LG 42PT353 Review

AVM1986 6 maart 2012, 1.153 views

LG 42PT353

Pluspunten

• Ondersteund 1080p resolutie via hdmi kabel.
  • 1024x768/720p weergave is zeer scherp.
  • Goedkoop en naar mijn mening stukken mooier dan een 1080p lcd tv.
  • Splinterdunne tv, geen dikke bak aan de achterkant dus.
  • Inbranding is alleen aanwezig bij het switchen en openen van meerdere vensters tegelijk.

Minpunten

• Matig geluid
  • Extreme inbranding bij hoog contrast niveau
  • Lichtelijke inbranding bij laag contrast niveau

Inbrandgevoeligheid Score: 3
Heb deze tv nu 2 maanden in bezit en de eerste 2 weken toen ik hem net had, had ik ineens last van 1 defecte/flikkerende pixel.
Vervolgens contact opgenomen en paar dagen later kwam er een monteur langs.
Zat vervolgens meer dan een week zonder tv, eenmaal gerepareerd (compleet tn paneel moest vervangen worden) en ik kon weer los.
Geen idee hoe lang de tv het nu zal volhouden zonder fouten, we zien het gauw genoeg.
Langdurigheid is dus moeilijk om te zeggen.
Screensaver met pc en ps3 is in ieder geval wel aan te raden.

Beeld wil via hdmi gewoon met 1080p trouwens, ze noemen dit overscan.
Dat het een hd-ready toestel is, zegt helemaal niks, produceert even mooi beeld als een 1080p toestel.
1080p is een verkooppraat, dus laat u niet misleiden, koop gewoon een 720p plasma toestel.
Er zullen vast en zeker wel betere plasma tv's zijn, maar deze LG is qua prijs verhouding gewoon zeer goed omdat hij goed beeld weergeeft met ook nog 1080p als optie.
De overscan werkt het best als u via ingangslabels de hdmi aansluiting/input pc noemt.
Oudere pc's willen trouwens gewoon meer dan prima met tegenwoordige games op deze tv.
PC via vga kabel zorgt er namelijk voor dat pc naar oorspronkelijke resolutie (1024x768) van tv gaat.
Dit resulteert in soepele game-play met tegenwoordige games.
PC met DVI naar HDMI kabel werkt trouwens ook zeer goed als u ingebouwde resolutie kiest.
1080p is met pc een optie als u hdmi/dvi gebruikt, maar dat ziet er minder uit dan ingebouwde resolutie.
Dus als u een 4 jaar oude pc heeft die tegenwoordige games op 1024x768 resolutie meer dan prima op allerhoogste settings (high of ultra) kan draaien, hoeft u geen dure monitor en pc meer aan te schaffen om 1920x1080 goed weer te geven.
Ja ik zie alleen het verschil met films (ratio formaat) en text. True 1080p is dan wel beter en mooier.
Dus als u een nieuwe gaming pc heeft, kunt u natuurlijk beter voor een performance monitor gaan.

Deze tv is gewoon meer dan prima met digitale tv, maar voor console gamen is tv ook erg geschikt.
PS3 geeft wel prima beeld weer via hdmi met 1080p. (grotendeels is dit met blu-ray films)
Als u er bijvoorbeeld een ps3 of blu-ray speler op wilt aansluiten kunt u dat het beste met hdmi kabel doen.
De settings voor hdmi is als volgt: ga naar ingangssignaal via afstandbediening met
home/menu knop en druk blauw knopje voor ingangslabel, kies vervolgens voor pc.
Dus als u bijvoorbeeld ps3 in hdmi 1 hebt aangesloten moet u hdmi 1 pc noemen.
Eenmaal ingesteld gaat u via home/menu knop naar beeld en zet u beeldmodus op standaard, daarnaast hoeft u alleen contrast op 50 te zetten en zwart niveau op laag.
Enig nadeel van de tv is het geluid, klinkt beetje als blik en via hdmi is het geluid niet synchroon namelijk.
Externe geluidsboxen fixen dit probleem.

