Thrustmaster Firestorm Dual Analog III Blauw, Zilver, Zwart Review

Regeneration 20 augustus 2009, laatste update op 22 augustus 2009, 8.011 views

Thrustmaster Firestorm Dual Analog III Blauw, Zilver, Zwart

Pluspunten

• Een wat grotere gamepad...
  • Veel knoppen + twee analoge sticks
  • D-pad met linker analoge stick wisselen
  • Windows en Mac ondersteuning (NB: geen ervaring met Mac)
  • Lage prijs: 9,99

Minpunten

• ... maar iets te groot voor mijn handen
  • “Harde” D-pad
  • Geen force feedback
  • Sub-schouderknoppen niet op ideale plek
  • Gamepad niet van hoogwaardig kwaliteit

Review: Thrustmaster Firestorm Dual Analog III (gamepad)

Afbeelding 1. De gamepad wanneer deze uit is.
Klik op de afbeelding voor een vergroting.

Bepaalde spellen voor de PC is er een mogelijkheid om die met een gamepad/controller te spelen. Ik heb weer eens een nieuwe gamepad aangeschaft. Een Thrustmaster Firestorm Dual Analog III. Het is een bedraadde gamepad voor de PC zonder rumble. Ik had veel positieve punten gehoord over de Thrustmaster Firestorm Dual Power serie. Deze verschilt vrij weinig met de Dual Analog, volgens mij heeft de Dual Power twee rumble motoren die de Dual Analog niet heeft. De Dual Analog had ik kort geleden voor 9,99euro bij de Media Markt gezien en kon hem niet laten liggen. Voor degene die dus een zeer goedkope gamepad zouden zeker naar deze gamepad kunnen kijken.

Waarom een deze gamepad?
Ik speel vrij veel Pro Evolution Soccer 6 (PES 6), dat een “voetbal-simulatie-spel” is. Ik vind het prettiger om dan met een gamepad te spelen. Voor dat ik deze Thrustmaster Firestorm Dual Analog III had gekocht speelde ik met de Logitech Cordless Rumblepad 2, waar ik ook een review heb geschreven. Ook heb ik ervaring met de Piranha PC33 Dual shock Controller. Wat me eigenlijk heeft overgehaald om de ze nieuwe gamepad te halen was de prijs. Hij is zo goedkoop dat ik hem niet kon laten liggen. Natuurlijk speelt de positieve reacties die ik gehoord had ook mee en het feit dat de D-pad van mijn Logitech Cordless Rumblepad 2 een beetje kapot begint te gaan: die reageert niet meer zo goed.

Dan wilde ik nog even vooraf melden dat ik deze gamepad voornamelijk PES 6 mee heb gespeeld en een beetje Flatout 2 om te testen of hij (echt geen) rumble had.

De gamepad en wat erbij wordt geleverd
De gamepad (waar ik hem heb gekocht) werd verkocht in een vrij stevig kartonnen doosje (zie Afbeelding 2.) met daarin:
- daar zat uiteraard de bedraadde Thrustmaster Firestorm Dual Analog III gamepad in;
- twee “Technical support” papiertjes;
- een “Aanbevelingen voor de bescherming van het milieu” papiertje.
De gamepad zat los in de verpakking, hierdoor kan de gamepad een beetje bewegen. De analoge pookjes waren wel enigszins beschermd met een stukje karton. Verder zitten er dus niet veel extra’s bij deze gamepad. Geen demo van een spel en ook geen handleiding op papier of CD. Maar ach voor 10 euro, is het voor mij gerechtvaardigd.

Afbeelding 2. De verpakking.

Bouwkwaliteit Algemeen
De bouwkwaliteit van de gamepad is redelijk te noemen, maar zoals ik al had gezegd heb ik deze gamepad pas een weekje. Over de duurzaamheid kan ik op het moment ook nog niet veel zeggen.

