Specificaties 13,3" (1366x768), 640GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Samsung 300V3A-S03NL Review

theike 18 april 2012, laatste update op 18 april 2012, 1.341 views

Samsung 300V3A-S03NL

Pluspunten

• Snel, maar kan sneller
  • Draagbaar,
  • Compact,
  • Mat scherm,
  • Fijn toetsenbord

Minpunten

• Langzame HDD, daardoor beperkt snel tijdens opstarten van Windows en applicaties.

Ik heb deze laptop begin februari gekocht ter vervanging van mijn HP 6810b. In de loop der tijd zal ik deze review blijven updaten met mijn bevindingen tijdens het werken met de Samsung 300V3A-S03NL. Verwacht geen super uitgebreide tests aan de hand van testresultaten o.i.d.

Update 2012-03-11:
In eerste instantie heb ik de prestaties van deze laptop beoordeel als goed, t.o.v. de voorgenoemde laptop, HP 6810b.

HD Content afspelen
De voorganger had zeer veel moeite met het afspelen van HD content; het afspelen van 720-1080p content happerde voortdurend en het bekijken van streams van Twitch.tv op hoge kwaliteit ging niet vloeiend. De Samsung heeft daar absoluut geen problemen mee. Het afspelen van 1080p content in een browser op het laptopscherm met daarlangs een Windows Media Player Classic instantie die 1080p content afspeeld via de HDMI kabel naar een monitor, is kein thema. Dat hij beter presteerd met het afspelen van HD content heeft vast en zeker te maken met de aanwezigheid van de Intel HD grapichs in de Samsung t.o.v. en het ontbreken van deze in de HP.

USB snelheid
De snelheid waarmee ik data naar een USB stick kan schrijven is zowaar ong. twee maal zo hoog; de HP amper 3.5MB/s, de Samsung gemiddeld 7-7.5MB/s (Windows voortgang scherm..). Een aangenamen verassing. Getest met http://tweakers.net/price...e-moskeyto-8gb-zwart.html

HDD snelheid:
Zover het positieve. Toen ik voor enkele weken geleden bij wijze van een test beide sleur PC's te gelijkertijd aanzetten, viel het mij op dat mijn oude HP met 7200RPM WD schijf, sneller opstarten als de Samsung met een 5400RPM schijf. De Samsung bezit over een verse Windows 7 installatie en die van de HP was reeds een jaar oud, wat normaliter de boottijd niet positief benvloed. Zal je zeggen, "dat is logisch", ik was toch enigzinds verrast. Niet alleen de opstarttijd is langzamer, ook het starten van applicaties zoals Visual Studio 2010, Netbeans 7.1 gaat sneller op de HP.

Update 2012-04-18:
De beloofde HDD benchmark resultaten van de HDD in de Samsung.
Sequential Read : 84.713 MB/s

Random Read 4KB (QD=1) : 0.502 MB/s [ 122.6 IOPS]
Random Write 4KB (QD=1) : 0.982 MB/s [ 239.8 IOPS]
Random Read 4KB (QD=32) : 0.872 MB/s [ 212.8 IOPS]
Random Write 4KB (QD=32) : 0.948 MB/s [ 231.4 IOPS]

Verschillende benchmark runs geven wisselend resultaat.

Het lijkt me veilig om te stellen dat de schijf in de Samsung niet de snelste is, "JA DH, 5400RPM", fair enough. Het vervangen van de aanwezige HD door een SSD of een hybride HDD zal de werkervaring met de Samsung alleen maar positief benvloeden.

Gaming
Starcraft 2 -
Starcraft 2 Wings of Liberty draait aardig. Op de native resolutie van het scherm en graphics op de allerlaagste instellingen worden er 60FPS gehaald in de begin missie. Ik heb er 4vs4 multiplayer op gespeeld. Als de 8 legers bijeen komen, "dropped" de framerate tot ong. 30-40 FPS. Dat vind ik een hele aardige score van de Nvidia kaart.

Mobiliteit en accuduur
Onverandert positief over t.o.v. de oude HP.
Met de volgende instellingen:
  • Energiemodus "Samsung optimised"
  • Schermhelderheid stand 6/8
houd de accu het 3-3.5uur uit, wanneer ik aan het programmeren ben.

