Specificaties Socket 775 met Intel P35 chipset - Bekijk alle specificaties

Intel DP35DP Review

eelkevdbos 22 mei 2008, 1.541 views

Intel DP35DP

Pluspunten

• goede prestaties; mooie layout als je van minimalistisch houd I/O panel houdt;

Minpunten

• Auto instellingen niet voldoende; Automatische herstart (bij sommige bios versies); Geen PS/2 aansluitingen

Layout Score: 4
Sinds een aantal weken in het bezit van de Intel DP35DP, een mooi bordje in eerste instantie. Bij een tweede blik vallen er echter wel een aantal dingen op, en werkt niet alles zoals het zou moeten.

Voor de mensen die bijvoorbeeld geen usb muis & toetsenbord hebben is dit al een afrader, PS2 aansluitingen zijn namelijk niet aanwezig. Het I/O bord moet het doen met een aantal USB aansluitingen, een LAN poort en een standaar set audio uitgangen.

Waar is de tijd van de goede oude floppydrives, ook deze aansluiting ontbreekt op het moederbord. Merkwaardig, in de doos zit een floppydrive met RAID drivers voor het moederbord. * Handig Intel *

De problemen die hier werden ervaren met het bord: Bij standaard geheugen instellingen (5-5-5-18) een instabiele pc met crashes op volledig willekeurige tijdstippen. Geheugen aangepast naar (4-4-4-12) en bus van 800mhz teruggeschroefd naar 667 mhz, systeem werkt nu zoals het hoort. Wel jammer dat de auto config dus niet zo goed werkt. (gebruikte geheugen GEIL DDR2 800 2x 1GB)

Upgrade uitgevoerd naar het nieuwste bios, en wat blijkt: bij het afsluiten van de pc herstart hij zichzelf weer. Windows opnieuw geinstalleerd, maar probleem blijft aanhouden. Tot op de dag van vandaag geen oplossing gevonden voor het probleem.

Kortom, heeft u geen zin handmatig instellingen aan te passen en voor het uitzetten van de pc de knop 5 seconden ingedrukt te houden, dan is dit geen bord voor u. Heeft u hier geen problemen mee? De prestaties zijn prima, en de verdere features zijn prima.

Edit: Sinds er een nieuwe firmware versie op staat zijn de herstart problemen verdwenen. Ik merk aan de reacties dat dit een maandagmorgen/vrijdagmiddag product is. (om mee te nemen in de beoordeling)

• Geil 2GB DDR2 800Mhz
  • Gigabyte 8600GT Passive
  • Pinnacle Hybrid TV Tuner (Pci-E 1x)
  • Windows XP

Heb jij ook een Intel DP35DP?

Ik kan bovenstaande problemen niet bevestigen. Ik heb 'm ook en het bord staat als een huis en ik heb 2 x 1GB DDR2-800 CL4 erin zitten (bord gaat niet lager dan CL5 overigens).

Die floppy is inderdaad echt een misser. Zit er geen fdd-connector op, bied die floppy dan ook niet aan.

Overigens krijg ik mijn 2 x WD1500 raptor schijven niet in raid-0 geinstalleerd met XP Pro ten gevolge van blue-screens (inaccessible boot device). Dit heeft ongetwijfeld te maken met het verkeerd slipstreamen van de Raid-drivers in een winxp-cd of met bios-instellingen die niet goed staan maar als gebruiker kom ik daar natuurlijk niet verder mee. Zeker niet als de verschillen tussen AHCI en RAID niet eens uitgelegd staan in de manual. Dus als iemand daar een oplossing voor heeft ;-)

[Reactie gewijzigd door Toink op 17 oktober 2007 13:32]

Ik had toen ik mijn bord (ASUS P5B de Luxe WiFi-AP) kocht hetzelfde probleem.

Ik kreeg toen van een mede-tweaker de volgende link voor AHCI. IK geef hem nu weer gewoon door (de link is al wel ruim een jaar oud, maar AHCI zal toch wel niet gewijzigd zijn, lijkt mij :P .

Een beetje Googlen helpt natuurlijk ook :)
Vreemde problemen heb je. Wij gebruiken deze borden voor de workstations die we bouwen en we hebben er toch echt al behoorlijk wat uitstaan inmiddels. Ik heb nog nooit een probleem gehad wat ook maar lijkt op de problemen die jij beschrijft. Sterker nog, ik heb soswieso geen enkel probleem gehad tot nu toe met dit bord.
Ik heb hezelfde bord en ik heb ook problemen met het geheugen gehad. Meer info in de link hieronder.

forum: Intel DP35DP (geen CL4)

Dat het bord geen ps2 aansluiting heeft had je van tervoren kunnen weten, daar kun je voor kiezen of niet.

Wat ik persoonlijk nog erg jammer vindt, is dat je op geen enkele manier kan overklokken.
Goed, na mijn bovenstaande post heb ik het bord eruit gehaald en een P5KR van Asus erin gestopt. Zonder enig probleem alles te installeren en WinXP Pro draait weer vrolijk in RAID0 met m'n Raptors. Ik hoop dat het een uitzondering was want ik ben al met al niet positief over dit bord.