Thermaltake Tsunami VA3000BNA Review

Blerk_NKK 20 april 2005, 1.064 views

Thermaltake Tsunami VA3000BNA

Pluspunten

• Functioneel en stijlvol design
  • Goede kwaliteit
  • Scherpe prijs

Minpunten

• Voeding lastig te monteren

Er zijn verschillende uitvoeringen van deze kast, ik heb gekozen voor de VA3000BNA, een zwart gelakte uitvoering zonder raam. Deze uitvoering heeft ook geen fans in de zijpanelen. De kast wordt geleverd met twee 12cm fans, een intake met stoffilter voorin, en een exhaust fan onder de voeding, ter hoogte van de CPU.

Ik heb deze kast per post besteld, de doos die er standaard omheen zit is ook gebruikt voor de verzending en voldeed prima, de kast zat goed verpakt en behalve piepschuim zat er nog een extra 'jas' om de kast zelf dus hij was vrij van krassen en vingerafdrukken. De lak doet een beetje aan een piano denken, diep zwart en mooi glanzend. De kast is volledig van aluminium (behalve de plastic binnendeur) en voelt dus erg licht aan wanneer hij leeg is.

Inbouwen van de hardware ging vrij gemakkelijk, het zijpaneel kan er makkelijk af door middel van twee schuifjes, het is iets lastiger terug te plaatsen omdat het vrij strak zit, maar eenmaal vast is het rammelvrij, zelfs zonder schroefjes. De binnenzijde is vrij van scherpe randen. De deur aan de voorzijde is dubbel, de aluminium deur geeft toegang tot de drives en de power en resetknop, ook de driveled zit hierachter dus je ziet die niet met de deur dicht. Achter de 'golf' in de deur zitten twee blauwe leds die opzij schijnen. Ze zitten dermate diep dat je er niet snel inkijkt, ook niet als je je kast rechts naast je monitor zet.
De tweede deur is van zwart plastic en hoeft in principe alleen open bij het inbouwen van een drive. Met een sleutelslot aan de zijkant kun je beide deuren tegelijk op slot of van slot zetten, of in de middelste stand laten waarbij alleen de buitenste deur open kan (voor normaal gebruik)

Inbouwen van de voeding is wat lastig, nogal wat manoevreerwerk nodig. Verder kun je overal goed bij. De harddisks (max 5) monteer je in een losse, uitneembare houder met rubber grommets voor de schroefjes. Je hoort de harddisks helemaal niet als ze eenmaal ingebouwd zit. Een 12cm fan blaast direct op de harddisks, dus ze worden goed gekoeld. De floppydrives (max 2) worden ook in zo'n losse houder gemonteerd en dan op zijn plaats geklikt. De 5.25" bays zijn (afgezien van het verwijderen van een afdekplaatje uit de plastic binnendeur) toolless. Je zet twee plastic rails op de drive, en schuift hem zo op z'n plek tot-ie vast klikt. Simpel en het werkt prima.

De videokaarten kun je op hun plek vastzetten met een plastic clip die de kaart vastklemt. Dit maakte echter niet zo'n stevige indruk en omdat ik er twee videokaarten in wilde zetten heb ik er voor gekozen om de plastic clips eruit te halen en de kaarten met gewone schroefjes vast te zetten. Was zo gedaan en is eventueel later nog om te keren. Bovenop de kast zit een plastic klepje (indrukken om te openen) waarachter de USB, 1394a en headset aansluitingen zitten. Ik had er liever ook een aan de voorzijde gezien, een beetje een gemiste kans. Maar als je je kast op de grond hebt staan, is bovenop juist weer makkelijker.

In zijn geheel ben ik erg tevreden met de kast. Smaakvol ontwerp en van goede kwaliteit, gemakkelijk in gebruik en alhoewel hij zeker niet onhoorbaar is, is hij stil genoeg. Bovendien is hij vrij scherp geprijsd. Al met al een aanrader.

Heb jij ook een Thermaltake Tsunami VA3000BNA?