Creative X-Fi Xtreme Audio Review

Tuinstoel 28 februari 2008, 3.704 views

Creative X-Fi Xtreme Audio

Pluspunten

• Redelijke prijs (OEM)
  • Geluidskwaliteit

Minpunten

• Drivers
  • Enigszins beperkte aansluitmogelijkheden
  • Nagenoeg zelfde prestaties als SB Live!
  • Feitelijk SB Live! alleen dan onder X-Fi naam

Aansluitingen Score: 3
Drivers en support Score: 1
CPU-belasting Score: 3
Ik zocht al geruime tijd naar nieuwe speakers, en ik wou eigenlijk ook wel eens de gok wagen om een X-Fi aan te schaffen, na alle positieve verhaaltjes op het internet. Ik nam de gok voor ongeveer 35,- euro in combinatie met een Logitech Z-4. Ik ben er deels tevreden over (zie onderaan waarom niet).

OEM
Om de nodige kosten te besparen had ik de OEM versie gekocht, ik kreeg dus alleen een pci-plankje met een statische zak eromheen. Voor mij voldoende, drivers kun je immers wel downloaden. Thuis aangekomen heb ik de PCI kaart er in gestoken, drivers gedownload en geïnstalleerd. Wow. Het geluid klonk al heel wat anders, met name voller, dan mijn onboard geluidskaart en mijn oude Creative SB Live Platinum Edition. Toen heb ik maar even de Audio-console geopend, een stukje software, waarmee je verscheidene instellingen kan veranderen.

Ik wist mijn god niet wat de X-Fi Crystalizer en de CMSS-3D inhielden, maar die stonden ook in het rijtje van tabbladen. Maar wat blijkt, met de Crystalizer aan is het geluid lang niet zo dof, als het daar voor was, zeker een pluspunt. Ook de CMSS-3D optie haalt wel wat effect uit, maar niet zo gek veel (dat zal misschien komen vanwege mijn 2.1 opstelling).
Ik dacht zelf eerst aan een verkapte equalizer, maar hier kan geen equalizer aan tippen.

Aansluitingen
Het heeft de mogelijkheid tot 7.1, maar ik heb slechts een 2.1 set waar ik tevreden mee ben. De 4 gaten lijken niet veel, maar sommigen zijn dan weer Multi-functioneel, ik erger mij er niet aan maar ik kan me voorstellen dat je graag deze opties gesplitst van mekaar hebt, maar voor dit geld moet je daar eigenlijk niet over klagen.

Kwaliteit
Zoals ik al eerder aangaf klinkt het voller, maar ook veel zuiverder en komen de hoge tonen beter tot hun recht (zolang je de Crystalizer maar aan hebt). Ook kan ik het volume véél verder openschroeven zonder dat ik gekraak krijg. Heerlijk is dat, wat minder voor m’n ouders. Ik luister zelf veel hardstyle en dat soort muziek, en de bass komt goed tot z’n recht met deze kaart. Met de onboard klonk het nogal eens wat bonkerig, nu is het een “vloeiende” bass (beetje lastig omschrijven is dat). In spellen – speel niet zo gek veel – klinkt het ook gewoon voller dan onboard, zo lijken de effecten wat realistischer, wat de spelbeleving ten goede komt.

Drivers, de ellende
Ik vond het nodig om Vista te installeren, vervolgens er weer af te gooien omdat het mij niet beviel, en XP weer te installeren. Domme zet van mij misschien, maar vanaf dat punt kreeg ik de kaart niet meer werkend. Hij werkte opeens niet meer, getest in een ander systeem, waar die ook alles op z’n kop zette met allerlei errors, heb ik hem maar in de RMA gebracht. Paar weken later kreeg ik een nieuwe kaart, die potverdikke de zelfde symptonen gaf. Maar ik gebruikte nog de drivers die op mijn harde schijf stonden. Toch maar even gecheckt naar nieuwe drivers, en ja hoor er was een nieuwere versie die hem wel aan de praat kreeg. Toch een dikke min want zo’n kaart moet gewoon werken, en dan zijn het weer slechte drivers die er voor zorgen dat het niet werkt.

Ik ben redelijk tevreden. Over de prijs & de prestaties. Jammer van de slechte drivers van Creative, en dat het gewoon een kopie is van een Creative Soundblaster Live!.

Update
Ik heb mijn mening toch drastisch moeten bij stellen. Op zolder heb ik een Creative Soundblaster Live! gevonden. Deze presteert nagenoeg hetzelfde. Ik voel me min of meer afgezet door Creative.

Heb jij ook een Creative X-Fi Xtreme Audio?

Krijg jij ook CPU load als je bijv mediaplayer aanzet?
Bij mij is het zo dat vooral als de CMSS-3D aanstaat dan is de CPU load tussen 30-35%. Zonder CMSS daalt ie naar zo'n 10%. Het gaat om een AMD X2 6000+.

Mijn Xtrememusic op de andere pc is het vrijwel altijd 0%..
Ik heb even voor je gekeken, maar ik zie weinig verschil. Hooguit 2 á 3 procent. CPU usage slingert bij mij rond de 10% als ik Winamp aan heb staan.
Ik dacht niet dat de Xtreme Audio een volwaardige X-Fi chip was. Een aantal functies mist die kaart en laat het over aan de software (en dus CPU) om af te handelen. Blijkbaar is CMSS-3D daar één van.
Zou je dat kunnen onderbouwen? Want ik heb het wel eens vaker gehoord, er zijn inderdaad enkele features niet aanwezig ten opzichte van de overige X-Fi kaarten(EAX 5.0 & EAX Hardware acceleration).

