Hauppauge WinTV PVR 150 Review

Xyzar_ 18 november 2007, 7.047 views

Hauppauge WinTV PVR 150

Pluspunten

• Eenvoudige interface
  • Simpele kaart voor wie 'gewoon TV wil kijken'

Minpunten

• Geen uitgebreidde features
  • Werkt niet ideaal met de mpeg decoder
  • Soms wat instabiel

Features Score: 3
Driverkwaliteit Score: 4
De Win-TV PVR 150 is wel zo ongeveer wat bij belooft te zijn: een eenvoudige TV-kaart zonder al teveel gedoe voor de gebruiker die geen ingewikkelde dingen wil doen.

De bijgeleverde software (WinTV 2k) bied je de mogelijkheid om TV te kijken, op te nemen en te pauzeren. De interface bestaat uit een aantal knoppen voor de eenvoudige functies (kanaal kiezen, zappen) en knoppen om de verschillende instellingen-menu's te openen.

De instellingen van het programma spreken voor zich, maar zijn wat beperkt. De kleur, contrast en helderheid van het beeld zijn in te stellen, maar verder ook niets wat betreft het beeld, en ik mis toch wel wat instellingen qua geluid. Het programma ondersteunt bijvoorbeeld geen 5.1 geluid, en het is toch wel jammer dat m'n achterste speakers niks doen tijdens het TV-kijken, een emulatiefucntie was mooi geweest.
Voor de rest zijn de instellinge vrij straight-forward, maar niet al te uitgebreid.

Het programma heeft even nodig om op te starten, maar draait verder wel soepel. De verschillende functies waarbij de tuner aangesproken moet worden durecn echter wel wat langer. Zappen naar een andere zender duurt ruwweg een halve seconde. Niet optimaal, maar neit iets wat in de praktijk erg stoort. (je kan overigens wel sneller langs de zender zappen, als je snel genoeg bent wordt het geluid niet weergegeven en kun je snel zappen, wacht je even dat gaat het programma ook het geluid verwerken en voor dat voltooit is is hij eventjes bezig. vandaad dus die halve seconde bij het zappen)
Het programma draait prima, maar een enkele keer blijft het beeld hangen, wordt het beeld zwart of loop het heel schokkerig. Dit komt voornamelijk voor wanneer ik tegelijkertijd WinTV en andere (zware) programma's heb draaien. Dit is echter geen ernstig probleem, want even van zender wisselen en terug verhelpt het probleem 9 van de 10 keer, en anders is een restart voldoende

De bijgeleverde drivers werken in 1 keer prima. Opmerkelijk is dat mijn vader de kaart in zijn PC niet aan de praat kreeg (ook niet met andere drivers en alle mogelijk instellingen gecontroleerd) maar bij mij deed hij het in een keer perfect. Ik hoefte niks te checken, in te stellen of nieuwere drievrs te downloaden ofzo, hij pakte hem in 1 keer en ik kon meteen TV kijken.
Een aangename verassing. Hoe dit komt weet ik niet, maar ik weet wel dat mijn vader's PC wat ouder is dan de mijne, en toendertijd mogelijk nog geen XP-SP2 draaide (alleen SP1). Daarnaast heeft hij ongewtijfeld meer video-gerelateerde software geïnstalleerd en andere codecs/encoders. WinTV kan problemen geven emt de MPEG encoder wanneer er een andere in geinstalleerd dan de meegeleverde.
Bij mijn eerste pogingen had ik PowerDVD nog geinstalleerd staan en dit gaf dus problemen. Oevrigens, deze problemen doen zich alleen voor wanneer er TV wordt gepauzeerd of opgenomen, aangezien WinTV alleen het coderen softwarematig doet.

De ondersteuning vanuit Hauppauge is in mijn ervaring voldoende, maar ik heb ook niet uitgebreid naar info of drivers hoeven zoeken aanegzien de kaart meteen werkte. De informatie op de website van Hauppauge heeft me wel geholpen de problemen met het opnemen op te lossen.
Op de website zijn eenvoudige oplossingen te vinden voor regulieren problemen, alsmede updates en nieuwe drivers. Dit is goed geregeld.

