsklasse (tenzij misschien het uiterlijk )

WLAN-bereik Score: 4
Over hoe deze router presteert met stock firmware kan ik niks vertellen - het enige waarvoor ik die gebruikt heb is om de OpenWrt-image te flashen :P. Ik had oorspronkelijk twee van deze routers ingeslagen (kwamen langs voor een prikje op iBood) omdat er genoeg mensen in mijn omgeving zijn die regelmatig hulp/aankoopadvies nodig hebben over computerspul. Ik installeer ze met OpenWrt.

Eisen
Zoals bij mijn andere routers is 100% OpenWrt-ondersteuning ook hier een vereiste. Dit is niet alleen een persoonlijke voorkeur, het garandeert ook een langere levensduur - waar de fabrikant na een paar jaar stopt met updates (ook als er beveilingingsproblemen opduiken) kan je met OpenWrt gewoon de laatste versie erop zetten.

Ondersteuning door OpenWrt
De huidige versie van de TL-WR841N (7.2) wordt nog niet volledig ondersteund in de stabiele versie van OpenWrt (10.03.1 op dit moment). De ontwikkelversie (Attitude Adjustment) biedt evenwel volledige ondersteuning voor de 7.2-revisie. De installatie en configuratie van OpenWrt is voldoende gedocumenteerd (onder andere op de wiki van het project zelf) dus ik licht die niet toe.

Hardware
Dit model is gebaseerd op een (zoveelste) Atheros ar71xx SoC. Het voordeel: het is een beproefd systeem - Atheros 802.11n hardware is een populaire keuze voor draadloze hardware (zowel clients als APs). De processor draait op 400 MHz, de switch biedt 5 100 Mbps-poorten en je hebt één 802.11n 2,4 GHz chip tot je beschikking.

Bereik en prestaties
Het bereik is zondermeer goed te noemen. In de woning waar ie werd geïnstalleerd (gemonteerd tegen een buitenmuur (binnen weliswaar) op het gelijkvloers) is er op de eerste verdieping en op zolder nog steeds een stabiel signaal (iwconfig rapporteert 40/70). De Windows-PC van de bewoners ging 'van twee naar vijf streepjes' ~[sic]. Snelheden en de verbinding zijn stabiel. Het huis is al wat ouder, de plafonds zijn volgens mij niet van gewapend beton.

Inloggen (zowel via SSH als over de webinterface) gaat vlot - merkelijk vlotter dan de Asus WL-500W die ze daarvoor hadden). Ter vergelijking: de WL-500W draaide op een Broadcom SoC die op 266 MHz tikte. Beide routers hebben wel evenveel RAM (32 MB).

Ik heb bij het onderdeeltje 'Ondersteuning' 'Geen mening' aangevinkt aangezien ik van TP-Link ook geen support verwacht, tenzij dat ding de geest geeft of de hardware op de een of andere manier kuren begint te vertonen die niet aan OpenWrt te wijten zijn. Over de prijs kan ik kort zijn: een high-end router koop je voor 100 ¤, hier heb je voor ongeveer 20 ¤ een echte prijsvechter die weliswaar geen gigabit Ethernet biedt, maar wel 300N draadloos - en dat is wat veel mensen meer zullen nodig hebben dan een upgrade van hun LAN.

WAN to LAN doorvoer
Voor mensen die zich afvragen wat deze router aankan heeft TP-Link een handig tabelletje online gezet.

Attitude Adjustment
Met de 12.09-release van OpenWrt werden de firmwares getrimd, waardoor er toch plaats was voor pakketten zoals bv. tc en er een gastnetwerk kon worden opgezet.

Heb jij ook een TP-Link TL-WR841N-300Mbps Wireless N Router?

Bedankt voor je review. Een maat van mij was opzoek naar een goedkope draadloze router en je hebt me overtuigd.
3 sterren
Ik heb ook een tplink (v7.2) aangeschaft en de trunkversie (R30919) van openwrt geïnstalleerd. Echter de webinterface luci ontbrak en er was te weinig ruimte om deze te installeren.
De ontwikkelversies worden standaard zonder LuCI uitgeleverd. Je hoeft niet alle pakketten voor LuCI te installeren, alleen de basisdingen. Dat is hier wel gelukt. Om bv. traffic control/QoS toe te voegen is er dan weer niet voldoende ruimte. Langs de andere kant moet dat wel lukken als je zelf je image bakt, dan kan je er ook dingen uitgooien die voor jou niet van belang zijn.
enig idee wat voor snelheden de wanpoort ondersteunt? Ter referentie: mijn huidige router (wl-500g deluxe) trekt net 30/20.
Daar kan ik geen uitsluitsel over geven, die vriend van me heeft een Telenet-abo, maar de snelheden daar heb ik geen idee van.
Hij wil de effectief gehaalde snelheden weten, niet de geadverteerde.
ik heb een vraag,
zelf heb ik de router ook aangeschaft maar het instellen van de router lukt niet.
ik doe de schijf in de cd-rom vanaf daar lukt alles nog met instellen van de taal.
dan moet hij 2 punten opzoeken maar zegt hij dat hij geen verbinding heeft of het type niet goed is.
beide kloppten want mijn internet doet het dan gewoon en het type is goed ingevoerd.
iemand die kan helpen ?
mvg, siebren
Ik vind geen openwrt voor de WR841N, enkel voor de WR841ND?
Voor zover ik het kan zien is er nagenoeg geen verschil. De "D" staat voor detachable antennas. Waarschijnlijk kun je dezelfde firmware gebruiken :).
Als je met je muis over mijn link gaat zie je dat die naar de ND-versie wijst; zoals Puch-Maxi zegt maakt het geen verschil uit.
Heeft jou adapter ook coilwhine? die van mij heeft dat wel, niet om aan te horen, hoor je van meters afstand als het niet verder is :(