Specificaties 73GB HDD (SATA-150) - Bekijk alle specificaties

WD Raptor WD740GD, 73GB Review

Priyantha Bleeker 2 augustus 2007, 2.538 views

WD Raptor WD740GD, 73GB

Pluspunten

• Snelheid, Betrouwbaarheid(tot zover je kan beoordelen na een jaar), service van Western Digital. De geluidsproductie en warmteproductie zijn voor mij meer dan oke als je de prestaties in beschouwing neemt, maar sommige niet goed genoeg.

Minpunten

• Geluidsproductie voor sommige.
  • De Warmte productie ook voor sommige

SCSI of toch wachten op S-ATA ?

Ik wilde in eerste instantie een dure SCSI RAID controller kopen en meerde SCSI schijven gaan aanschaffen, dat was omdat ik de grootste betrouwbaarheid in combinatie met de hoogst haalbare snelheid. Dat was tot voor kort alleen nog maar mogelijk met SCSI schijven in een RAID array. Totdat men de S-ATA standaard aankondigde een aantal jaar geleden. De verwachtingen waren hooggespannen ten tijde van de introductie van de S-ATA standaard.

Revolutionair product

Maar de revolutionaire producten bleven uit. Er was geen enkele fabrikant die het durfde om een erg vernieuwend product aan te kondigen. Zelfs het grote IBM/Hitachi kondigde geen revolutionaire schijf aan. Totdat Western Digital met een aankondiging begin 2003 kwam dat men S-ATA schijven gingen produceren waarbij de platters op 10.000 toeren per minuut draaien, met een capaciteit van 36 GB. De schijf heeft een MTFB(Mean Time Between Failure) van 1.2 Miljoen uur wat vergelijkbaar is met SCSI schijven. Niet alleen die hoge snelheid waarop de platters haar rondjes draait en de hoge MTFB is nieuw, de normale garantietermijn van twee jaar(toen der tijd, en later terug naar één en later weer terug naar twee) werd opgekrikt naar vijf jaar, en dat terwijl de fabrikanten die SCSI schijven produceren ook 5 jaar garantie geven op haar SCSI schijven. Dat was al meteen een indicatie dat Western Digital het hogerop zocht met haar nieuwe Raptor schijven. De schijven zijn niet alleen bedoeld voor de Desktop markt, maar ook voor de low-end en de mid-end server markt. Die aankondiging was voor mij een reden om nog even te wachten met de aanschaf van mijn nieuwe hardeschijf configuratie. Ik wilde wachten op de introductie van een schijf met hogere capaciteit.

Hogere capaciteit schijf

Midden 2003 kwam Western Digital met de aankondiging van men een Raptor schijf gingen produceren met 2 platters van 36 GB waardoor de capaciteit verdubbelde. En er waren ook nog verbeteringen aangebracht aan de schijf. Zoals bijvoorbeeld ondersteuning voor 'Command Queuing'. Dit is een feature die je tot dan toe alleen maar bij SCSI schijven zag. CQ zorgt eroor dat de controller dat de controller de opdrachte georderd naar schijf stuurt. Dat zou ervoor moeten zorgen dat de gemiddelde latency naar beneden zou gaan(van 5,2ms naar 4,5ms volgens Western Digital). Achteraf bleek helaas tijdens tests dat CQ niet echt geweldig is toegepast op de Raptor, het zou de prestaties onder bepaalde omstandigheiden zelfs naar beneden halen(in andere omstandigheden iets omhoog).

Aanschaf

Ik heb op dit moment 7 Western Digital Raptor's 74GB schijven(De eerste twee vanaf 17 Februari 2004). Waarvan ik er zes heb draaien in een Raid 5 Array op een LSI MegaRaid 150-6. De schijven zorgen ervoor dat de reactiestijd van het systeem heel erg laag is, dat komt vooral doordat het swappen nu veel sneller gaat als voorheen. Waardoor het werken met de computer ook met alledaagse bezigheden een erg fijne aangelegenheid is geworden, doordat je niet nog moet wachten op een trage HDD die nog zijn of haar gegevens moet verwerken.

