Specificaties 2,6" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia N95 Grijs Review

T.Struik 18 oktober 2007, 2.743 views

Nokia N95 Grijs

Pluspunten

• Features, barstensvol leuke en handige features
  • Ligt erg goed in de hand
  • Zeer goede film kwaliteit

Minpunten

• Speling in de slider bij de eerste toestellen

Featureset
De N95 zit vol met allerlei handige hard- en software tools als GPS, WiFi, 5 Megapixel camera, office document reader. Eigenlijk zit alles er in/op wat je maar kan wensen. Voor mij is deze telefoon zowat overcompleet, alles wat ik nodig heb zit er eigenlijk wel op. Ik heb zelf er nog een 2 Gb Sandisk micro sd Ultra II kaart in gedaan en in tegenstelling zoals ze bij de phonehouse zeggen, werkt deze kaart dus beduidend sneller dan een normale sd kaart. Er kan meer in maar 2 Gb is ruim voldoende voor mij. Verder is de 3,5 mm output jack en de bluetooth 2.0 met ad2p ook erg handig!

Bereik
Afhankelijk van de provider heeft de telefoon gewoon goed bereik, aan de telefoon zal het in ieder geval niet liggen! Mijn Hi Eindeloos On-line werkt ook erg goed en snel op dit toestel.

Accuduur
Velen heb ik gehoord/gezien die de accuduur erg mager vinden. Zelf bekijk ik dit van de positieve kant. Ik beredeneer: voor de features van de telefoon en de mogelijkheden ermee ben ik tevreden over de accuduur. Tijdens intensief gebruik [veel mp3 spelr gebruik, WiFi en foto/film gebruik houdt de telefoon het 2 dagen uit, naar mijn mening prima!

Gebruiksgemak
De telefoon is erg goed, ook één handig, te gebruiken. Verder, zoals ik altijd van Symbian vond, is de de besturing erg logisch en gemakkelijk te gebruiken, wat bij andere merken nog wel eens te wensen over laat.

Design
Zelf vind ik het design niet het belangrijkste van een/de telefoon, het gaat mij vooral om de features, maar zelf vind ik de N95 er goed uit zien, het gebruiksgemak gaat in ieder geval niet ten koste van 't design zoals je wel eens ziet met allerlei raar gevormde toetsen e.d.

Bouwkwaliteit en afwerking
De bouwkwaliteit is vrij goed. Het enige wat minder is, is dat de eerste N95's speling hadden/hebben in de slider. In het begin vond ik het storend, nu ben ik er aan gewend en maakt het me niks uit.

Stabiliteit & betrouwbaarheid

De N95 draait vrij stabiel, gelukkig loopt hij zelden vast en zeker niet zo vaak als Windows Mobile. Gelukkig wordt de stabiliteit steeds beter door de nieuwe firmwares die uitgebracht worden en die jezelf gemakkelijk kunt updaten via NSU.

Het toestel is prijzig. Ik heb het toestel gekocht op de eerste dag dat het uitkwam en heb daarnaast een sim-only afgesloten. Door de korting op het toestel die ik kreeg heb ik één keer een grote uitgave, maar de rest van het jaar lage maand lasten en ben ik goedkoper uit dan dat ik een duur abbo nam met de N95 erbij.

Al met al ben ik dik tevreden met mijn N95!

Heb jij ook een Nokia N95 Grijs?

Hoe zit dat met het routeplannergebeuren? Ik begreep dat de GPS/cartografie gratis/standaard was, maar het werkelijke routeplannen wel betaald moet? Is dit 'omzeilbaar'? ;)
is niet omzeilbaar met de nokia software. Wel is er inmiddels genoeg aanbod in andere (al dan niet gratis) navigatiesoftware voor op de N95.
Heb route66 prima werkend :)
Ik kom regelmatig banners op websites tegen waar ie voor niks of heel weinig wordt aangeboden incl. 2-jarig abootje van T-Mobile. Maar ik kan ook mijn lopende abonnement proberen te verlengen met dit toestel via T-Mobile zelf. Kunnen ze mij hetzelfde bieden bij zo'n T-Mobile winkel?
neanderthaler,

het is niet aan te raden naar de tmobile shop te gaan.

De tarieven zijn veel hoger, dan bij bijvoorbeeld gsmweb.nl of 2call.nl
Het slider probleem is bekend, sommige toestellen hebben/hadden hier last van, mocht je zo'n exemplaar blijken te hebben na aanschaf dan kun je hem gewoon omruilen voor een nieuwe.

Verder een leuke review om te lezen hoor, maar wel mis ik wat technische informatie en had het wat uitgebreider gemogen wat mij betreft. Hoe goed de ingebouwde gps chip in de praktijk voldoet bijvoorbeeld, hoe de geluidskwaliteit is etc.