Specificaties 2,8" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

HTC TyTN II NL Zwart Review

wpte2 16 oktober 2007, laatste update op 16 oktober 2007, 2.859 views

HTC TyTN II NL Zwart

Pluspunten

• Goede video qualiteit
  • Snel muziek opzoeken en afspelen
  • Lange accuduur (na 1:40 uur is hij nog steeds 60% vol)
  • Goede telefoon qualiteit
  • Veel mogelijkheden
  • Weerbericht op je desktop
  • Leuke tomtom navigatie
  • Vrijwel niet mogelijk om te laten crashen

Minpunten

• De beller op de speaker zetten werkt niet goed, de beller kan mij dan niet verstaan(of nauwelijks)
  • Af en toe te veel menus die je moet doorlopen voor iets simpels
  • Nog een paar kleine bugs in de software
  • Bluetooth werkt niet met alle telefoons

Ik heb deze tytn II nu al een week en ben er zeer tevreden over :D

Ik wil graag deze review wijden aan media en verbindingsgemak aangezien deze nog niet echt worden vermeld in andere reviews ;)

Video:
Voor video heb ik 2 aparte programma's geinstalleerd, gewoonweg omdat windows media player mobile niet zoveel bestandsformaten kan lezen.
Voor alle video's op mijn geheugen gebruik ik Core TCPMP, en voor youtube/googlevideo/enz. gebruik ik vTap.

In TCPMP heb ik een paar plugins gestopt, oa MPEG4 ondersteuning voor goede video qualiteit. Om de video functies te testen heb ik daarom ook een volledige DVD in MPEG4 omgezet (en kleiner gemaakt). Hier de benchmark:
-------------------------------

OEM Info Kaiser
Clock speed 387 Mhz
Video output Raw FrameBuffer 240x320 16bits Lookup
Video zoom 320x240 -> 240x320
Audio output Wave Output 44100Hz 16Bits 2Ch.
-------------------------------
Zoals je ziet zou de TyTN II de video zonder haperingen moeten afspelen. Helaas klopt dat niet helemaal, misschien omdat ik progressive scan coderen had aangezet (is wat zwaarder dan normaal, maar ook mooier).
De video haperde af en toen tijdens het bekijken, maar dat was binnen 2 seconde weer weg.
Over het algemeen vind ik de video qualiteit erg goed en geeft het scherm mooie kleurrijke beelden weer. Als je iets beters dan de Ipod zoekt, zou dit het zijn na mijn idee, want veel mensen trekken zo'n gezicht als ze de video zien spelen: :o (niet omdat ze de video zo boeiend vinden natuurlijk ;) )

Op vTap kun je direct aan de slag
Met zoeken naar video's, en na het omhoogschroeven van de qualiteit (via opties) zie je echt goede qualiteit video met geluid op je scherm. de TyTN geeft totaal geen haperingen tijdens het spelen, al duurt het wel een tijdje (2-4 sec) voordat hij gebufferd is (omdat hij op hoge qualiteit staat).
vTab geeft ook de handige optie om direct iets op wikipedia op te zoeken, wat erg handig is in een college ;)
beste voordeel van vTab: direct resultaat zonder op enter te drukken (en geen gekloot met internet explorer)

Muziek
Ik heb een aantal mensen horen klagen over de muziek integratie op de tytn... totale onzin na mijn mening. Als je de audio manager start (voorgeinstalleerd) word er direct naar alle nummers op het interne geheugen en de SD kaart gezocht. Je krijgt wel direct resultaat maar bij mij duurt het ongeveer 5 seconde voordat de totale muziekdatabase ingeladen is, ik heb dan wel zo'n 370 nummers erop staan ;) .
Ik vind het zoeken naar albums en nummers erg vlot gaan dankzij het scroll wieltje aan de zijkant. De muziek qualiteit is ook wel redelijk al mis ik de functie equalizer in dit programma, waarvoor je toch echt opzoek moet gaan naar iets anders, bijv. Nero Mobile.

internet
Dit was echt een teleurstelling :O
waarom? nou: je hebt geen javascript of flash, dus 75% van de pagina's hoef je niet proberen te bezoeken want die doen het toch niet.
Ik prefereer zelfd de opera browser op mn nintendo ds boven deze, gewoon omdat je daar wel javascript kan gebruiken.
Het enige voordeel van IE: het gaat sneller.

WiFi
Sow wat gaat dat snel!
Over het algemeen kun je maar zo'n 100kb/s up en downloaden. Maar ik heb dankzij een FTP server op de TyTN de maximale snelheid gecheckt, en die was zo'n 5mbps, zo'n 600kb/s
Vind ik best goed voor zo'n dingetje :)
Je kan over het algemeen ook makkelijk verbinding maken, aangezien hij automatisch een popup weergeeft van draadloze netwerken in de buurt als je geen verbinding hebt (wat af en toe irritand kan zijn als je vergeten bent om wifi uit te zetten en je langs 10tallen hotspots komt in de stat, waardoor je daarna al die popups moet gaan wegklikken). Helaas heb ik nog geen verbinding gekregen op Fontys, aangezien je hier weer een certificaat voor nodig hebt, wat niet werkt :+ (oorzaak is nog niet bekend, dus het hoeft niet aan de tytn te liggen).