• Playstation 3
  • PC
  • Digitale tv
  • Gamecube
  • Windows Vista

Heb jij ook een LG 42PT353?

Het lijkt me verstandig om als onervaren plasma gebruiker jezelf beter in te lezen in het gebruik van een plasma of de gebruiksaanwijzing te raadplegen.

Een plasma scherm heeft de eerste 100 tot 200 uur (dit laatste is een ruime veiligheidsmarge) last van het feit dat het gas nog erg sterk is en je het contrast niet hoger dient te zetten dan ~60% (wederom met veiligheidsmarge), doe je dit niet dan kun je zelfs permanente schade aan het paneel toebrengen, dit wordt ook wel inspelen genoemd.

Je hebt overigens op dit moment geen last van inbranden (alhoewel dat risico met een hoog contrast met een nieuw scherm wel aanwezig is) want inbranden is permanent maar je hebt last van image retention.
- Extreme inbranding bij hoog contrast niveau

- Lichtelijke inbranding bij laag contrast niveau
Graag meer details hier over, je schrijft er namelijk geen woord over in je review.

[Reactie gewijzigd door noobynater op 1 maart 2012 00:06]

Ik bedoel daarmee dat inbranding zeer duidelijk is bij hoog contrast.
Met standaard settings staat contrast namelijk altijd op 90 bij deze tv, dat is gewoon te hoog.
Als je contrast op laag zet (in dit geval op 50) is inbranding amper zichtbaar, alleen bij vlagen zag ik inbranding. (grotendeels met switchen en openen van vensters)
Met contrast op 45 kwam ik trouwens helemaal geen inbranding tegen.

Hopelijk is het nu wat duidelijker?
Moet er trouwens ook bij zeggen dat het instructieboekje standaard weinig uitlegt.
Zo'n boekje zit er alleen bij omdat het volgens de wet moet.
Het is dat ik uit ervaring (veel geld uitgegeven ook, en nu eindelijk heb ik beter beeld) ineens iets meer van lcd en plasma tv's af weet.
Die instructieboekjes doen amper wonderen, ze moeten eigenlijk een intro opstart systeem voor tv's ontwikkelen waarbij je goede instructies voorgeschoteld krijgt.
Want niet iedereen is Albert Einstein, de meeste mensen die tv's kopen hebben nergens verstand van.
Dus die zijn afhankelijk van verkopers wat natuurlijk niet zo mooi is.
Via forums kwam ik zelfs mensen tegen die tv's van 2000 euro hadden aangeschaft en dat ze vervolgens dezelfde problemen hadden als de wat goedkopere tv's.
Ik heb deze tv ook, een klein half jaar. Over inbranden:
Als het beeld zwart is, dus bijvoorbeeld bij het schakelen tussen de diverse ingangen, zie ik inderdaad wel eens een logo of wat ingebrande onduidelijke vegen.
Maar zo gauw er weer beeld is, zie ik er echt niks meer van.
Het is de goedkoopste 40+ inch tv en ik geniet iedere dag weer van de kleuren.
dat 1080p verkooppraat is vind ik een beetje kort door de bocht in deze review. 1080p bij grotere schermen geeft wel een wat netter beeld dan 720p. Dit is natuurlijk ook afhankelijk van de scaler van je tv maar ik heb zelf een 55 inch tv en verschil is wel te zien tussen 720p opname en 1080p versie. Ik moet wel toegeven dat er ongetwijfeld genoeg mensen zijn die het verschil niet zien (mijn vriendin bijvoorbeeld) :)
Plasma heeft geen input lag wat een lcd tv dus wel heeft, plasma heeft daardoor een response tijd van nul wat uiteindelijk zorgt voor smooth beeld.
Dit zorgt ervoor dat een hd-ready plasma tv het wint van een 1080p lcd tv.
En zowat alle tegenwoordige hd-ready plasma toestellen kunnen gewoon 1080p afspelen via hdmi kabel.
Dus ik zie geen verschil tussen full hd lcd tv en hd-ready plasma tv met 1080p blu-ray films.
Daarnaast heeft ps3 bijvoorbeeld 720p met meeste games waardoor die games worden afgespeeld op native resolutie van de tv.
Het gaat allemaal om het feit dat de resolutie op dat moment overeenkomt met de tv, dus hoe je het nou went of keert, beeld is op dat moment vergelijkbaar met een 1080p lcd tv.
En ik zie toch wel echt verschil, volgens oog specialist zie ik 150% dankzij mijn bril, dus ik zie meer detail dan de meeste mensen.
Scaler is inderdaad ook erg belangrijk, maar daarom gaf ik ook aan dat als je hdmi input pc gaat noemen, het beeldformaat correct word weergegeven.
En ik weet uit ervaring dat zowat alle panasonic hd-ready plasma tv's nog mooier zijn dan deze LG 42PT353.

