Specificaties Dual core @ 2,67GHz - Bekijk alle specificaties

Intel Core 2 Duo E6750 Boxed Review

Dannydekr 17 oktober 2007, 6.695 views

Intel Core 2 Duo E6750 Boxed

Pluspunten

• Warmteproductie
  • Goede en stille stockkoeler

Minpunten

• Gezanik over externe koelpasta in de handleiding terwijl dit niet nodig is!

Ik gebruik dit product in combinatie met:

Gigabyte G33 DS3R
2GB A-Data DDR-800 (2x1gb)
1x IDE 160GB
1x IDE DVD Brander
Coolermaster 430watt voeding
Coolermaster Centurion 1 kast
Windows Vista Ultimate

Momenteel zit ik nog op de grafische onboard chip van het moederbord, maar ik neem over een week een 8800gts...

Algemeen:
Het product is precies wat ik ervan verwachtte. Goedkoop maar krachtig, en zeker waar voor je geld. En vooral de tempraturen vind ik erg goed.

Prestaties:
In PCmark2005 CPU bench haal ik precies wat er in Tomshardwareguide gehaald wordt, en zeker i.t.t. mijn oude 3500 merk ik veel verschil in snelheid. De zoekfunctie van Vista tot en met Winrar, alles is vele malen sneller.
De tempraturen zijn heel erg goed. Op de standaard klok is hij idle, wanneer de fan 100% is en hij dus op 2.67GHZ staat, rond de 17/18 graden! En dat vind ik heel erg netjes voor een stockkoeler zonder extra koelpasta :)

EDIT: Helaas klopte de meet programma's niet. Zowel RMclock als Speedfan gaven verkeerde tempraturen aan. Met Sisoft heb ik nu een realistische tempratuur die overeenkomt met de bios. Ook al is de tempratuur wat hoger, hij blijft echter zeer goed! Het betreft hier de stockkoeler zonder externe pasta.

Idle is hij tussen de 20-25 graden stressed zit hij tussen de 35-40.

Ik ben dus ook niet (nog steeds niet)bang om te gaan overklokken, want dat kan die met gemak aan qua tempratuur. De geluidsproductie is ook zeer laag, vooral voor een stockkoeler is het prima!

Featureset:
Hier heb ik goed gekozen omdat ik toch iets kwijt wil over de koeler. De documentatie is erg dubbelzinnig. Zo wordt er gezegd dat ik koelpasta op de processor moet smeren. Onder het koelblok zitten echter al koelpastastrips die vanzelf verspreiden wanneer zij warm worden. Ook is er geen koelpasta meegeleverd en dus vind ik het dubieus. Ik merk ook helemaal geen hitte problemen, dus koelpasta is gewoon overbodig in dit geval!

Ook vind ik de installatie van de koeler een beetje vreemd aanvoelen. Die plasticpluggen zijn leuk, maar ik vind dit niet echt professioneel overkomen. tevens is het een hel om alle pinnen erin te krijgen! Ik heb bij de laatste twee echt flink moeten duwen (een aantal keer) alvorens hij goed zat...

Stabiliteit en betrouwbaarheid:
Voor zover ik weet is alles zeer stabiel en betrouwbaar. Tempraturen blijven stabiel, en ik heb nog geen rare vastloper meegemaakt...

Overklokbaarheid:
Ik vermoed dat dit zeer goed is, zelfs op de stockkoeler, maar heb nog niet geprobeerd dus wil hier geen onzin gaan verkopen :)

Warmteproductie:
Niets dan lof! Zoals je hebt kunnen lezen is het echt een hele koele processor met hele lage tempraturen zonder externe koelpasta!

Prijs:Met rond de 160 is het een prima prijs/kwaliteit verhouding. De prijs zal alleen nog maar zakken, dus wie betaalbare kracht wil moet deze zeker aanschaffen!

Heb jij ook een Intel Core 2 Duo E6750 Boxed?

