Arctic Freezer 7 Pro Review

freak2004 18 oktober 2007, 3.750 views

Arctic Freezer 7 Pro

Pluspunten

• koevermogen
  • installatie gemak
  • afmeting
  • + prijs/kwaliteit verhouding

Minpunten

• geluid (> 2000 rpm)
  • geen fanspeed control (was een hele mooie optie geweest)

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 3
Koelvermogen Score: 5
Verpakking
Zoals van Arctic Cooling verwacht ziet het er weer lekker strak uit. Mooi :P
zwart doosje. In het doosje vinden we de Freezer 7 Pro netjes verpakt in een plastic omhulsing met een bescherm kapje over de heatsink heen.
Naast de cooler vinden we nog een installatie handleiding in het doosje en voor degene die wel erg trots op zijn aankoop is een stickertje voor op je behuizing van AC :P (Waarom zitten er toch altijd stickertjes bij componenten?!)

Specificaties
De specificaties; daar kunnen we heel kort over zijn aangeziend dat gewoon de data sheet is. Maar toch voor de gene die lui zijn of gewoon geintereseerd:

Heatsink afmeting (L x W x H): 104 x 58 x126.5 mm
Fan afmeting (L x W x H): 107 x 43.5 x 96 mm
Algemen afmeting (L x W x H): 107 x 96.5 x 126.5 mm
Fan Speed: 300 - 2500 RPM (PWM)
Stroomverbruik: 0.16 A (1.92 Watt)
Spanning: 12V
Luchtverplaatsing: 77m3/h
Gewicht: 520g
Geluidsontwikkeling: 0.9 Sone - 24 dB(A)
Bevestiging: Push-pins
Fabrieksgarantie: 6 jaar

Installatie
Er zijn een paar aanraders bij de installatie:
- bevestig de cpu-koeling pas als je mobo in de kast is bevestigd.
- druk de push-pins diagonaals gewijs aan.
- als hij vast zit niet zomaar weer verwijderen (logisch) :P

Daarnaast moet je voor je de koeler er definitief op zet even kijken op je mobo of het draadje van de koeler de stroomvoorziening wel haalt op de manier waarop je hem wilt bevestigen. Bij sommige mobo's haalt het draadje het niet...
mocht hij het niet halen kan je kijken of je de koeler kan draaien of anders bij uiterste noodzaak een ander draadje monteren. (dat is een een kwestie van hobby-en) denk niet dat dit vaak voor zal komen.

Het voordeel van het bevestigen van de koeler als je mobo al in de kast ligt is dat je ziet of hij op die manier wel goed past en nergens tegen aan komt. het kan alleen wat creativiteit met zich meebrengen bij het aandrukken van de push-pins.

tip van Sig000:
verwijder de voeding om geklooi te voorkomen met de push-pins die aan de voedings zijde zitten. dankje Sig000 :)

Verder is het van belang dat je de push-pins diagonaals gewijs aandrukt om te zorgen dat de kracht waarmee de koeler op je mobo vast zit verdeeld wordt over een zo groot mogelijk oppervlak en dit voorkomt scheurtjes in de printplaat van je mobo.

De koeler heeft op de heatsink al koelpasta zitten dus dat maakt de installatie voor ons alleen nog maar makkelijker. Hier het stappen plan:
1. Zorg dat je de koeler direct kan plaatsen in je behuizing.
2. check of de stroomdraad het haalt naar de stroomaansluiting.
3. verwijder het kapje van de heatsink.
4. plaats de koeler op je cpu.
5. druk per 2 nu de push-pins diagonaals gewijs (kan het niet vaak genoeg zeggen :P) op je mobo vast.
6. sluit de stroom voorziening aan.
7. er is geen zeven, je bent klaar! :P

Koelvermogen
Het koelvermogen van de koeler is super. Na 2 weken met de stock koeler vond ik de 40 graden te hoog (idle) heb de freezer 7 pro sinds augustus en kan eigenlijk alleen maar lof uitbrengen behalve als de fan boven de 2000rpm komt. Dan ontstaat er een irritant gezoem vanuit je kast. Ik ben van 40 graden idle (intel stock) naar 26 idle (freezer 7 pro) gegaan. ik moet erbij zeggen dat ik een Arctic Silver koelpasta heb gebruikt. en niet de pasta die aanwezig was rechtstreeks uit dat zwarte doosje :P

Conclusie 5/5
Prijs/kwaliteit verhouding is briljant.
Ik gebruik hem sinds augustus na 2 weken de stock koeler van intel te hebben gebruikt. ik ben bijna 8 graden naar beneden gegaan. Hij draait nu zachtje op 1800RPM om de geluidsproductie zo laag mogelijk te houden. ik ben 14 graden omlaag gegaan in idle sinds ik de freezer 7 pro gebruik :P ik ben tevreden met mijn 26 graden.
Een echte aanrader!

kijk voor de gein nog naar mijn systeem voor de specs wat ik precies heb gebruikt: Mijn PC

Heb jij ook een Arctic Freezer 7 Pro?