Ergonomie
Het eerste wat me gelijk opviel was dat deze gamepad een stuk groter is dan mijn vorige Logitech Cordless Rumblepad 2. Dat vond ik wel prettig. Alleen na wat spelen merkte ik op dat ik deze gamepad niet kan vasthouden zoals ik dat met mijn Logitech deed en doe, want dan zit hij niet comfortabel. Ik hou mijn Logitech met mijn wijsvingers en middelvingers op de vier schouderknoppen. Het is bij deze gamepad comfortabeler wanneer ik alleen mijn wijsvingers voor de vier schouderknoppen gebruik, maar nog steeds zit voornamelijk mijn ringvinger minder comfortabel tegen de gamepad aangedrukt. Verder heeft deze gamepad geen rubber, maar het is niet iets dat ik mis, echter moet ik wel toegeven dat ik nog nooit een gamepad heb vastgehouden die wel van rubber voorzien is.

Met draad
Het draad van de gamepad is zo’n 1,9 meter lang, voldoende lang voor mij. Dat deze gamepad bedraad is heeft zo zijn voordelen, maar ook nadelen.
Voordelen:
- gamepad wordt met draadloos meestal duurder door;
- mogelijk iets lichter door afwezigheid van batterijen of accu;
- geen batterijen gebruik, stroom uit PC (beter voor milieu?, vervanging batterijen);
- mogelijk nog meer voordelen…
Nadelen:
- over je draad kunnen struikelen / vallen van de gamepad door hem mee te sleuren;
- geen totale vrije beweegbaarheid;
- draad in de weg tijdens gamen;
- beperking bereik door draad;
- bij opbergen zit de draad in de weg
- mogelijk nog meer nadelen…
De nadelen wegen voor mij iets zwaarder. Ik prefereer dus een draadloze versie, maar ik heb nog geen draadloze gamepad gezien die 10 euro of minder koste.

Knoppen
De Thrustmaster Firestorm Dual Analog III is qua knoppen indeling vrijwel identiek aan de PS2/PS3 controller. Hij heeft 4 schouderknoppen (twee aan iedere kant), twee “sub-schouderknoppen” (n aan iedere kant), een D-pad (linkerkant), twee analoge sticks (n aan ieder kant), 4 drukknoppen (rechterkant), een mode knop in het midden. Alle knoppen kunnen worden toegewezen worden aan een actie behalve de mode knop. De kwaliteit van de knoppen kan beter maar ik geef het wel een voldoende, maar wat verwacht je nog meer van een product van 10 euro?

7.1 Schouderknoppen
De schouderknoppen werken goed. Enig minpunt is dat ik het met ze alleen met mijn wijsvinger bestuur voor meer comfort (zie ook hoofdstukje 5.). Als ik de bijvoorbeeld de twee rechterschouderknoppen tegelijkertijd wil indrukken dan moet ik echt mijn middelvinger er bijhalen. Gelukkig hoef ik dat niet al te vaak te doen.

Afbeelding 3. De schouder knoppen en "sub-schouder" knoppen.

7.2 “Sub-schouderknoppen”
Deze knoppen zitten “onder” de schouderknoppen. (zie Afbeelding 3.) Ik bedien ze met mijn middelvingers. Ze werken in het algemeen goed. Allen ze geven een vrij vervelende klik als je ze indrukt. Verder zijn dit de knoppen de extra zijn t.o.v. een PS2/PS3 gamepad, echter deze gamepad mist een de “start” en “select” knop van de PS2/PS3 controller. Hierdoor heb je dus effectief evenveel knoppen. En bij PES vind ik deze knoppen, die ik dus gebruik als “start” en “select” knop, niet de ideale plek. Gewoon zoals bij een PS2/PS3 gamepad vind ik beter.

7.3 D-Pad
De grootste teleurstelling is wel de D-pad. Je moet niet alleen vrij hard drukken om hem in te drukken, maar hij bestuurd ook niet zo goed. Daarmee bedoel ik dat hij de neiging heeft naar de vier diagonale richting te gaan. Dus als ik naar rechts druk wil hij wel eens zo nu en dan naar rechtsonder of rechtsboven gaan. Verder heb ik het gevoel dat de D-pad soms wat trager reageert.

