MSI GeForce 4 Ti4200 64MB Review

Cassius 18 maart 2008, 2.841 views

MSI GeForce 4 Ti4200 64MB

Pluspunten

• Stabiliteit
  • Overclockbaarheid
  • Uiterlijk van de kaart en koeler
  • Standaard snelheid
  • Uitgebreide softwarebundel
  • Gaat prima om met een breed scala aan drivers

Minpunten

• Snel in DX8 games maar laat wat steekjes vallen in sommige DX9 games
  • Toch maar 64MB geheugen, al ondervind ik daar persoonlijk nog niet enorm veel hinder van

Drivers en compatibiliteit Score: 3

Op mijn werkkamer staat een computer die ik gebruik voor veelal games, internet, films, communicatie en design. Ik had hierin een Geforce2 MX400 zitten en begon mij hier behoorlijk aan te ergeren. Ik had sinds kort een 19inch flatscreen waarop ik 1024x768x32 draaide op een refreshrate van 100hz of 1280x960x32 op een refreshrate van 85Hz. Echter was deze kaart daar helemaal niet blij mee, het beeld verloor scherpte (de oudere ramdac had hier natuurlijk veel mee te maken), applicaties werden merkbaar trager en games werden helemaal onspeelbaar op deze twee resoluties (ik speel graag op dezelfde resoluties als mijn desktop). Ik ging naar een beurs op zoek naar een nieuwe kaart en mijn ogen vielen op deze kaart. Hieronder de review.

De MSI geforce4 Ti4200 at a glance

De keuze moest gemaakt worden tussen een 64MB en een 128MB model en deze was snel gemaakt. Dit model beschikt namelijk over 3,6ns geheugen wat dus goed is voor 550Mhz in theorie. De kaart die ernaast lag (een XFX) beschikte over veel langzamer 5ns geheugen. Ik wist dat die extra banbreedte me meer zou opleveren dan die extra 64MB en daar heb ik tot op heden geen spijt van.

Extra software

Bij deze kaart kan je dit absoluut niet ongemerkt laten, er zit een enorm riante bundel aan software bij. Overclock tools, 3 complete spellen, een helehoop demo's dan wel niet minispellen en ook de drivers en manuals op cd. Erg netjes verzorgd en uitgebreid.

De installatie

Na de doos te hebben geopend en een heus overschot aan software te hebben opzij gelegd komen we aan bij de kaart met een fraai uitziende koeler. Vervolgens klikken wij deze netjes in het AGP slot (4X) en starten we de computer op (hiervoor is de oude kaart en zijn drivers volledig verwijderd voor een optimaal resultaat). Eenmaal in windows download ik de nieuwste drivers en na een reboot kunnen we aan de slag.

Features en Lay-out

Qua features is de kaart niet zo enorm bijzonder. Een Tv-out poort, een DVI poort en een normale analoge poort zijn alle drie aanwezig. Ook is hiervoor de nodige bekabeling meegeleverd. Ik maak in deze review gebruik van de Analoge en de Tv-Out poort. De Lay-out van de kaart is netjes en de kabel van de koeler zorgt niet voor extra hinder in het systeem. De kaart voelt robuust aan en ziet er door het typische MSI rode PCB strak en verzorgd uit.

Prestaties en Overclockbaarheid

De 40.72 drivers (via Guru3D.com) zijn gebruikt voor het schrijven van deze review en er wordt verteld wanneer de kaart overclocked is of niet. De prestaties waren eerlijk waren boven verwachting, de kaart vertoonde geen enkel probleem en draait standaard al iets overclocked. De normale snelheden zijn 250Mhz voor de GPU en 500Mhz voor het geheugen. Maar hier draaide het geheugen al op 513MHz. Aan de slag! Ik wist dat er veel meer in moest zitten omdat er een frisse A3 revisie core opzat en natuurlijk dat snelle 3.6ns geheugen. Standaard geeft het systeem me een score tussen de 9k en 10k in 3DMark 2001. Bij het overclocken heb ik de rest van het systeem op dezelfde instellingen laten staan en zijn de standaard benchmark settings gebruikt. De kaart deed zonder enig probleem 257/550 en ik voelde dat er nog veel ruimte inzat. Ik nam de gok en zette de kaart na een korte test op 300/600. benchmarken hoor. En ja hoor, de kaart gaat met vlag en wimpel door de test en levert mij een nette score op van 10600 punten. Nu kwam het aan op Megahertzje voor Megahertzje. Ik zette de core op 310Mhz en het geheugen op 620Mhz (dit om de stroom synchroon te houden (GPU snelheid = snelheid geheugen (maal 2 door DDR)) en daarmee te genieten van optimale snelheid. De kaart voltooide de benchmark wel met deze settings en zette een goede score neer maar er onstonden artifacts en dat noem ik niet volledig stabiel.