Nette review, heb je inmiddels niet een beetje droge tong? :P :P :P :P :P :P :P :P :P :P :+
ach een fles spa en fruit doet wonderen :D (ref: spa en fruit reclame van jaartje terug)
tenminste ik geloof dat het spa en fruit was :P
Extra tip bij vastzetten van de koeler met moederbord al in de kast: Verwijder even je voeding en je kunt er veel beter bij. ;)
goeie, ikzelf was daar te lui voor en heb een modulaire voeding met een ruime kast, had er niet zo'n last van :) ik zet 'm erbij.
Je kan de fanspeed gewoon via software aansturen (PWM) hoor. Veel mobo's ondersteunen dat al out-of-the-box via de BIOS (Asus, MSI, etc.). En anders met gratis software als Speedfan, etc.

Dan krijg je dus "smart" speeds afhankelijk van je temps ; idle houdt ie b.v. mijn E6600 @3,5GHz (wel met EIST aan, scheelt ~ 5c) op 26c bij ~900rpm. Hardcore stressed wordt de CPU 46~48c bij max. 1800rpm.
klopt maar niet iedereen heeft zo'n mooi high-end mobo... en wil dan toch koeling.... het kan zijn dat je nog een P4 systeem draait... niet elk p4 mobo (toen de p4 nog nieuw was) heeft die mogelijkheid. dan is de oplossing SpeedFan... maar dit is een hardware review en de tweakers onder ons weten de kneepjes wel en zullen dan snel naar de BIOS of SpeedFan grijpen :), ty for the input
je kan er zelf toch een speedfan dingetje tussenzette??
er zijn een hoop oplossingen... maar het is niet standaard bijgeleverd wat iet wat jammer is.
Hallo? wat wil je voor 14 Euro, heb hem zelf ook ben er dik tevreden over.
Stel dat ze er zon voltregulatortje bijdoen dan kost hij misschien 20.
q6600 @ 2.4 = 35c (1200 toeren)
Overigens vind ik hem op hoogste snelheid nog steeds stil! Neem een 8600GTS dat maakt pas herrie...
ben ook tevreden met de koeler...
hij houdt mijn E6400 @ 3.00 Ghz (40 % overclock) op 39/40 graden idle en stressed rond de 45 (cores 56/58)
en dat is met Qfan aan, dus fan draait niet op full speed

[Reactie gewijzigd door SuX DeLuXe op 19 oktober 2007 12:43]

Ik heb deze koeller ook gekocht, maar dan samen met een Q6600 G0
Ik had eerst een D950 met een Thermaltake Sillent 775.
Kwa geluid is hij bijna hetzelfde op 100% speed.

M'n temps op nu 3.0Ghz zijn 30 voor de cores 1 en 2 en 26 voor de cores 3 en 4
Op stock zijn de temps 26 voor de cores 1 en 2 en 22 voor 3 en 4
Dit is op 90% van speedfan en dan loopt hij op 2071RPM vrij stil dus..
Ik heb nog wel de pasta die erbij op zit gebruikt..

Ik heb nog wel Arctic Silver 5 liggen, maar ik wil eens kijken wat het scheeld natuurlijk.
Iemand al ervaring met de pasta die op de Freezer zit, en nu met Arctic Silver 5 ?

[Reactie gewijzigd door Knight-Rider op 20 oktober 2007 01:33]

Niemand die ut weet dus :P
Dus zelf maar de AS5 erop gedaan nu .
En nu dus ff 200 uur wachten tot de AS5 z'n werk optimaal doet..
Dan eens kijken wat de temps doen..

Momenteel op 380x8 3,040Ghz een idle temp van 34c met een vcore van 1,26v
Dit met een kamertempratuur van 23..
E2200 van 2.2 GHz naar 3.6 GHz, idle 29, load 50 graad C :) prima koeler