Specificaties 27" @ 1920x1080 (PVA, 8ms) - Bekijk alle specificaties

BenQ EW2730V Zwart Review

Aurelium 24 februari 2012, 697 views

BenQ EW2730V Zwart

Pluspunten

• Mooi design
  • Prachtige kleuren
  • Goede kijkhoek
  • Erg compleet (aansluitingen, afstandsbediening, etc)

Minpunten

• Matige response tijd

Aangezien ik zelf veel heb gezocht naar reviews en gebruikerservaringen van deze monitor schrijf ik er nu zelf maar eentje. Ik heb de monitor nu sinds een paar dagen in huis en ik ben er erg tevreden over.

Aangezien ik nog op een studentenkamer woon was ik op zoek naar een monitor die dienst kon doen als zowel televisie als computerscherm. Het was voor mij dan ook belangrijk dat er in ieder geval twee digitale aansluiting op zouden zitten (waarvan 1 hdmi) en dat hij qua beeld geschikt zou zijn om films en tv op te kijken.

Hiervoor had ik een samsung 2443BW, maar daar kon ik helaas geen digitale HD decoder op aansluiten wegens ontbreken van een HDMI ingang en bovendien stoorde ik me steeds meer aan de belabberde kijkhoek (als ik bijvoorbeeld onderuit gezakt op de bank een film wilde kijken)

Ik wilde dus geen TN paneel meer en aangezien alle IPS schermen van een beetje groot formaat meestal rond de 500 euro hangen kwam ik uit bij een MVA paneel. Goede kijkhoeken, mooie kleurweergave. Enige nadeel alleen de responsetijd.

Na enige tijd zoeken kwam ik uit op dit relatief onbekende MVA scherm. Ik was meteen verkocht door het design (is natuurlijk persoonlijk) en daarnaast kwam het me goed uit dat er veel aansluiting opzitten (zelfs analoge tulpjes). Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld samsung schermen die veelal enkel dvi en d-sub hebben. Bovendien krijg je er ook nog een afstandsbediening bij en dus leek dit scherm op papier precies wat ik zocht.

Dan nu de praktijk. Ik heb geen metingen gedaan en wil je echt de cijfers zien dan verwijs ik je door naar prad.de. Die website heeft em tot in de puntjes getest. Ik hou het hier op mijn eigen persoonlijk ervaring.

De eerste indruk was meteen goed. Het scherm is prachtig en zat prima verpakt in een niet te grote doos. In een handomdraai heb je het scherm op de aluminium voet geprikt en kun je over gaan tot het aansluiten ervan. Het scherm staat bovendien stabiel op de voet en wiebelt maar heel weinig mee als je het bureau aanstoot.

Dan de beeldkwaliteit. Ik ben erg onder de indruk van de kleuren. Na een TN paneel gewend te zijn geweest spatten ze echt van het scherm af. Bovendien zijn donkere scenes in films veel duidelijker geworden. Had ik voorheen vaak moeite om in de schaduwen precies te onderscheiden wat er te zien was, nu is het allemaal duidelijk te zien.

De kijkhoek is ook helemaal in orde, onderuit zakken op de bank heeft geen invloed meer. Ik zie geen kleurverschillen in de hoeken (zoals je soms hebt bij TNs van deze grootte).

Dan de response tijd. Aangezien ik zelf niet of nauwelijks game is dit niet heel belangrijk voor mij. Hier en daar in snelle scenes in films is wel een klein beetje ghosting te bespeuren, maar het kan mij in ieder geval niet storen. Wil je echt gaan gamen dan is dit scherm niet geschikt, maar voor af en toe een spelletje is het gewoon prima.

Tenslotte heeft het scherm nog wat interessante functies als pip en pbp en nog wat andere foefjes die van pas komen bij een monitor die ook als tv gebruikt wordt. Hier heb ik me nog niet echt in verdiept dus daar kan ik ook niet zoveel over zeggen. Hetzelfde geldt voor het menu, hoewel dat er in de eerste indruk prima en overzichtelijk uitziet. Ook wat betreft kleurinstellingen kan ik niets zeggen. In een aantal reviews heb ik gelezen dat het ding behoorlijk goed ingesteld uit de doos komt dus ik heb het voorlopig maar gelaten bij de standaard instellingen.

Al met al biedt de monitor voor mij precies wat ik zocht. Het is een perfecte kruising tussen een televisie en een computer monitor en hij wordt gewoon erg compleet geleverd. Daarvoor betaal je natuurlijk iets meer dan voor eenzelfde MVA paneel van de concurrent, maar dan mis je ook veel aansluitingen, usb hub, speakers, hoop instellingen, mooi design en de afstandsbediening.

Eventuele vragen beantwoord ik graag in de comments.

Heb jij ook een BenQ EW2730V Zwart?

Waarom vind je de response tijd zo matig als je zelf geen last van hebt? Zie je het heel erg in games en/of films?

Ik zit zelf namelijk ook na te denken om deze te willen kopen, ik speel/kijk wel games/films ed met enige regelmaat.

Me vader heeft hem ook gekocht, maar nog niet gezien (ga van het weekeinde bij hem langs).
Als je er echt op let merk je het wel in games. Ik ervaar het niet als storend omdat ik mijn pc enkel gebruik voor desktop en films. En bij films vind ik het effect gewoon niet aanwezig genoeg om storend te zijn.

Mocht je altijd recht voor je scherm zitten dan is dit niet de beste keus. Wil je een scherm dat zowel functioneert als TV en als computermonitor dan is dit scherm een hele goede keus.
Ik heb hem ook en ben het eens met de review. Wordt hier gebruikt als TV en als we met twee man iets aan de computer moeten doen.
Mooie zwarting, maar inderdaad zie je de zwarte slierten als je een venster of een bureaubladicoontje snel over het scherm beweegt.