Over de prijs kan ik niet veel zeggen aangezien ik hem niet zelf heb aangeschaft, maar heb gekregen, maar voor zover ik weet is het een betaalbare kaart, en in ieder geval een stuk(je) goedkoper dan de betere kaarten.

De WinTV PVR 150 bied precies wat ik verwacht van een TV-kaart: je kan er TV mee kijken, lekker zappen met de bijgeleverde afstandsbediening, en je kan TV opnemen. niks meer, niks minder.
Daarnaast brengt hij weinig/geen problemen met zich mee en bied hij niet teveel ingewikkelde instellingen of opties, waardoor het een prima kaart is voor de minder ervaren gebruiker.

Heb jij ook een Hauppauge WinTV PVR 150?

Ik gebruik deze kaart al enige jaren en ben alleen maar positief. Xyzar heeft gelijk w. b de features. Aan de andere kant heb ik de kaart gebruikt met bijv een programma als WinVodio en de resultaten waren erg goed.
Tegenwoordig heb ik er twee afzonderlijk in mijn computer en gebruik ze onder Vista HomeP zonder problemen. Windows herkent en installeert ze allebei automatisch en het Media Centre werkt er prima mee. Via de composite ingang heb ik op 1 kaart ook nog m'n upc-mediabox aangesloten en zo kan ik via WinTv de digitale uitzendingen opnemen. De kwaliteit van de opnamen is prima
Ik gebruik 'm in combinatie met Vista Ultimate, werkt heerlijk, dat pauzeren.

Maar de main drawback van dit spulletje is dat ie AMPER tot NIET werkt met >=4GB RAM & memory remap aan .
Inderdaad. Dat rotprobleem heb ik ook in Vista Ultimate x64...

2 GB erbij geprikt, problemen, problemen (geen beeld, groen beeld, sound-popping all over, etc, etc.) en Hauppauge doet HELEMAAL NIETS!!! Dus ook niet reageren op de support-mails die ik ze heb gestuurd.
De kaart doet het soms-wel-soms-niet, maar na een keer of 4 rebooten gaat het meestal wel goed...

Geen Hauppauge meer voor mij dus...
Bovendien is de (analoge) tuner van de WinTV PVR 150 helemaal niet scherp, maar ik ken sowieso nog geen goed (digitaal) alternatief.
Ik gebruik hem onder windows vista premium en ik heb nergens problemen mee gehad.

Had PowerDVD 7 er bij opstaan Plus een stuk of 4 codec packs tot op vandaag nergens last van. Ik vindt alleen de Software te beperkt die erbij wordt geleverd maar daar gebruik ik nu Windows Vista media center voor.

Ik heb trouwens een P4 3Ghz CPU en 2176Mb Ram

[Reactie gewijzigd door bassiexp op 19 oktober 2007 17:28]

Mag ik misschien weten welke broadcast/cable en format jullie hebben gekozen bij het scannen naar kanalen? Ik heb dezelfde kaartje en krijg maar 25 zenders.. :( (met standaard tv gebeure van UPC)
Je kunt geloof ik ook met het handje zenders toevoegen, hij wil er met auto nog wel eens een paar missen.

Handig is het na installatie en zenderzoektocht je WinTV map uit de Program Files even ergens te bewaren. Mocht je ooit weer moeten herinstalleren dan sleep je nadien de inhoud gewoon over (of alleen de gewijzigde config files) en dan ben je meteen weer in business.
Met XP/Vista media center hoef je te toch geen zenders te scannen? Dan regelt media center dat toch?
ja, ja, mits je wel een Internet-connectiie hebt natuurlijk.
heb hem net gekocht 4gb geheugen, en vista, Media Center Editie ziet hem wel, maar kan geen opnames maken, en in Mediaportal heb ik wel zenders, maar geen beeld.

en naderhand ook in Mediacenter enkel nog zwart beeld :(

dan denk je een erkend MCE kaartje te kopen dat zeker wel fijn zal werken, maar dus niet
De 4GB problemen, green Video signal or signal lost etc...

Hauppauge ontkend alles maar MS heeft hiervoor een patch los.

PS: Deze patch wordt standaard mee genomen is SP1, zie verschillende forum van hauppauge maar eens.