Specificaties 14" (1366x768), 500GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

MSI X460-032NL Review

Charx 23 september 2012, 2.196 views

MSI X460-032NL

Pluspunten

• Heel Veel features
  • i7 Processor
  • Klein en mobiel
  • Uithoudingsvermogen

Minpunten

• Wifi-N functionaliteit slecht
  • Msi helpdesk
  • Plastic
  • Voelt goedkoop aan
  • Voelt fragiel aan
  • Rare kuren
  • Glanzend beeld

*Update 23-09-2012*---> De kuur van het Wifi-N is weer te voor schijn gekomen. Nu blijft het ook als ik mijn N uitzet op mijn laptop. Kan nog steeds geen oplossing vinden waarschijnlijk binnenkort weer opnieuw opsturen.

*Update 10-04-2012*---> De bug van het Wifi-N is verholpen. Het had te maken met de performance settings in power management. echter voordat dit verholpen is heb ik wel mijn laptop 10 dagen in moeten leveren om het wireless probleem te verhelpen. Kudos voor MSI want ze hebben direct mijn kapotte scherm vervangen!

ControlPanel-->Hardware and Sound-->Power Options--> Edit/Change Plan Settings --> Change Advanced power settings

Hierb heb ik de Wireless Adapter Settings ~[On Battery] en ~[Plugged in] op "Maximum Performance" gezet. Dit heeft mijn probleem verholpen. Dus met een vernieuwd scherm en goed werkende wireless card ben ik helemaal happy.

*Update-25-02-2012* --> Plaatje erbij, prestaties aangepast HDD, wat veel spelfouten en smileys weg gehaald. (nou vooruit nog 1tje dan) 8)7

Mijn eerste review dus verwacht er niet teveel van

Ik heb deze laptop gekocht (Oktober) omdat ik iets zocht in de trand van mobiliteit en flexibiliteit (klein maar veel features). Als ik bijvoorbeeld op veel verschillende locaties kom is het handig om niet alleen de nieuwste technieken te ondersteunen maar ook de wat ouderen (VGA+cd speler).

Een lang uithoudings vermogen en de rekenkracht vond ik ook belangrijk, dus hoe meer cores hoe beter. Het afspelen van een hd-video'tje zou ook geen probleem moeten zijn.

Deze laptop had op het eerste oog goede specs: i7 processor(goed voor baterij en prestaties), veel features en een lang beloofde baterij duur (8 uur)

Featureset

De laptop bied extreem veel features:
  • Bluetooth 3.0
  • ingebouwde webcam
  • Wireless b/g/n
  • CD/DVD rom
  • GbEthernet
Er zijn maar weinig laptops met zo'n beelddiagonaal die zoveel features hebben. Vind ik helemaal top!

Wat betreft de meegeleverde software was er iets geinstalleerd om je usb 3.0 aparaten sneller te laten werken en een leuke intel i7 Boost applicatie die laat zien hoe hard je cores werken. Ik heb nooit op- of omgekeken naar meegeleverde software dus daar let ik nu ook niet op.

prestaties

De prestaties zijn over het algemeen prima maar soms vertoont de laptop rare kuren

Het gaat om de Intel centrino Wireless-N1030 chipset. Zodra ik met een router verbind die gebruik maakt van wireless-N dan krijg ik wel ip adres maar daar houdt het dan ook bij op. Geen verbinding met het internet en ook niet met het netwerk. Soms wel maar dan is die mega traag.
Als ik wireless-N uit zet in de hardware configuraties werkt mijn wireless gewoon prima. Door even te googlen en te kijken of er meer mensen met het zelfde probleem te zijn kwam ik op het volgende topic: Link. Zo schijnt het met de bluetooth module te maken die in de chip zit geintergreerd. Misschien kan ik het fout hebben, op dit moment ben ik bezig met MSI te zoeken naar het probleem en een oplossing. Dus wie weet gaat Prestaties binnekort een ster omhoog maar zolang het niet goed werkt(tot nu toe alle 3 de N-routers die ik heb geprobeerd) vind ik het k*t.

Naast het wireless heb ik binnen mijn Windows rare dingen die er al waren vanaf het begin. Het regaeren van de icon/notification taskbar rechtsonderin bij windows 7 reageert soms MEGA traag: bijvoorbeeld bij het veilig verwijderen van een usb stick. Ook het laden van sommige folders doet de laptop soms heel lang over. Met CrystalDiskMark heb ik een Read/Write speedtest uitgevoerd. van de hdd maar daar was niets mis mee.

*Update-25-02-2012*

Gebleken uit een een nieuwe test met CrystalDiskMark zag ik dat de schrijf en leessnelheid flink achteruit was gegaan t.o.v vorige keer. Ik kan mij vaag iets herinneren dat die toen rond de 112MB/s was en nu maar 74MB/s.... best vreemd. Ik weet dat als een schrijf voller is die soms ook trager wordt maar wist niet dat het zoveel trager was (Hitachi Travelstar Link). Soms heb je ergens gewoon geen verklaring voor maar heb je ook geen zin om er enorm veel tijd in te stoppen om het uit te zoeken. Dit is zo'n moment en voor mij een reden om prestaties nog 1 ster minder te geven.

