Specificaties Tower, 1 interne bays - Bekijk alle specificaties

Cooler Master CM 690 Review

Robin4 15 oktober 2007, 4.787 views

Cooler Master CM 690

Pluspunten

• Prijs ( De prijs is echt een eitje voor de kast die je krijgt)
  • Uiterlijk ( Je krijgt toch het echte coolermaster gevoel dat je net een dure kast in huis heb gehaald a.k.a stacker, terwijl je er maar een prikkie voor hebt betaald)
  • Voeding aan de onderkant (voor grotere cpu koelers is dit makkelijker want je hebt geen PSU draden in de weg hangen)
  • Bevestiging van de insteek kaarten (dat je zoiets in een goedkope kast mag verwachten, het is echt een verademing)
  • Veel koelers kunnen word geinstalleerd ( In vooral weinig kleine en veel grote)
  • Kabel ordening ( je kan de kabels met de houders netjes ordenen
  • Harddisk rack ( makkelijk je harddisk verwijderen en installeren)
  • Duimschroeven (ookal is het standaard, maar blijf het postitief vinden)
  • Ruimte voor schroeven opbergen ( zit volgens mij in geen ene kast, vind het erg makkelijk)
  • Firewire en USB2.0 te gelijk (komt bijna niet voor)

Minpunten

• Harddisk rack ( voelt te goedkoop en slap aan)
  • Snel span bevestiging 5,25 drives ( zit maar aan 1 kant dus je moet nog steeds schroeven)
  • Afwerking van kast had iets beter gekunt.
  • De aansluitingen boven op de kast.(headphone , mic , usb 2.0, firewire (Had beter in het front kunnen zitten)

Ik heb vandaag deze kast binnen gekregen. Ik heb de kast maar bij azerty.nl besteld omdat ik wist dat het de enige webshop zijn die echt snel versturen want ik moest hem gewoon snel hebben omdat ik op een goede redelijk goedkope behuizing nodig had. Me oude was een beetje beperkt bij bepaalde dingen. Dus ik heb hem vandaag bij het postkantoor afgehaald. En eenmaal aangekomen de doos opgemaakt na een slok thee. De behuizing is eigenlijk normaal verpakt zoals de meeste behuizingen worden geleverd. Hij zat in het piepschuim en in een plasticzak.

Uit de doos

Eenmaal uit de doos geeft deze kast echt het coolermaster gevoel. Je hebt echt het gevoel alsof je er een stacker hebt staan van rond de 180 euro.
De kast ziet er verder netjes uit. Wat meteen opvalt is dat de behuizing veel extra fan opties heeft en er worden dus 3 120mm fans meegeleverd.
1 zwarte achterin, 1 zwarte in het zijpaneel, en 1 led-fan voorin.
Wat ook mij opviel is dat de voorkant aan de onderkant scheef liep. Ik dacht in eerste instantie dat het een fabrieks fout is of dat het gaas los zat, maar dat bleek niet het geval te zijn. De zijpanelen zitten vast met de bekende duimschroeven. In het zijpanel kan nog een extra fan bij. Er kunnen zelf ook 140mm fans geinstalleerd word in het zijpanel. De linker zijpanel is redelijk makkelijk te verwijderen, alleen het rechter paneel zit dus een beetje vast.

In de behuizing

Eenmaal in de behuizing valt het op dat de voeding aan de onderkant zit. Deze word gedempt door kussentjes die in de behuizing aanwezig zijn om trillingen te voorkomen. Aan de voorkant zit een erg handig harddisk rack. Alleen de racks voelen een beetje goedkoop / slap aan. Maar dit word vast wel steviger als er een disk in zit. Tussen de voeding en de hardeschijven kan nog een extra 120mm fan geinstalleerd worden die koude lucht naar boven blaast.
Het moederbord kan redelijk makkelijk geinstalleerd worden. Bij de insteekkaarten heeft coolermaster een heel erg handig systeem gebruikt om de kaarten vast te zetten zonder te schroeven en dat nog in een kast van zo`n prachtige prijs! De drives kunnen ook vast worden gezet met een snel span systeem, alleen maar (nou komt het dus) zit er aan de andere kant dit systeem dus niet. Dus kan je aan de ene kant dat snelspan systeem gebruiken en moet je aan de andere kant schroeven, dit had echt beter kunnen zijn en beide kanten van dit systeem te voorzien. De behuizing bied ook nog een opbergsysteem om je schroefjes niet kwijt te raken, dit kom nog een bijna geen een kast voor en dit lijkt me erg handig, dan hoef je nog constant naar schroefjes te zoeken. Aan de achterkant van het moederbord tray kan ook nog een 80mm fan worden geinstalleerd om achter het mobo van een frisse bries te voorzien.

