Logitech X-540 Review

Ngamer 16 oktober 2007, 816 views

Logitech X-540

Pluspunten

• Goede geluidskwaliteit
  • Handige afstandsbediening (wel bedraad)
  • Instelbare bas en matrix mode
  • Fraai en kwalitatief vormgegeven speakers
  • Prachtig pakket voor de prijs

Minpunten

• Kabels zijn erg kort (makkelijk en goedkoop op te lossen met verlengkabels)

Mid- en hoogweergave Score: 4
Basweergave Score: 4
Film/gameweergave Score: 4
Muziekweergave Score: 4
Na aanschaf van een nieuwe PC, welke onboard 7.1 kanaals geluid had, besloot ik om deze uit te buiten met een 5.1 setje. Na diverse reviews op onder andere Tweakers.net gelezen te hebben, leek de X-540 veruit de beste keuze. Deze stelling kan ik zelf niet echt verifiëren, aangezien ik geen ervaring heb met andere setjes, maar dat het product als kwalitatief gezien mag worden staat buiten kijf.

Allereerst de features en verpakking; het geheel wordt netjes verpakt in één grote doos, met alles erin en eraan. Naast de boxen, worden er ook 3 3.5mm kabels meegeleverd (met de standaard surround kleurtjes) en een adapter om composiet-audio te transformeren naar één 3.5mm plug, welke dan met de subwoofer (welke de centrum van alle aansluitingen is) verbonden kan worden. Zo kan een DVD-speler of spelcomputer makkelijk met het setje verbonden worden, hoewel het natuurlijk een 2-kanaals verbinding betreft, geen echt surround. Het stereo-sound kan met een zogeheten Matrix-mode wel omgevormd worden tot surround sound, maar de bron blijft stereo; je zult dus niet je tegenstander via de boxen letterlijk achter horen vandaan komen, maar vanuit alle boxen.
Daarnaast zit aan de subwoofer ook een bedrade afstandsbediening vast, waarmee het volume en bas geregeld kunnen worden, en de matrix-modus of het setje zelf aan- of uitgezet kunnen worden. Best handig, maar een draadloze afstandsbediening is natuurlijk een pré, wat echter weer meer geld had gekost in verband met de stroomvoorzieningen, ontvanger ed. Wat wel wat vreemd is, is dat de afstandsbediening onlosmakelijk met de subwoofer verbonden is, en de kabel wat kort is. Dat laatste is ook het geval bij de speakers; de front speakers hebben slechts een kabel van 1,2 meter, terwijl de achterspeakers het met 4 meter moeten doen. Voor een kleine kamer, zoals de mijne, net aan genoeg (hoewel ik 1 verlengkabel heb moeten kopen zodat deze netjes weggewerkt kon worden), maar voor een huiskamer zullen verlengkabeltjes een vereisde zijn; deze zijn gelukkig echter vrij goedkoop. Met deze korte kabels komen we meteen op de bouwkwaliteit; na een verplaatsing van de subwoofer, is tweemaal één speaker van een metertje of 1,5 op de grond gevallen; hij doet het gelukkig nog perfect, daar niks op aan te merken dus. Tevens zijn de speakers erg fraai vormgegeven, en zijn de pootjes draaibaar, waardoor montage op de muur ook tot de mogelijkheden behoort (wat ik dan ook gebruikt hebt, super!).

Dan het belangrijkste: de geluidskwaliteit. Ook deze is wat mij betreft goed te noemen, een verademing bij mijn oude stereo speakerset in elk geval. Mijn computer geluidsoftware (Realtek HD Audio) creërt van stereo-bronnen zoals praktisch alle muziek een kunstmatig surround sound, door ook geluid over het midden-kanaal en achter-kanalen vrij te geven. Een aardige optie, die mij in elk geval meer het gevoel geven om bij de muziek 'aanwezig' te zijn. De 'matrix mode' van de speakers zelf verdeelt een stereo-bron over alle speakers; ook een aardige optie, hoewel mijn software-matige oplossing toch beter werkt. Bij films en games is de geluidskwaliteit erg goed; dialogen worden duidelijk via de midden-speaker overgebracht, en de extra achter-dimensies maken een grotere beleving bij zowel films als games mogelijk.

Over de speciefieke geluidsweergave van hoge, midden en lage-tonen kan ik geen gegronde mening geven. Allen klinken in mijn oren gewoon goed, en de basweergave is zelf instelbaar naar ieders voorkeur.

Al met al hebben we hier te maken met een topproduct; er wordt een compleet pakket geleverd; de speakers zijn fraai en kwalitatief vormgegeven en de geluidskwaliteit is prima, zeker als je de prijs meerekent. Ben je op zoek naar een goede surroundset voor een zacht prijsje? Zoek dan niet verder!

Heb jij ook een Logitech X-540?