Reviews door de redactie

17C, ik weet niets van de temperatuur van de Core 2 Duo's maar is dat niet wat heel laag? ofwel is uw kamertemperatuur toch wel vrij laag
17/18c met stock cooler!!! Daar wil ik foto's van zien.
Voor de rest een beetje kort.
Waar heb je de temperatuur mee gemeten? Want de meeste programma's zitten er goed naast (ong. 15 graden), Coretemp 0.95.4 (Bta) is n van de goed werkende programma's.
Ik geloof gelijk dat die 17 / 18 graden kloppen. Ik heb ook zo'n E6750, en idle is hij idd ong. die temperatuur (Gemeten met die Core Temp 0.95.4 Beta, onder Vista. Het lijkt bijna te koud, maar het is waar. Core 0 is wel constant zo'n 2 3 graden koeler dan core 1. (Nu moet ik wel zeggen dat ik niet de stock-koeler gebruik, maar zal dat qua temperatuur op idle nu zo'n groot verschil zijn?)
Vreemd, want een studiegenoot van mij had dat eerst ook, maar met de nieuwe Core Temp ging ie gelijk naar 35-40. 17/18 is sowieso niet realistisch lijkt mij; Onder de kamertemperatuur....
Op mijn kamer was het op het moment van meten ook niet zo warm....

Momenteel zijn de cores 22C en 24C (Core Temp) en is mijn kamer 21C. Dus onder kamertemperatuur niet, maar wel op kamertemperatuur. Dat kan toch wel?

[Reactie gewijzigd door TroaS op 15 oktober 2007 20:01]

24C kan nog net, maar ook niet echt met stockcooler en geen pasta. Op kamertemperatuur kan ook niet, alleen als je een puur gouden koeler hebt met uberfans misschien.
Ja dat kan theoretisch gezien wel, maar zoals je nu hebt (1 graad boven kamertemp) is een zeer goede koelprestatie. Je kan de lucht die na het voorbij gaan van de CPU nooit koeler krijgen dan ervoor. Dit komt omdat de lucht warmte opneemt vanaf je processor. Hoe sneller je luchtverplaatsing is, hoe meer warmte de lucht kan opnemen. zo kan het dus zijn dat als je CPU idle draait (weinig warmte produceert) bijna even koel kan zijn als je kamertemperatuur. Wordt een CPU gestressed (en als deze dus meer warmte produceert) dan zal de temperatuur snel oplopen t.o.v. je kamertemperatuur.
Ik heb deze cpu ook en in Coretemp gelezen op stock-voltage en idle kloppen de temperaturen van 18 graden. Ook TAT geeft hetzelfde aan.

