Arctic AF12025 PWM, 120mm Review

-krekel- 30 oktober 2007, 2.196 views

Arctic AF12025 PWM, 120mm

Pluspunten

• PWM ondersteuning: geen fancontroller meer nodig!
  • Prijs: 5,50 euro is echt spotgoedkoop voor een koeler met deze eigenschappen.
  • Prima prestaties en redelijk stil.

Minpunten

• Zou misschien iets stiller kunnen zijn. Voor mij is dat geen issue, m'n scsi schijf maakt toch meer herrie dan twee 120mm fans
  • Vrij lage luchtverplaatsing bij lage toeren

Geluid (min) Score: 4
Geluid (max) Score: 3
Luchtverplaatsing (min) Score: 3
Luchtverplaatsing (max) Score: 4
Op mijn moederbord (Tyan K8WE) zitten een aantal fanaansluitingen die PWM ondersteunen. Nu heb ik in mijn PC een fanctroller zitten waarmee een tweetal Papst koelers van 120mm gereguleerd worden. De fancontroller begon kuren te vertonen, dus werd het tijd om eens iets anders te zoeken.

Arctic is in mijn optiek één van de weinige fabrikanten van ventilatoren die PWM ondersteunen. Voor 5,50 euro per stuk wilde ik de gok wel wagen om eens te kijken wat deze dingen konden. Het vooreel van PWN koelers is dat het moederbord de snelheid reguleert aan de hand van de temperatuur meter op het moederbord zelf. In de bios heb ik als modus 'quiet' geselecteerd, zodat de fan's niet onnodig hard zouden draaien. De ene 120mm fan dient als intake, de andere als outtake.

In de praktijk blijkt dat goed te werken. De koelers draaien niet erg hard waardoor ze amper te horen zijn en het wordt met ca. 35 graden niet extreem warm in mijn PC. Even voor de stats: dit is gemeten nadat mijn 2 dualcore opterons (285's) een uurtje of twee hebben staan folden (dus @ full load). De wamrteproductie van deze twee CPU's is niet mis (TDP 95 watt / CPU), dus er moet behoorlijk wat warmte afgevoerd worden. Ondanks dat doen ze hun werk redelijk stil, en blijft de PC nog acceptabel qua warmte, hoewel ik liever had gezien dat de fans iets hogere toeren zouden maken zodat er meer warmte afgevoerd zou worden.

Heb jij ook een Arctic AF12025 PWM, 120mm?

Heeft deze fan ook een molex aansluiting? Op tweakers staat van wel maar kan het verder nergens vinden.
Nope, er zit een 4-pins PWM stekker op, dat is dus iets anders dan de 4-pins molex stekker!