@chupie, dat is correct, ben een beginnend plasma persoon.
Heb altijd 100hz lcd tv's gehad, maar voor console gamen vond ik het nooit wat dankzij input lag en image trailing plus ghosting.
Weet nu inderdaad dat je het de eerste 300 uur rustig aan moet doen met een plasma tv.
Maar het ding is dat ik in het begin ook al gelijk contrast op 60 had gezet, maar toch ging er iets kapot in het scherm.
Kon er niks aan doen, was niet mijn schuld, denk dat het eerder aan BCC lag, maar daar zal ik nooit achter komen.
Kameraad van mij heeft nu al 4 jaar een LG plasma tv en die heeft hem met contrast gewoon op 100 staan (zelfs toen ie hem net had), zijn tv heeft nooit ergens last van gehad.
Ik heb deze LG nu in ieder geval op 50 staan met contrast.
Beneden gebruik ik trouwens gewoon een panasonic lcd tv voor digitale tv.
LG plasma tv gebruik ik boven voor ps3 en mijn oude pc.
Maar heb inderdaad last van image retention, het uitzetten van pixel shifting is dan zeker een goed hulpmiddel?
Het uitzetten van pixel shifting kan door middel van beeldformaat op just scan te zetten.
Maar met just scan krijg ik vaak games en films met zwarte balken aan boven en onderkant, dus dat schijnt dan ook weer slecht te zijn voor inbranding.
Dus hoe kan ik image retention verhelpen?

[Reactie gewijzigd door AVM1986 op 1 maart 2012 16:05]

Input lag heeft toch te maken met het spelen van games bijvoorbeeld waarbij de input van de controller wat trager reageert dan wat er op het beeld gedaan wordt? Heeft toch niks te maken met de smoothheid van het beeld??
heb deze TV dus via Ritel met een telefoon abonnement.. Hij werkt mooi, heb hem laatst geüpdatet naar een nieuwere versie van de Software in de TV dit heb ik gedaan via de USB slot.

Tot nu toe gebruik ik hem met een Digitale ontvanger van Ziggo en mijn PC is er mee verbonden via HDMI.

Ben zeer goed te spreken over deze TV.. En over dat inbranden van content, ja daar ben ik ook achter gekomen wanneer in de TV uitschakel wil er nog wel wat tevoorschijn komen. Maar wanneer ik hem dan weer aandoe ik het ook weer weg.

Geen dode pixels opgemerkt..

Over een jaar nog een grotere TV met Abbo halen.. :-) liefst weer een LG..
Is inderdaad de goedkoopste Plasma tv, geniet er ook elke dag van met mijn ps3 en pc.
Mijn oude experimentele PC gebruik ik uiteraard voor films op mijn LG.

In het begin had ik alleen een dode pixel, maar dat is nu gelukkig al meer dan een maand gefixt.
Denk dat die dode pixel ook door BCC kwam, toen ik hem in het begin uit de doos haalde was het heel vreemd ingepakt, alsof ie al eens eerder was gebruikt.
Nu heeft BCC hem ook uit hun assortiment gehaald (net na mijn reparatie) zag ik via hun internetsite.