Asus V2-M2V890 Review

Quacka 20 oktober 2007, laatste update op 24 oktober 2007, 802 views

Asus V2-M2V890

Pluspunten

• relatief goedkoop
  • redelijk compleet
  • genoeg koelmogelijkheden

Minpunten

• te weinig sata-aansluitingen en bijhorende kabels

De Asus V2-M2V890 is een kast waarin een 300W-voeding en een moederbord al zit ingebouwd. (zoals normaal bij een barebone)

Featureset
De kast is voorzien van meer dan genoeg opties:
2 geheugenbankjes (DDR2), 2 sata-poorten, 2 ide-poorten, pci-e x16 en een x1, gbit-lan, usb, microfoon en koptelefoon-poorten aan de voorkant van de kast. Er kunnen 2 dvd-roms en maximaal 3 harde schijven ingebouwd worden.

Ik vond de kast in eerste instantie heel erg luidruchtig. Ik heb daarna in de Bios aangezet dat het moederbord de snelheid van de processor-koeler mocht bepalen. Dit verlaagde de geluidsproductie enorm, zonder dat het de pc instabiel maakte. In de pc zit nu een X2 4000 processor (65W-versie), ik heb geen idee wat het effect is op de wat veeleisender processors.

Kwaliteit en vormgeving
De kast is erg simpel. Dat kan ook nauwelijks anders gezien de prijs. De kwaliteit is best goed. Alles zit degelijk in elkaar. Geen rare scherpe uitsteeksels opgemerkt. Het witte plastic aan de voorkant vind ik persoonlijk niet zo mooi. Maar dat is vooral een kwestie van smaak.
Verder zit alles logisch. In de kast zit een aparte zijbuis, om de warmte van de processor direct af te kunnen voeren.
In de kast is verder ruimte om nog aparte koelertjes aan te sluiten. Dat kan in de zijwand, voorkant en achterkant. Als je deze kast dus niet koel kan houden, dan lukt het je in geen enkele kast.
Een duidelijke fout in mijn ogen is het ontbreken van meer sata-poorten. Ze hadden bij Asus beter een ide-poort kunnen laten vallen om hier ruimte voor te kunnen maken.

Installatie
Ik had zelf nog nooit met een barebone gewerkt, maar het feit dat het moederbord al geinstalleerd is (incl kabelaansluitingen) zorgt voor heel veel tijdwinst. Je hoeft geen afstandbusjes te plaatsen, je hoeft niet te lezen hoe de kastaansluitingen op het moederbord moet worden aangeloten.

Verder ging de installatie erg gemakkelijk. Overal kan je vrij makkelijk bij. Alle kabeltjes waren netjes bijgevoegd of zelfs al in het moederbord gestoken (zoals een IDE-kabel). Het enige kabeltje wat ik miste was een 2e sata-kabel. Dit terwijl er wel 2 ide-kabels bij zaten.
Ook is er maar 1 sata-voedingskabel. Dat is ook wel een minpunt. Gelukkig kon in mijn harde schijf ook een normale voedingskabel worden aangesloten.

Ik heb geen pci-e-apparaat geinstalleerd, dus daar kan ik weinig over zeggen.

De kast is zeker een aanrader voor mensen die een simpel systeem willen bouwen. Ik zou het volgende keer zeker weer overwegen.

Heb jij ook een Asus V2-M2V890?

Deze airduct is niet om wamte af te voeren, maar juist koele lucht naar binnen te zuigen. Nogal een verschil.