NB je moet ook andere drivers downloaden dan de overige x-fi kaarten.

[Reactie gewijzigd door Tuinstoel op 17 oktober 2007 20:51]

Bij deze dus....:

De Xtreme-audio en de xtreme-gamer zijn beiden geen echte X-fi kaarten, De Xtreme music wel.

[Reactie gewijzigd door punica op 18 oktober 2007 08:15]

De X-Gamer is dat wel, maar de Audio juist niet. De Audio is een Live24! kaart met een X-Fi sticker erop.

De X-Fi Xtreme Audio en Xtreme gamer hebben geen audioprocessor maar doen alles softwarematig. Dit houdt in dat de CPU in de pc al het werk moet doen wat op de andere X-Fi kaarten door een speciale audioprocessor wordt gedaan. Bij de duurdere X-Fi kaarten zorgt dat voor een ontlasting van je CPU en bij de Audio en Gamer kaarten zorgen de extra effecten juist voor extra processorbelasting.
De extreme gamer heeft een volwaardige X-fi chip.

Extreme Gamer en Extreme music zijn in principe gelijkwaardig, het verschil zit hem in de interne connectors.

De Music heeft een aansluiting voor de Creative i/o module zoals die bij de platinums zit. De Music heeft echter *geen* normale aansluiting om hem op de front panel van een behuizing aan te sluiten.

De Gamer heeft *wél( een aansluiting om hem op de frontpanel van je behuizing aan te sluiten. De Gamer heeft echter niet de IDE-achtige aansluiting om hem op de creative i/o module zoals die van de platinum aan te sluiten...
Vergelijk de 2 kaarten eens, dan zal het verschil in grote opvallen. De X-Fi gamer heeft dan ook zowiezo NIET een volwaardige x-fi chip, en mist een aantal hardwarematige functie`s zoals dat CMSS
Hoe kom je erbij dat de gamerversie geen volwaardige x-fi chip heeft? Heb je daar misschien een link van?
De X-GAMER is WEL een volwaardige X-Fi. Alleen de X-Audio niet! Jezus! Onderbouw het gelul nou eens met feiten!!

Volgens de tabel met alle X-Fi kaarten staat er bij de X-Gamer dat er wel degelijk een CA20k1 chipset opzit.

Er zijn ook andere factoren waaruit je kunt opmaken of de X-Gamer een echte X-Fi chip heeft:

1. De drivers voor de X-Audio zijn anders dan van alle andere X-Fi kaarten. Je kunt bijv bij de X-Audio niet de Elite Pro drivers gebruiken, wat wel met de X-Gamer kan ivm met die Live24! chip (CA0106).
2. De X-Audio ondersteunt softwarematig tot EAX4.0, terwijl de X-Gamer EAX5.0 aankan.
3. Het CPU verbruik bij een X-Gamer is veeel lager dan met een X-Audio.

En zeg niet dat ik dit uit mijn nek lul, want had eerst ook (zonder reviews eerst te lezen :( ) een X-Audio gekocht en kwam er toen achter dat er geen X-Fi opzat en dat het CPU verbruik nogal hoog was (A64 X2 3800 @ 2,6).

Was de volgende dag meteen terug gegaan om voor een X-Gamer te gaan en daarbij is het CPU verbruik dus wel rond de 0% - 2% (anders dan die 30% - 40%).

De X-Gamer is ter vervanging voor de XtremeMusic, die uit productie is. Het enige verschil met de X-Music en X-Gamer is is dat de X-Gamer een half-PCB heeft en een aansluiting mist. Voor de rest is het gewoon een half hoge X-Music.
Ik heb n extrememusic. En als ik muziek luister en superpi draai (klinkt stom i know)
Dan is mn pc 2-3% sneller wanneer die op game modus staat ipv entertainment
Het werkt dus wel maar miniem
CMSS 3D maakt een surround signaal van een gewoon stereo signaal, je hebt hier dus alleen wat aan als je ook een surround set hebt... Een 2.1 set is gewoon een stereo set dus met zulke speakers heb je helemaal niets aan CMSS 3D.... Zelf heb ik een Audigy 2 met een 5.1 Logitech setje en gebruik nooit CMSS 3D omdat ik dat heel lelijk vind klinken...
Tsja...ik zit met een probleempje...een Dell XPS 420...er zou een Extreme Gamer in moeten zitten, maar ik kom op de kaart 2 optische in/uitgangen tegen. Wat duid op een geheel andere kaart. Dell zegt het is een Extrme Gamer, de factuur ook, maar de kaart wil totaal niet doen wat t hoort te doen...drivers van Creative herkennen m niet als Extreme gamer...wat nu?
Kast openmaken en kijken wat er in zit. Dell vergeet of "vervangt" overigens wel vaker hardware. Is het geen Xtreme Gamer, dan ff Dell bellen...
Kast openschroeven en kijken wat het is :?
Dacht dat Dell een speciale "eigen" versie van die kaart gebruikte.
heeft niemand nog niet gemerkt dat alle X-FI kaarten problemen hebben met 5.1 opstelling onder vista? Of ben ik soms de enige.....:S