Specificaties 2,4GHz WiFi + router - Bekijk alle specificaties

Sitecom Wireless Mobile Router 150N WL-361 Review

HansKeesom 13 maart 2012, laatste update op 13 april 2012, 1.839 views

Sitecom Wireless Mobile Router 150N WL-361

Pluspunten

• Kan zowel aan usb-dongle als aan utp kabel functioneren.d hierdoor aantrekkelijk voor wie al een dongle heeft en die wil blijven gebruiken.

Minpunten

• Beetje lomp/robuust uiterlijk. Iets met bluetooth en gps had het product nog completer gemaakt.
  • Accuduur lijkt niet altijd de 6 uur te halen. Als je weet dat je de 361 gaat gebruiken kan je lader beter bij je steken of een externe usb-accu

Beheerbaarheid Score: 4
WLAN-bereik Score: 4

Ik heb de 361 nog maar eeen week vandaar dat dit meer een preview is dan een review . beter iets dan niets denk ik dan maar. Gaandeweg hoop ik hete concreter te maken met de ervaringen die ik dan heb.

Wat is het
De 361 is een bijzonder soort mifi. Je kan er namelijk geen sim-kaart in stoppen....
Wel een usb-dongle. Of een UTP-kabel.

Als een usb-dongle voorkomt op de lijst van compatibele dongles heb je redelijk gemakkelijk en goedkoop (80 euro) een mifi. Voordeel is dat de sim-kaart in de dongle kan blijven en de dongle nog steeds in een computer kan worden gebruikt mocht die niet op wifi kunnen werken.

De 361 kan ook aan het einde van een utp kabel zijn werk doen. Je kan de 361 met het bijgeleverde kabeltje aansluiten aan een kabel- of adsl router, of ingeval van een bedrijf het LAN (nog niet uitgeprobeerd) en je hebt je eigen wifi signaal, compleet met jouw wachtwoord etc. Dit betekent dat je een oplossing hebt voor plekken waar internet wel via utp maar niet via wifi beschikbaar is. De dongle is dan niet nodig en dat bespaart kosten op je 3g abonnement.

Voordelen

De 361 is een handige apparaat om samen met de usb dongle die je al bezit en een utp-kabel bij je steken om waar je het maar nodig hebt redelijk snel een wifi signaal te maken en eventueel te delen. Allerlei plekken komen hiervoor in aanmerking, onderweg in de auto, op het strand, in een cafe, etc, plekken waar anders niet altijd een open wifi-signaal beschikbaar is.

Nadelen

Zijn er nadelen? Ja zeker. De 361 is een beetje groot, als een dik pakje sigaretten. Het ziet er verder ook niet gelikt uit. De functionaliteit maakt gelukkig veel goed.

Batterijduur
Waar ik ook nog een beetje over twijfel is of op het moment dat ik de 361 nodig heb de batterij nog wel is opgeladen. Het is wat veel werk om het uitgebreid en nauwkeurig te testen. De eerste indruk is dat elke dag in de tas er minstens een uur afgaat van de beloofde 6 uur gebruiktijd.
~[update 13 maart 2012 : of die 6 uur altijd gehaald wordt durf ik te betwijfelen. Het lukt wel als ik ipad en de 361 in schoudertas heb en de ipad om het kwartier even kijkt of er mail is. Dan hoor ik af en toe een belletje dat er mail is. De 361 heeft een optie om als er geen internet wordt gebruikt na een aantal minuten de verbinding te verbreken. Dat lijkt wel te helpen want op bovenstaande manier kan ik rustig zes uur lang rondlopen/reizen. Als ik echter de ipad uit de tas haal en aan een tafel ga zitten werken en veel data overhaal lijkt dat voldoende om binnen een paar uur de 361 leeg te trekken. Het is dus verstandig om extra power, in de vorm van een externe accu of de oplader bij je te hebben. Aansluiten en opladen via een usb-poort van een computer of laptop werkt trouwens ook..]

Installatie
Als je de handleiding goed volgt en een beetje begrijpt hoe een AP werkt heb je het allemaal snel werkend.
Wat beter kan is de sticker op de onderkant van de 361 met daarop het wachtwoord. Die was wel erg klein en enigzins lastig leesbaar.