Uiteindelijk draaide de kaart reuze stabiel op 304Mhz voor de core en 612Mhz voor het geheugen, niet slecht zeg ik zo. De kaart scoorde hierbij rond de 10700 punten in 3DMark 2001 en hiermee stond de kaart op de eerste pagina in de futuremark orb met het gebruikte systeem. Een heerlijk overclockbeestje al zeg ik het zelf, zeker met de acceptabele geluidsproductie en stock koeling.

Tegenwoordig speel ik op deze kaart nog steeds spellen als UT2004, Battle for Middle Earth, Rome: Total War, Generals en World of Warcraft zonder enig probleem. Ben behoed voor spellen als Doom3 en Far Cry, al draait de kaart prima in bovengenoemde spellen door het omzeilen van de DX9 features (en deze te renderen met DX8.1 procedures) hij is niet sterk in de laatst genoemde twee titels omdat zij toch echt gebruik maken van te geavanceerde technieken.

Beeldkwaliteit

Ik doe veel desktopwerk en op de resoluties 1024x768 en 1280x960 moest de kaart op respectievelijk 100hz en 85hz een goed beeld neerzetten. Hierin liet de kaart mij zeker niet teleur. Ik heb de directe vergelijking gezien (naast elkaar) van deze kaart met een radeon 8500 en naar mijn ogen sprong de MSI daar in positieve zin bovenuit. Met de Digital Vibrance optie op laag kwam er ook nog eens een fijne kleurstelling uit waar ik altijd op ben blijven draaien.

De Tv-Out gebruik ik vooral voor het kijken van films en ik heb er nooit problemen mee gehad. Waarheidsgetrouw moet ik zeggen dat ik niet veel Tv-Outs van verschillende kaarten heb meegemaakt dus ik kan er niet te diep op ingaan. Maar een film kijken vond ik absoluut geen probleem.

Drivers, Warmte en Geluid

Qua drivers kan ik kort zijn: ik gebruik nooit de MSI drivers zelf. Meestal gebruik ik drivers van Nvidia met het WHQL certificaat (zo ook de 40.72) en soms beta drivers van guru3D.com. Ik heb hier nooit problemen mee gehad. Wel raad ik je aan om de oude drivers altijd netjes te verwijderen al vorens een nieuwe driver te installeren. Dit om rotzooi en oude bestandversies te voorkomen. De warmteproductie is niet erg hoog op de normale snelheid maar kan aardig oplopen in flink overclockte modus. Al wordt de kaart er absoluut niet veel instabieler door. De geluidsproductie is niet storend (ook omdat de voeding er al boven uit komt) maar ook niet bijzonder laag.

Prijs/prestatie en Conclusie

De kaart is in mij bezit gekomen voor 189 euro en ik heb er geen seconde spijt van gehad. Het snelle geheugen en de frisse core staat het toe dat de kaart non-stop op 275/550 draait zonder enkel probleem en voor benchmarks goed over kan gaan op 300/600. De kaart heeft een gemiddelde warmte- en geluidsproductie en een prima beeldkwaliteit (ik vermoed dat er een goede kwaliteit ramdac opzit). De unified drivers werken altijd lekker en de kaart vertoont geen instabiliteit. Een echte aanrader.

Heb jij ook een MSI GeForce 4 Ti4200 64MB?

Is inderdaad een zeer leuk kaartje, heb een tijdje dezelfde gehad (bulk-versie weliswaar) en kan enkel maar beamen wat hier al boven staat :)
Ik heb gehoord dat de kaart na verkoop nog steeds in gebruik is bij de koper. Dit heb ik dus aangepast in de review voor de betrouwbaarheidsstatistieken :) .
nostalgisch dit :), meer kan ik er niet over zeggen :)
Ti4200 jah, dat was nog eens een betrouware kaart. Maar ben je niet een beetje laat met deze review? :P
Nogmaals de review staat er al 3 jaar op geloof ik, ik weet ook niet waarom de review datum ineens veranderd is. Ik heb alleen het drop down menu van "buiten gebruik" op "in gebruik" gezet. Enfin :) .
hoe doe je eigenlijk 100 of 85 hz op een flatscreen...??
is toch altijd 60? pixels knipperen ook niet, maar staan aan of veranderen van kleur, dus refresh rate doet er ook niet toe
Toen de review geschreven werd had ik een 19" CRT in gebruik.

Bij mijn samsung 17" TFT gebruik ik 60 of 72Hz, ik zie het verschil niet :) .
Mooie review man, wees er maar trots op :)
Review Ti4200 aangepast met juiste onderdelen (koppeling met pricewatch is nieuw), OS en betrouwbaarheid. Sorry dat hij hiermee weer bovenaan staat, daar gaat het mij niet om. Ik doe nu even al mijn reviews aanpassen; daarna is het weer mooi klaar.