Je kan zelfs VPN instellen, wat ik wel gemakkelijk vind voor mijn werk, dan kan ik snel even mijn mail bekijken, of er nog iets belangrijks is :)

Ook kan je inbellen via GSM... al heb ik nog geen service kunnen vinden die dat zo aanbied zonder registratie 8)7

Nog ergens vragen over, post ze maar en dan beantwoord ze ik wel :)

Heb jij ook een HTC TyTN II NL Zwart?

Mooie review :) Foon ziet er ook goed uit, jammer dat het internet zo'n teleurstelling was.. En de prijs is wel hoog, maar dat mag ook wel bij zo'n ding :) Is het wat betreft dat internet niet mogelijk een andere browser te installen, zoals deze?
Jah ik heb al gekeken naar een andere browser, maar meestal moet je die starten via java, dus dan moet je eerst java starten en daarna browsen, bovendien heb ik nog geen extra functies kunnen vinden :z
Ik heb toch een versie van flash weten te vinden, flash 7. Hij werkt redelijk maar tegenwoordig is al veel content in flash 9 gedaan. youtube laden gaat ook, al heb je dan wel een hele lage framerate.

Die firefox ging bij mij ontzettend traag trouwens ;)
Mooie review idd :) ik heb de eerste TyTN, en ben daar ook erg tevreden over.

Helaas heb ik nog geen verbinding gekregen op Fontys, aangezien je hier weer een certificaat voor nodig hebt, wat niet werkt (oorzaak is nog niet bekend, dus het hoeft niet aan de tytn te liggen).

Hier ben ik toevallig afgelopen week mee bezig geweest. Ik heb de eerste TyTN met Windows Mobile 6, heb het ook getest met WM5. Met wat hulp van de systeembeheerder is het allemaal gelukt :)

Download het volgende certificaat op je telefoon: http://ruud.hetdupke.nl/ipaq.cer
Voer het op je telefoon uit, gewoon een keer aantikken dus :P als het goed is krijg je een melding dat het geinstalleerd is.

Vervolgens ga je naar de instellingen van je wifi.. In het lijstje met beschikbare netwerken tik je fontys aan, je krijgt dan als het goed is de instellingen. Op de eerste pagina hoef je als het goed is niets te veranderen (fontys maakt verbinding met het internet, geen verborgen netwerk). Op de volgende pagina stel je in (als dat er niet staat) Verificatie: open, Gegevenscodering: WEP, en de sleutel wordt automatisch verkregen aanzetten. Op de laatste pagina moet je de optie netwerktoegangsbeheer voor IEEE 802.1x gebruiken aanzetten, en het EAP-type op PEAP zetten.

Nu kun je als het goed is verbinden met het netwerk, maar moet je nog wel aanmelden. dat doe je met dezelfde gegevens als van je fontys webmail (gebruikersnaam en wachtwoord invullen, domein leeglaten). wachtwoord opslaan is hier wel slim, want je moet nu waarschijnlijk een aantal keer op OK klikken (ik 12x |:( ). Daarna krijg je als het goed is verbinding. Dat op OK klikken hoeft gelukkig alleen de eerste keer dat je verbinding probeert te maken, in het vervolg niet meer :)

Hopelijk lukt het met deze 'tutorial', en hebben anderen hier mogelijk ook iets aan :P Bij mij werkt het zo in Eindhoven gebouw R1, als het goed is werkt dat bij fontys overal hetzelfde. Als het niet lukt kun je altijd mailen.

[Reactie gewijzigd door vosManz op 16 oktober 2007 23:56]

HAHA dan zitten wij precies in hetzelfde gebouw :)
maar ik zal het eens proberen, want ik had al namelijk een certificaat gekregen van de studenten helpdesk met een handleiding, maar dat werkte niet ;)
morge meteen ff testen :)
Haha, kijk eens aan :)

Bevalt de TyTN II je in t gebruik? Ik heb mijn stylus afgezworen, niet meer nodig, ideaal dat toetsenbord! :*) Naja, soms smokkel ik nog een beetje met mn nagels. Wat betreft die accuduur, als je veel gaat surfen etc is de accu binnen een dag leeg, in vergelijking met bv de p3600 is dat niet al te goed. :/

Trouwens, gebruik je de bijgeleverde screenprotector?
Ik gebruik voornamelijk WLAN om te surfen, dat vreet idd veel energie, marjah, echt surfen doe je niet op zo'n ding vind ik :)
Ik gebruik de screenprotector niet, ik kreeg hem er namelijk niet luchtbel-loos op het scherm en bovendien, als je het scherm goed schoonhoud komen er geen krasjes op ;)
Die protector heeft me 10 jaar van mn leven gekost aan frustratie inderdaad..