Specificaties 2-bay NAS behuizing - Bekijk alle specificaties

Netgear ReadyNAS Ultra 2 Review

martijnos2 24 februari 2012, laatste update op 24 februari 2012, 2.833 views

Netgear ReadyNAS Ultra 2

Pluspunten

• Vormgeving
  • Bouwkwaliteit
  • Inbouwmogelijkheden
  • USB 3.0

Minpunten

• N.V.T.

Kwaliteit voeding Score: 4
Omdat we 3 mediaplayers in huis hebben en het vrij onhandig is om op alle 3 afzonderlijk films te zetten, hebben we besloten om de dataopslag wat meer centraal te regelen. In eerste instantie een externe Harde schijf via USB 2.0 aan de router aangesloten, maar dit viel zwaar tegen. De prestaties waren zeer laag, met een schrijfsnelheid van 5.0 MB/s. Om die reden hebben we toch maar besloten om een NAS aan te schaffen.

Waarom de Netgear ReadyNAS ultra?
Bij het uitzoeken van een NAS hadden we bepaalde eisen, de NAS moest in ieder geval een 1Gbps netwerkpoort hebben. Een andere eis die we stelde was dat de NAS een USB 3.0 aansluiting moest hebben, om er in de toekomst misschien een externe harddisk op aan te sluiten via USB 3.0. We hebben genoeg aan een NAS waar 2 schijven in kunnen. Aangezien we ook een Netgear router hebben die goed aan zijn verwachtingen voldoet, hebben we voor de Netgear ReadyNAS ultra gekozen.

Meegeleverde accesoires & bouwkwaliteit
Nadat de NAS was afgeleverd door TNT, de doos meteen geopend. In de doos bevond zich als eerste een hoesje met een snelstartgids, een DVD met software en schroefjes om de harddisks te monteren. Ook is er een cat5E netwerkkabel meegeleverd. Onder de netwerkkabel, en papieren zat dan eindelijk de NAS. de NAS voelde meteen al vrij stevig aan. Verder zitten er geen scherpe randen aan de stalen behuizing en de behuizing is keurig afgewerkt.

Inbouwmogelijkheden
In de NAS kunnen maximaal 2 schijven worden ingebouwd. Je kan zelf kiezen welke type schijven je erin zet en hoeveel opslagcapaciteit je op die manier creŽrt. Ik heb gebruik gemaakt van 2 x Western Digital RE4 1TB.

het deurtje aan de voorkant kan je openen en daarachter zitten 2 harddisk brackets, die je eruit kan trekken. Op die brackets kan je vervolgens de harddisks monteren met de bijgeleverde schroefjes. Daarna schuif je de brackets weer terug in de NAS.

Koelingsmogelijkheden
De NAS is voorzien van een 92mm ventilator, die voor de warmteafvoer zorgt. De snelheid van de ventilator wordt keurig geregeld, dus deze draait niet constant op 100%. Verder koelt het systeem gewoon zoals het moet, de schijven zitten rond de 30 graden, cpu 50 graden(normaal 30- 80 graden)en systeem 23 graden.

Prestaties
Ik heb niet echt de mogelijkheid om de prestaties van de NAS te testen met HDtune of iets dergelijks, maar kan wel vermelden dat de NAS een schrijfsnelheid van gemiddeld 80MB/s haalt. Ik kopieerde hierbij vanaf een USB 3.0 schijf die aan mn pc hing naar de NAS via het netwerk.

Netwerk
De netwerkinfrastructuur is in mijn situatie vrij simpel. We hebben de NAS, PC's & de mediaplayers aan de router aangesloten met behulp van cat5E kabels. Tussen de mediaplayers en de router bevind zich wel een switch, omdat we anders poorten tekort kwamen op de router.

Software
De bijgeleverde software is makkelijk te installeren. Er wordt gebruik gemaakt van het programma 'RAIDar', waarin je de status van de NAS kan zien. Wanneer de schijven zijn toegevoegd, kan je kiezen voor X-RAID, waarbij de schijven automatisch in RAID 1 worden gezet (Redundant, dus 2 schijven van 1 TB, leveren 1TB totale opslag). Je kan ook kiezen voor Flex-RAID, waarbij je handmatig de keuze kan maken of de disks in RAID 0 of RAID 1 moeten staan. Ikzelf maak gebruik van RAID 0 om de opslagcapaciteit uit te breiden. Op de NAS worden toch niet heel belangrijke dingen gezet, dus mocht er een schijf crashen geen paniek.

Wanneer je het RAID niveau hebt bepaald kan je in RAIDar op 'Setup' drukken waarna je in de internetbrowser de NAS naar wens kan configureren. Denk hierbij aan het aanmaken van gebruikersaccounts, shares enz. Op de shares kan je ook verschillende rechten toepassen, om zo te zorgen dat sommige shares niet voor iedereen toegankelijk zijn.

De prijs van de NAS is vrij reeŽl vind ik zelf. Netgear hoort toch samen met Qnap en Synology bij de 'betere' NAS fabrikanten. Voor §200 heb je een mooie, compacte NAS met veel mogelijkheden.

Slot
We hebben de NAS inmiddels zo'n 2 maanden in huis en hij bevalt uitermate. Als je op zoek bent naar een kleine, compacte NAS dan kan ik deze aanbevelen.

Heb jij ook een Netgear ReadyNAS Ultra 2?

Reviews door de redactie

Prima review, maar ben wel benieuwd welke lees en schrijfsnelheden je nu haalt.

Mocht je daarmee je review willen updaten, vertel dan meteen even hoe je netwerk er verder uitziet; gebruik je draadloze verbindingen naar je mediaspelers of doe je alles via de Cat5e/Cat6 kabel?
Ik heb mijn review bij deze aangepast door er wat informatie over de netwerkinfrastructuur en prestaties in te zetten.
Weet jij misschien een programma waarmee je de read/ write speed van de NAS kan meten via het netwerk? :)
Ja, de Intel NAS performance toolkit :)
Ik haal met hetzelfde toestel in RAID 1 50MB/sec. Ik vind dat heel goed (2 WD green 2TB schijven)

[Reactie gewijzigd door martijnos2 op 24 februari 2012 13:10]