Conclusie:
Tot nu toe bevalt de Samsung mijn prima al ga ik de HDD wel vervangen om de rest van de hardware meer tot zijn recht te laten komen.

Heb jij ook een Samsung 300V3A-S03NL?

Hoi Theike,
Ik ben een gebruiker geen it'r maar probeer e.e.a. te begrijpen als jullie een product reviewen. Ik vind ze dan ook erg bruikbaar.
Ik zoek een laptop van rond de 600,- en wil het voor zakelijk gebruik. Dus eigenlijk veel office, en moet kunnen werken met andere apparatuur (tablet, smarthone, tv en printer etc). Op basis van jouw review (en die van Nexius) vind ik deze Samsung dus wel erg interessant. Mijn vraag alleen in hoeverre ik mij echt zorgen moet maken om die SSD? Want wat jij misschien langzaam vind, vind ik misschien wel meevallen. Aangezien ik veel office gebruik, betekent dat dat ik dagelijks internet, als drie office programma's plus mijn email tegelijkertijd open heb staan. Betekent dat dt (prestatie) problemen zal opleveren?

tnx alvast voor je reactie
Ellen
Hallo Ellen,

Kort antwoord op je vraag - "Aangezien ik veel office gebruik, betekent dat dat ik dagelijks internet, als drie office programma's plus mijn email tegelijkertijd open heb staan. Betekent dat dt (prestatie) problemen zal opleveren?" - Ik kan met 95% zekerheid zeggen dat je hier geen hinder van ondervind. Als de applicaties eenmaal geopend zijn reageerd alles als een zonnetje.

Zie het als een trein, die komt langzaam opgang maar eenmaal aan het rollen gaat het meestal smooth :9 Niet dat de laptop extreem langzaam opstart, maar zoals in mijn review staat is een oudere laptop, met oudere Windows installatie toch nog sneller :z

Hoop dat mijn uitleg je helpt :)
Hallo Theike,

Weet jij toevallig of deze laptop ook sata 600 hdd ondersteunt of niet?
Ik heb namelijk dezelfde laptop en ik ben ook van plan om de hdd te vervangen, zelf heb ik gekeken en kon ik vrij weinig vinden. Volgens sommige zou het moederbord sata 600 op 2 aansluitingen ondersteunen, waarschijnlijk dan die van de hdd maar dit weet ik niet zeker. Misschien dat jij dit wel al zeker weet?

Mvg,

Vision
Hallo VisionNL,

Ik zou er niets over durven zeggen. Ik heb de upgrade nog niet uitgevoerd. Wellicht komt er via een programma als Everest meer informatie beschikbaar?

Succes en laat aub even weten als je iets meer weet :)

[Reactie gewijzigd door theike op 31 maart 2012 14:42]

@Theike: heb je al geprobeerd de HDD te vervangen? Weet je wat voor SSD schijven geschikt zijn?
Hallo eriksmith200,
Ik heb de hardeschijf immer niet vervangen maar, mijn neef heeft dat bij deze zelfde laptop wel gedaan, door een Crucial m4 128GB. Ik kan geen concrete cijfers geven over de snelheid van de Crucial m4 in deze laptop maar het verschil is enorm, ik durf zelfs zover te gaan als dramatisch, dat de Crucial vele male sneller is dan de standaard HD die er in deze laptop zit. Overigens heeft mijn neef er 8GB geheugen in zitten, ik 4GB, maar dat beinvloed de snelheid niet, op dit gebied.

De laptop van mijn neef heeft maar een fractie van de tijd nodig voor het opstarten van Windows en applicaties t.o.v. die van mij met de standaard HD. Ondertussen overweeg ik om ipv een SSD een Seagate Momentus aan te schaffen. Maar de aanschaf laat nog voorlopig nog op zich wachten :(

Welke SSDs er geschikt zijn? Ik vermoed elk in de pricewatch beschikbare.
Theike bedankt voor de info, ik neem aan dat hij de "standaard" Crucial M4 heeft geplaatst (hoogte 9,5mm) en niet de "slim" versie (hoogte 7mm) ?

Dus deze:
pricewatch: Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB

en niet deze:
pricewatch: Crucial m4 CT128M4SSD1 Slim 128GB
Hallo Erik,
Ik heb het hem al even geleden gevraagd maar hij wist het zelf ook niet.
Sorry voor de late reactie, maar het zal vast al opgelost zijn :P