Wel weer een plus punt is het grafische: hd films afspelen gaat prima en je kan er zelf een beetje op gamen.

Zie Afbeelding 1 voor de prestaties

Beeldkwaliteit
De beeld kwaliteit is erg mooi scherp, voelt goed voor de ogen en reageert erg goed op het aansluiten van een tweede beeldscherm en het wisselen daartussen. Reactie ook goed en natuurlijk dat het edge-lid is kost minder energie enzo lekker groen bla bla.

Maar ik vind het jammer dat het niet zo'n anti weerspiegeling coating heeft, in de zon ben je kansloos. maar hier heb ik natuurlijk zelf voor gekozen. Waar ik niet zelf voor heb gekozen is de robuustheid vandaar de vier sterren maar daar kom ik zo op terug.

Bouwkwaliteit & Robuustheid

Om maar gelijk helemaal eerlijk te zijn: ik vind plastic behuizingen helemaal K*t. Het is zwak en het buigt teveel, krassen maken het lelijk en het laat producten goedkoop en fragiel aan voelen.

Ik heb al gehad dat ik mijn batterij er niet goed had in geklikt, ik geef toe dit is mijn fout. Maar bij het vervolgens openklappen van mijn beeldscherm trok ik de plastic onder rand al direct kapot. Het plastic gaf vrijwel weinig weerstand ik niet voelde dat er iets niet goed zat.
Omdat de laptop redelijk nieuw was ga je er nog erg voorzichtig mee om maar toen dit was gebeurd ging ik even op onderzoek uit. De rand van het scherm kan je letterlijk met een knijp van wijs-en duim helemaal buigen, best cheap dus. Gelukkig is die nog niet echt gevallen maar ben ik bang dat als dat gebeurt hij gelijk naar de knoppen is. De robuustheid vond ik dermate tegenvallen dat ik er 3 sterren voor gegeven heb.

Tip: als je de batterij er in klikt is er een schuif en het een terug-spring knopje (met veer). Vergeet dus niet het schuif knopje handmatig terug te schuiven anders zit je baterij niet goed vast.

Ergonomie

Het is een kleine lichte laptop dat vindt ik erg fijn, maar of je de laptop nou mooi kan noemen is een ander verhaal. Als de laptop uit de verpakking haalt zie je een mooi staal-geborstelde bovenkant met mooi MSI er op geplakt. Maar zodra je er met je dikke vette vingers aankomt, zitten er allemaal vlekken op. Eenmaal opengeklapt lijkt het wel alsof de laptop uit allemaal verschillende plastic delen is opgebouwd. Misschien handig en goedkoop voor de assemblage maar mooi is anders. Gelukkig ben ik de moeilijkste niet wat betreft uiterlijk. Wat betreft de afmetingen en het gewicht vindt ik het een super laptop.

Warmte en geluidsproductie

Je hoort vaak overhitte spook verhalen over kleine laptops maar daar heeft deze geen last van. Hij voelt helemaal niet warm aan en geen problemen mee gehad. Hij maakt totaal geen herrie, totdat je gaat gamen . Dan komt er al wat meer herrie uit de fan maar toch ook nog beperkt en wordt die ook helemaal niet warm. Wat mij betreft helemaal top!

Mobiliteit en Accuduur

Dat de laptop de beloofde 8 uur niet ging halen zoals op de verpakking stond is geen wonder. Maar hij doet het toch echt erg goed, helemaal als het beeldscherm op heel donker staat kan je er echt ruim 6 uur prettig mee werken.

Heel erg goed. Te vergelijken met andere laptops die een i7 hebben en zoveel features vind ik het een hele hele goede prijs. Hij is zelfs goedkoper dan zijn kleine broertje die is uitgerust met een i5 processor!

De laptop is lekker mobiel en heeft heel veel features. Jammer dat die zo goedkoop aanvoelt en vooral het beeldscherm niet echt robuust is. Ook jammer dat wireless-N niet zo goed werkt en hij af en toe rare kuren in windows vertoont. Maar laptops hoeven ook niet perse van gietijzer gemaakt te worden en wireless-N gebruik je eigenlijk alleen bij het streamen van Full-HD video.

Dus ook al toont die wat vervelende kuren en werkt wireless-n niet optimaal en is die van plastic vind ik het een GOEDE laptop en toch wel echt 4 sterren waard! Tevens is er gewoon op dit moment geen beter/goedkoper alternatief voor deze laptop gezien de verhouding prijs / features / beelddiagonaal.

Ik hoop dat het een beetje duidelijke Review is.

Heb jij ook een MSI X460-032NL?

vermijd uitspraken als "ff" en overmatig gebruik van emoticons. Daarnaast rammelt de spelling behoorlijk, misschien iets te snel getypt?

Verder redelijke review. Wellicht leuk als je wat benchmarks laat zien? Wat plaatjes?
Thanks voor de tips en laten we het maar houden op te snel getypt ;)
Ben het met je eens, ook hier: "De prestaties zijn over het algemeen prima maar soms vertoont de laptop rare cure"

Maar bij de negatieve eigenschappen onderaan zet je wel rare kuren goed.

Voor de rest een prima review, denk dat iedereen die dit leest een stuk wijzer wordt over deze laptop!