7.4 De analoge sticks
De analoge sticks zijn goed te noemen. Alhoewel ik ze vrij weinig gebruik. In plaats van met de D-pad kan ik ook met de linker analoge stick lopen in PES en dat doe ik dan geregeld. Ze zijn goed bestuurbaar en voorzien van een rubberachtig laagje voor meer grip. Ze bewegen in een rondje en niet in een vierkant. Bij de linker analoge stick is echter de steel al wat beschadigd. (zie Afbeelding 4.) Ten slotte nog een opmerking over de rechter analoge stick: die is al vanaf aankoop gedeeltelijk defect: je kan hem alleen naar links en rechts bewegen de andere bewegen registreert hij niet.
Als je de analoge sticks in neutrale positie laat kan je ze nog als drukknoppen gebruiken, dat gaat niet heel soepel, maar die gebruik ik ook niet vaak.

Afbeelding 4. De beschadigde steel van de analoge linker stick.

7.5 De 4 drukknoppen aan de rechterkant
Deze knoppen werken voldoende goed. Verder op het moment niet veel op te merken.

7.6 De mode knop in het midden
Er zit een mode knop in het midden, hier mee kan je de functie van de D-pad en de linker analoge stick omwisselen. Ik gebruik het niet vaak maar het is op zich een handige knop. Er brand een rood lichtje als je de normale modus hebt ingeschakeld en het rode lampje is uit als je de D-pad met de linker analoge stick heb gewisseld. Het andere (bovenste) rode lampje geeft aan of de gamepad is ingeschakeld. (Zie Afbeelding 5.)

7.7 Slot over de knoppen
De knoppen zijn kwalitatief niet top dus, maar goed (ja ik ga het weer zeggen :)) je heb het wel over 10 euro.

Geen rumble functie
Deze gamepad beschikt niet over een rumble/tril/force feedback functie. Wil je wel rumble kan je de Thrustmaster Firestorm Dual Power 3 nemen. Lijkt sterk op deze gamepad alleen dan met rumble. Alleen die is minder goed verkrijgbaar: hij staat bijvoorbeeld niet in de PriceWatch.

Compatibiliteit en installatie
Je kan deze gamepad gebruiken met een PC en Mac.
Systeemvereisten:
- Windows: 98 SE, 2000, Me or XP en Vista ready.
- Mac OS 8.6 of recenter en GameSprocket 1.7
- Verder heb je ook een USB poort in je PC nodig.
Ik gebruik deze gamepad op een PC met Windows XP MCE. Verder heb ik geen ervaring met Mac. Er is verder geen handleiding op papier en/of CD meegeleverd en ook geen drivers CD. Echter het is een plug en play installatie. Mijn PC herkende de gamepad gelijk en hij was binnen een paar seconden speelkaar. Uitgebreidere programmering software is beschikbaar op het internet, volgens de verpakking.

Gewicht
Het gewicht is goed te noemen. Hij is wat lichter dan mijn oude draadloze Logitech, maar de gamepad is niet hinderlijk licht of iets dergelijks.

Afbeelding 5. Om deze gamepad gaat het. Zie zier ook de rode lampjes

Vormgeving
Dit vind ik altijd een zeer persoonlijk punt en persoonlijk hecht ik ook minder waarde aan de vormgeving, voor mij is de functionaliteit belangrijker. Hij oogt voor mij wat goedkoop maar voor de rest ziet hij er goed uit. Zie de foto’s voor het uiterlijk van de gamepad om zelf te beslissen.

Ik heb hem gekocht voor 9,99 euro bij de Media Markt. In de PriceWatch is hij vanaf 8,44 euro te koop. De prijs-kwaliteit is zeer goed te noemen. Er zijn niet veel gamepads voor 10 euro of minder te koop. Al met al (zoals ik door de hele review al heb gezegd) een zeer goedkope gamepad.