Boven op de kast

Eenmaal boven op de kast aan gekomen, valt gelijk de aansluitingen op zoals de esata en de hoofdtelefoon / usb 2.0 poort en de microfoon.
Persoonlijk vind ik dat deze op de verkeerd plaats van de behuizing bevinden.

Want ten eerste lijkt het me niet handig voor een esata harddisk, en het ziet er ook niet echt uit als er allemaal kabels boven uit je kast steken. En ten tweede kan het wel eens voorkomen dat het kabeltje van je microfoon of je hoofdtelefoon net iets te kort is. Verder vind ik de afwerking van de zilvere stepen niet geheel mooi. Want aan de voorkant bovenop lopen ze niet helemaal gelijk. Dus kwa afwerking had het iets beter kunnen zijn.

Modbaarheid

Ik wil zelf de kast gaan modden. Di t is best wel te doen met enige creativiteit, dus daar kan ik kort over zijn.

Voeding

Verder word er ook geen voeding bij de kast geleverd

De kast heeft een paar minpunten, dit had dus wel beter gemogen. Zoals bijvoorbeeld bovenop met de zilver lijn wat niet als een lijn overloopt naar elkaar, maar een gedeelte zit ietsie hoger dan het andere gedeelte want een slordige indruk achter laat. Ook het ontbreken van een 2de snelsluiting voor de 5,25 inch drives is wel erg jammer, want je moet dan als nog schroeven. En de plaatsing van de aansluiting boven op de kast had beter in het front kunnen zitten. Maar als je de prijs bekijkt, krijg je eigenlijk een kast die het geld meer dan waard is, want voor 60 euro krijg je bij een ander merk eigenlijk weinig extras.

Dus eigenlijk is deze kast meer dan het geld waard, echt een koopje voor een parel.

Misschien was het een beetje kort, maar ik kan er nog wel uren over door zagen, heb hierbij wel een aardig indicatie gegeven vind ik zo O-)

Heb jij ook een Cooler Master CM 690?

Heb m ook besteld, hoop dat ik het woensdag op kan halen. Ik heb er ook veel reviews over gelezen en allemaal zijn ze zeer te spreken over de kast. Ik snap eigenlijk niet dat de kast 60 euro kost, incl 3 fans en de kwaliteit en functionaliteit die volgens de reviews aanwezig is (overal krijgt ie ook een 10 voor value enzo :P). Ik kwam trouwens laatst een link tegen van iemand die deze kast al gemod had en er foto's van had gemaakt, die had een hoop weggezaagd en bovenin een radiator gebouwd enzo (hier moet je wel voor zagen, het past normaal niet). Ik zal ff kijken of ik de link nog kan vinden, dat is misschien wel handig als je er nog mee aan de slag wil :)

Edit: hier is de link waar ik het over had: http://www.thebestcasesce...um/showthread.php?t=10534

Verder een leuke review, goed leesbaar, hopelijk wordt ie ook binnenkort nog geupdate wanneer het echt in gebruik is genomen? :)

[Reactie gewijzigd door JeroenBvd op 16 oktober 2007 00:20]

mooie en duidelijke review, heb de case ook besteld, alleen zul je voor de fan achterop je mobo moeten zoeken naar een platte fan, schijnt alleen een 80x80x15 mm fan in te passen.

ben benieuwd naar de case, vooral omdat ik van een alu Lian Li PC-7B+ naar de CM690 ga :)

[Reactie gewijzigd door Tweaty op 2 mei 2008 20:36]