Performance en Service top

In vergelijking met mijn oudere Hardeschijven, respectievelijk twee Western Digital 40GB P-ATA schijven 7200rpm 8MB cache en 1 IBM GXP60 en de GXP 180 60GB. De prestaties zijn naar mijn mening ruim voldoende. De betrouwbaarheid tot nu toe ook, ik heb geen enkel probleem qua betrouwbaarheid van de schijven zelf gehad. Ik heb wel bij de 7e Raptor de S-ATA connector afgebroken, maar ik heb de schijf terug gestuurd naar Western Digital en ik heb een splinternieuw exemplaar gekregen(produktie datum 13 April 2005 terwijl ik heb de 18e kreeg !)

Geluidsproductie en Warmte respectabel rekening houdend met de prestaties

De geluidsproductie is naar mijn mening ook gewoon erg goed, en dan vooral als je rekening houd met het hoge toerental waarop de platters van de schijf draaien. Ik heb er geen last van. De warmte productie valt mij ook reuze mee moet ik zeggen, ik kan het niet staven met harde cijfers, maar de gevoelstemperatuur van de schrijven tijdens high-load is gewoon handwarm. De schijven worden gekoeld per 3 met een 12CM fan in mijn CoolerMaster Stacker.

Prijs/Kwaliteits verhouding erg goed op het moment

Ik vind de prijs op dit moment heel erg laag voor wat je krijgt moet ik zeggen. Toen ik de eerste twee schijven van de zeven schijven die ik heb, koste die twee schijven 279 Euro per stuk. Toen ik de volgende twee schijven kocht koste ze 259 Euro per stuk. Daarna heb ik 3 schijven gekocht voor 249 Euro per stuk. En de prijs ligt nu ruim onder de 200 Euro wat ik zeer netjes vind. Ik ben aan het overwegen om nog een aantal schijven aan te schaffen als het nog lang duurt voordat Western Digital de opvolger introduceert.

Opvolger ?

De Ondersteuning van de fabrikant is tot nu toe erg goed bevallen zoals je hierboven kunt lezen. De service is erg goed de harde schijf was redelijk vlot terug(dat terwijl ze bezig zijn met een verhuizing) dus ik ben tevreden. Het is nu alleen nog wachten op de langverwachte opvolger van deze topper onder de S-ATA schijven. Mijn hoop is dat de opvolger een native S-ATA2 schijf zal worden(de huidige is geen native S-ATA). En het zou mooi zijn als de schijf kan beschikken over 16MB cache en in grotere formaten ik denk dan aan 147GB en 300GB. Misschien dat men voor de kleinere formaten het toerental kunnen opvoeren naar 15.000 rpm ? Dat zou geweldig zijn. Maar dat is alleen maar speculeren cq hopen.

Heb jij ook een WD Raptor WD740GD, 73GB?

Toch jammer dat de geplaatste foto's alles behalve die harde schijven in beeld brengen.. :P

Mooie survey verder. Ik heb ook zo'n Raptortje in mijn PC. Het zijn hele degelijke schijfjes. :Y)
Ik zal zometeen even een duidelijkere foto plaatsen :)
Nieuwe foto's geplaatst :)
Ik heb ze net even gemaakt, dat zijn foto's van de schijf die ik de 18e nieuw heb gekregen van Western Digital.
Hij is nog niet uitgepakt zoals je ziet, ik had het te druk(of ben gewoon te lui :7)
"De schijven zorgen ervoor dat de reactietijd van het systeem heel erg hoog is, dat komt vooral doordat het swappen nu veel sneller gaat als voorheen."

...of is de reactietijd erg laag/de reactiesnelheid erg hoog? :)

Verder mooi complete en goed leesbare productsurvey.
Thx voor het commentaar :)
Ik ga het even verbeteren.
Zo :)
Nogmaals bedankt voor het commentaar :)
erg nette survey! hier kunnen we tenminste wat mee! _/-\o_