Garantie en service
Er zit 2 jaar garantie op de gamepad staat op de doos, wat hierin allemaal wordt gedekt weet ik niet precies.

Overige opmerkingen
De gamepad is wel enigszins vuil- en stof-aantrekkend.

Slot
Ik heb, zoals jullie waarschijnlijk allang hebben gezien, deze gamepad een voldoende algemene beoordeling gegeven. De prijs kwaliteit betreft is deze gamepad erg goed. Echter als je een gamepad met hoge kwaliteit zoekt zou ik je deze afraden. Wil je echter een zeer goedkope gamepad, dan zou ik je zeker aanraden naar deze gamepad te kijken. Mijn eigen gamepad heb ik echter toch weer teruggebracht de winkel. Hiermee wil ik niet zeggen dat ik van mening ben veranderd. Ik blijf erbij dat dit een product is met een zeer goede prijskwaliteit verhouding, echter op sommige punten lag mij toch niet helemaal. Waarvan de belangrijkste was dat hij (net iets) te groot is voor mij is en mede daardoor niet lekker in de hand ligt.

Changelog
16-10-2007
31-10-2007
04-04-2008

20-08-2009
Review geplaatst.
Stukje aangepast (vooral conclusie), aangezien ik de gamepad heb teruggebracht.
Toch de Ergonomie beoordeling van "voldoende" naar "slecht" aangepast, aangezien dat was namelijk de reden om hem terug te brengen. En daarom ook de Algemene beoordeling van "goed" naar "voldoende".
Opmaak aangepast. Zoals afbeeldingen (eerst waren het alleen linkjes naar afbeeldingen), extra afbeelding (Afbeelding 1) toegevoegd. Hier en daar wat aangepast.

Heb jij ook een Thrustmaster Firestorm Dual Analog III Blauw, Zilver, Zwart?

Sorry dat ik mierenneuk, maar je hebt welgeteld twee keer 'Firestorm' correct getyped in je stukje :+
Bedankt voor het melden. :)
Ik ben het nu nog een beetje aan het herlezen, maar toch bedankt voor het melden (ik was er namelijk al overheen gelezen. :9 ). Als je nog iets opmerkt kan je dat gerust melden. :)
voor die prijs moet je ook niet veel verwachten, het is een zeer goed gamepad voor de prijs, ieder jaar koop je gewoon een nieuw voor die prijs, en veel plezier ermee gegarandeerd. ;)
Precies. Jij snapt het! :P :)

Maar het is wel waar. En gamepad van 30 euro of drie van deze. :)
geen rumble? ik heb de software geinstalleerd voor de firestorm II (2) en die heeft toch echt wel rumble... lijkt me dat de III (3) dit ook heeft... gezien er eigenlijk helemaal niks is verandert volgensmij.
Misschien heb jij de Thrustmaster Firestorm Power serie?

Want mijn, Thrustmaster Firestorm Dual Analog 3 heeft geen rumble, heb het net nog even getest.

Ze lijken overigens wel sterk op elkaar:
Thrustmaster Firestorm Dual Analog 3
Thrustmaster Firestorm Power 3

[Reactie gewijzigd door Regeneration op 16 oktober 2007 19:09]

oh, damn, je hebt gelijk...

overigens is de "qualiteit" van de uitvoering bij de Power serie dan wss wel beter
hij gaat nl al wat jaartjes mee....
Dat beschadigen is normaal overigens. Check de gemiddelde XBOX360 en PS3 controllers maar. Misschien duurt het bij die wel wat langer, maar gebeurd daar net zo goed.
Zo erg vind ik het ook niet, maar ik dacht ik meld het toch maar even. Dit heb ik trouwens niet met mijn Logitech Cordless Rumblepad 2.
heb er zelf ook 2 en speel regelmatig fifa 08 over netwerk... heerlijke robuuste goodkope controllers zijn dit... geen software nodig, XP doet alles automatisch :D