iRiver Story HD basic Bruin Review

WignersFriend 1 maart 2012, 1.578 views

iRiver Story HD basic Bruin

Pluspunten

• Mooi scherm, hoge resolutie.
  • Snel bladzijden omslaan.
  • Woordenboek en toetsenbord combi.
  • Simpel apparaat, net een boek (!).
  • Supergoeie accuduur.
  • Hoesje iRiver is mooi en werkt.

Minpunten

• Software updates matig georganiseerd.
  • PDF's lezen is een beetje onhandig.
  • Weinig features (geen probleem voor mij).
  • E-reader glijdt makkelijk uit je handen.

Veelzijdigheid Score: 3
Mijn besluit om juli 2011 de iRiver te kopen was gebaseerd op onder andere mijn criteria om een klein toetsenbordje erop te hebben en een goede schermresolutie. Wifi, gprs, gps deed voor mij niet ter zake.

Mijn doel was een e-reader mee te nemen op vakantie, of zomaar ergens waar ik op een verloren moment kon lezen zonder een dik boek mee te zeulen. Het zoeken op een e-reader naar een e-book en deze te kopen, leek mij niet handig, en het is gewoon ook niet handig. Dat doe ik thuis, en zet de epubs met adobe DE op mijn e-reader.

Ik twijfelde toen tussen een Kindle en een iRiver. En ik kan me nog herinneren dat ik volgende de conclusie trok: "als ik dus een hardcopy kan kopen bij Amazon en laten verzenden vanuit de US voor 3x goedkoper dan de e-book variant, laat Amazon dan maar lekker zitten die Kindle". Het voert te ver om hier de e-book markt uit te pluizen, maar mijn verwachting was sowieso dat ik meer boeken in Europa zou kopen dan daarbuiten, dus de Kindle viel af.

Ik ben erg blij met de iRiver. Het scherm is mooi, de weergave is goed, geen reflectie, goeie e-ink dus. Het is gewoon net een boek, alleen dun en licht. Geen fratsen.

De lettergrootte is aan te passen, echter bij het opnieuw opstarten moet je dit weer instellen. Beetje onhandig, maar voor mij geen probleem, want met 2, 3 keer klikken is de lettergrootte in te stellen. Wellicht dat dit in software update verbeterd kan worden.

Het updaten is mij nog niet gelukt, omdat ik de update 1.10 niet kon unzippen en meerdere met mij. Wat dat betreft had iRiver de site nog niet op orde een half jaar geleden. Update 1.28 kan ik wel unzippen, maar ik ben wat huiverig voor het updaten (ooit een keer een cowon gebrickt |:( ). De releasenotes zijn niet bepaald helder, dus ik weet niet eens of een update zin heeft :O.

Het bladeren door een e-book werkt prima, sneller als het omslaan van een bladzijde... Ik heb een paar PDFs geprobeerd, maar dat beviel me niet zo omdat de PDF pagina's niet goed passen op het scherm (links rechts inzoomen etc. = onhandig). Maar goed, ik lees alleen epub formaat, en ik heb voor de komende jaren genoeg boeken :*). Ik lees PDFs, zoals artikelen enzo liever niet op een ereader, maar op een PC, laptop of tablet.

De batterij is echt super. Ik heb 'm sinds juli 2011 circa 5 6 keer keer opgeladen en gebruik 'm bijna iedere dag om wat te lezen. Het overzetten van bestanden werkt makkelijk via de verkenner of Adobe DE.

Het toetsenbord gebruik ik zeer regelmatig om een woord in het woordenboek op te zoeken. Ik lees veel in het Engels, en dit raadplegen gaat zo snel dat ik het doe zodra ik een woord niet ken (deed ik nooit met het papieren woordenboek). Ik vind een toetsenbord prettiger dan een touchscreen, omdat het scherm mooi vlekvrij blijft.

De e-reader zelf is een beetje glad, maar ik heb een hoesje van iRiver erbij gekocht voor 15 euro die er prima omheen zit, dus dat is geen minpunt meer voor mij.

Kortom, zeer goed, omdat features en veelzijdigheid voor mij minder belangrijk zijn.

Heb jij ook een iRiver Story HD basic Bruin?