WD Elements Desktop 3TB Zwart Review

Rasjan 3 januari 2013, 14.818 views

WD Elements Desktop 3TB Zwart

Pluspunten

• / GB
  • stil
  • plug & play

Minpunten

• handwarm na vele uren zwaar gebruik (geen koeling)
  • voeding draad is vrij dun

Mobiliteit Score: 3
Ik heb deze schijf nu ruim 2 weken en heb hem afgelopen weken flink afgeragd en heeft me daarmee niet in de steek gelaten!

Het is in principe een standaard externe harde schijf van 3.5" met een behuizing van standaard afmetingen. Bijgevoegd in de doos zijn de USB kabel (mini-normaal), de voeding en een handleiding met de garantie voorwaarden.

De voeding heeft een magneetje rond de kabel, dicht bij de stekker maar het draadje voelt een beetje stug aan maar is wel dun. Ik heb dan ook het gevoel dat de voeding niet jaren lang mee zal gaan als ik niet voorzichtig mee om ga. Maar de USB kabel daarentegen is echt van goede kwaliteit! Goede connectors en een mooie kabel.

Maar genoeg over de kleine rotzooi:
De harde schijf zit in een 99% gesloten behuizing. De enige openingen zijn de DC-in, USB poort en het blauwe LEDje naast de USB poort. Dit zorgt voor een geweldig stille schijf. Verder zitten er uiteraard rubberen strips onder de behuizing die in een richeltje zitten vastgelijmd. Deze zullen je niet gauw in de steek laten.

Verder zijn er misschien twee kleine (echt heel kleine) minpuntjes:
- na urenlang zwaar gebruik wordt de behuizing handwarm, maar niet storend.
- sommige, oude besturingssystemen kunnen niet omgaan met een harde schijf van 3 TB.

van dit laatste punt heb ik geen last maar in de handleiding stond een verwijzing naar besturingssystemen voor Windows XP en voor MAC OS Tiger.

Maar, echt: heb je echt die 3 TB nodig? Denk dan niet na en koop deze schijf! prijs per GB says it all ;) 0,051 / GB (ten tijde van schrijven)

Heb jij ook een WD Elements Desktop 3TB Zwart?

Hoe snel werkt ie?
heeft deze schijf een aan/uit schakelaar op de achterkant?
benchmarks hebben weinig zin... het is 7200 rpm en USB 2.0, het werkt en loopt prima. Benchmarks op USB 2.0 schijven zullen niet heel veel verschil maken per verschillende schijf. Je zal sowieso moeten wachten als je 50 GB wil over zetten dan kan je ondertussen een pot koffie zetten maar, wederom, dat blijft.
Vraagje - hoe zit het met het stroomverbruik, zou je dat kunnen meten? Verder prima review!
sorry voor de late reactie maar schiijf heeft geen aan/uit switch
en het stroomverbuik volgens de adapter is 12V op 1,5A dus dat betekend 8 Watt wat dan weer uitkomt op ongeveer 29 kW/h.

maar verder heb ik geen betere meetapparatuur voor handen.
Geen aan/uit switch? Moet je dan steeds de stekker er in en er uit doen?
klopt: geen aan/uit switch.
Schakelt deze zichzelf aan/uit? Blijft ie dan geen stroom slurpen?
de schijf zet zichzelf in standby als er geen actief apparaat aan de andere kant van de USB kabel zit: dus als je computer uit of in slaapstand staat of als er helemaal geen apparaat aangesloten is dan blijft de schijf achter in een soort standby waarbij deze wel beschikbaar blijft voor inkomende signalen van activiteit.

maar een adapter heeft natuurlijk altijd lekstroom en standby voegt daar nog eens extra aan toe. maar ik weet niet hoeveel de schijf daadwerkelijk verbruikt in idle/active. en anders kan je altijd nog de stekker er uit trekken of een "8-stekker" snoertje halen met een schakelaar er op ;)
Ik vind het heel bijzonder dat je zo enthousiast kan zijn over een externe hdd van 3 TB met USB 2 !!

Voor mij is het absoluut een no-brainer, een hdd met TB's aan opslag capaciteit MOET mijns inziens gewoon USB 3 hebben.

als je voor een paar euro meer een USB 3 disk kan kopen dan begrijp ik uberhaupt niet dat er iemand op deze wereld rondloopt die deze schijf wil kopen.
ik heb hem al een tijdje in mijn bezit en gebruik hem in combinatie met een Macbook PRO 2010 en daar zit nog geen usb 3.0 op en zodoende was ik niet bereid om extra geld te spenderen voor een usb 3.0 apparaat.

en in de tijd dat ik deze kocht was dit de meest voordelige keuze in opslag capaciteit en euro/GB was ook het beste. dit gecombineerd maakte de keuze erg makkelijk.

maar ik snap je drang naar een usb 3.0 schijf in deze tijd wel ;) en als je computer dat ondersteunt waarom dan ook niet? wachten moet je zo kort mogelijk houden :P
Aangezien deze schijf goedkoper is dan menig interne hdd ben ik wel nieuwsgierig welk type schijf er in zit. Ik vermoed een groene? Is de behuizing makkelijk te openen?
De behuizing is niet zozeer eenvoudig open te krijgen, als eerste moest ik al op google kijken waar de opening eigenlijk zit omdat dit vrij naadloos in elkaar over gaat.
Om de onderkant van de rest van de behuizing los te halen zal een plat voorwerp tussen de rand gestoken moeten worden. Het ziet er misschien strak uit, maar aangezien ik ook de HDD intern wilde gebruiken vind ik dit geen geweldige oplossing, ik had liever gewoon wat schroefjes losgedraaid.

Er zit inderdaad een WD Green in.