Op de boxed koeler en stock-voltage is deze cpu te duwen naar 3,2GHz met temperaturen onder load van 42 graden. Met een Thermalright extreme 120 heb ik deze cpu op 3,536GHz (8x442FSB) waarna waarschijnlijk het geheugen niet harder wil (ddr2-800mhz 1:1 dus @ 884mhz). De temperaturen komen dan nog steeds niet boven de 50 graden uit. vCore is 1,41V gemeten in cpu-z op een asus P5K-V.
Ik vind je uitspraak over de beste prijs kwaliteitsverhouding een beetje kort. Kijk dat ding heeft een goeie prijs kwaliteit verhouding maar de beste prijs kwaliteit verhouding is eigenlijk altijd de goedkoopste cpu die er is.
Ligt ook een beetje aan het doel. Als je wilt gamen is de prijs/kwaliteit verhouding van een 3000+ behoorlijk slecht. Hij is wel heel erg goedkoop maar hij zal de GPU zwaar bottlenecken waardoor de prestatie verhouding zeer slecht is.
Nette temps, mijn E6750 wordt stukken warmer, ook zonder stock cooler.
al die E6750's zijn idle 15 graden ongeveer en da's echt verkeerd want dan zou de mijne stressed nu overclocked naar 3.4Ghz maar 30 graden zijn, en das echt verkeerd, tel er maar 15 graadjes bij ;)
waarschijnlijk is er niet het TAT programma gebruikt om te meten....of een ander goed temp metings progje :)
Mijn E6750 is idle ook niet warmer dan 22 graden @ 3,73GHz en 1.425V met een Scythe Ninja. Na een uurtje stressen wordt ie 45 graden ongeveer. Denk trouwens dat ie met meer prik nog wel harder kan, maar dit is voor mij meer dan genoeg.
Dat kan haast niet joh, 22 graden...
Ik heb ook een E6750 met Scythe Ninja (met fan) op 3.0GHz draaien en kom idle aan ong. 31-32 graden. Dit gewoon op stock voltage... Alleen memory voltage omhoog moeten gooien (+0.15V) om het systeem stabiel te houden..
Aan m'n behuizing kan het niet liggen... Ik heb in mijn CoolerMaster Cosmos genoeg ruimte voor airflow en er draaien continue 5 12mm fans op zo'n 1000 toeren.
Hoe heb je je temps gemeten? Wat geeft je BIOS aan?
Ben erg benieuwd wat ik fout doe...
Speedfan geeft aan dat mijn Q6600 idle 24 graden is. Zodra ik TAT start is dat alleen 43 idle.

24 idle of 22 idle klopt allemaal echt niet. Zeker niet met een kamertemp van 20 graden en luchtkoeling.

@Hazuki. Die 22 klopt op die snelheid echt niet. Als je proggie zegt dat ie 45 stressed is als ie idle 22 is dan zal ie werkelijk stressed eerder op 65/70 zitten.
Die 22 klopt als een bus volgens mij. Ook in Core Temp Beta 0.95.4 geeft ie dat aan ;)
En dat is met chilled waterkoeling oid ? Met luchtkoeling lijkt mij het heel erg sterk.

Kijk eens wat TAT er van vind. Bij mij is dat het enige proggie die het juist aangeeft. Speedfan/Coretemp en een aantal andere geven het allemaal onjuist aan.
Dat is met een Scythe Ninja rev. B met 2 120mm fans en Sisoft Sandra en BIOS voor temp. meting.

Heb nu ff TAT geprobeerd. Mooi tooltje, ookal beweert ie met een Pentium M te maken te hebben. Op huidige 3,57GHz 1.375V is 'ie idle 20/21 en 100% load in TAT (idd) 58/60. Valt me meteen op dat core 1 sneller verhit en heter wordt dan core 0 :? *edit Misschien vanwege XviD VLC op core 1.. maar, 100% is 100% right?*

Na 10 min. Orthos niet warmer dan 53.

Als ik 'm nog harder laat lopen zou dat in werkelijk mogelijk dicht bij 70 graden kunnen zijn. Idle waardes die ik eerder gemeten heb lijken allemaal te kloppen daarentegen.

Jouw vier cores produceren gezamelijk ook wat meer hitte dan mijn 2 lijkt me?

[Reactie gewijzigd door Hazuki op 15 oktober 2007 22:34]

Die 58/60 stressed met TAT klopt denk ik wel. Vind die idle temp alleen erg laag.. Maarja die Ninja is natuurlijk ook wel erg goed, zeker met 2x 120mm er op.

Mijn en jouw temp kunnen we niet vergelijken. Ik draai met waterkoeling op 3.1GHz op 1.4V. Maar dat is wel met een X1900XT er bij en mijn set is gemaakt voor stilte, niet voor goede temps. En ik heb idd 4 core's ipv 2.
Ik draai de fans nu op 7 V en hoor hooguit m'n Asus X1950pro (met gamen toch altijd headphones). Verder compleet geruisloos :) i.t.t. m'n ouwe athlon xp wc setup met ratelende pomp. Antec Sonata _/\o_