Gebruik
Eenmaal geinstalleerd is de 361 erg eenvoudig en betrouwbaar in gebruik. Dongle aansluiten en de 361 aanzetten en je hebt wifi en binnen een minuut ook internet. Ik ben nog geen enkele keer teleurgesteld. Als de UTP kabel is aangesloten zal de 361 daarlangs verbinding zoeken. Ik gebruik the 361 ondertussen ook thuis gewoon als wifi-ap. Niet dat het signaal ver komt maar dat is niet altijd nodig.

Had ik maar ...
De sitecom 361 maakt mijn "vergissing"* om een iPad zonder 3G te nemen meer dan goed en kost minder (80 euro) dan het verschil tussen een iPad met en eentje zonder wifi (120 euro) Natuurlijk moet je al wel een usb-dongle hebben.
Als extra functies heb je dan het kunnen deen van het wifi signaal met anderen en de mogelijk om met de UTP-kabel aan te sluiten op een vast netwerk.

GPS
Wat de 361 niet goedmaakt is het ontbreken van een GPS. Ik ben echter nog nooit in de situatie geweest dat ik die functie nodig had. In mijn auto zit een Tomtom en op straat zijn zoveel wifi-signalen te vinden dat de iPad meestal redelijk weet waar ie is. Het zou natuurlijk wel heel mooi zijn als er een versie van de 361 zou uitkomen die via bluetooth en ipad compatibel de locatie zou doorgeven, eventueel alleen op basis van de informatie die de 3G geeft, dus desnoods zonder echte GPS. Dezelfde bluetooth zou dan gebruikt kunnen worden om bijvoorbeeld mijn tomtom verkeersinformatie op te laten halen. Het zou al mooi zijn als je (eventueel via usbhub) een bluetoothstick in de 361 zou kunnen steken en daarmee met een aantal apparaten zou kunnen comminiceren.
Als ik dan toch bezig ben, het zou mooi zijn als je een externe usb-wifi adapter als die van powerwifi.nl zou kunnen aansluiten om van ver een wifi signaal op te halen en dan lokaal via eigen wifi signaal en ssid beschikbaar te stellen.

Wat ook niet wordt opgelost wordt is dat iCloud/itunes de neiging heeft om elke wifi verbinding te gebruiken om te synchroniseren. Gebruik je de 361 via 3g om een wifi signaal te maken kan dat aardig wat MB's en dus euro's kosten. Niet de schuld van de 361 maar wel een waarschuwing waard.

Een uniek apparaat dat in de praktijk erg gemakkelijk in gebruik is. Het wat lompe uiterlijk is wellicht een teken van robuustheid, zo functioneert hete tenminste wel. Voor diegenen die al een usb-dongle hebben absoluut hete overwegen waard.

• Ipad
  • Netbook acer

Heb jij ook een Sitecom Wireless Mobile Router 150N WL-361?

Interessant dat je hier over schrijft. Ik kende wel de verschillende MiFi's van providers/huawei/Novatel wireless en de Option X1 (ook voor het plaatsen van een USB modem met Wifiverbinding). Dat Sitecom zich ook in deze productlijn begeeft wist ik nog niet.

Houd ons op de hoogte van je verdere ervaringen!
Graag gedaan. Ik kwam deze tegen en vond 'm interessant vanwege de prijs i.c.m. de mogelijkheid om de usb-dongle die ik als had te gebruiken. Bij CD-romland was ie goedkoper dan hier wordt aangegeven trouwens.
Ik heb eerder een huwei gehad vanwege de mogelijkheid om een externe 3g antenne aan te sluiten. Prachtig compact apparaat maar externe antenne werkte gewoon niet en aansluiting was kwetsbaar.
De option x lijkt me goed en goedkoop maar wat onhandig onderweg door vorm en door ontbreken accu(?)

De sitecom 361 komt wat dat betreft over als een degelijke tool voor onderweg en buitenshuis? En als je twee kinderen met ieder een ipad op de achterbank hebt ........;-)
Ondertussen een paar jaar verder en o o o wat is het toch een handig ding. In de auto op te laden, aan de notebook op te laden en zo gemakkelijk mee te nemen.
Batterij doet het nog goed, snelheid is nog steeds prima.
Best wel fijn dat ie niet meelift op accu van iPad of laptop