Specificaties 1TB 3.5" HDD (SATA-300) - Bekijk alle specificaties

WD Re 4, 1TB Review

martijnos2 24 februari 2012, laatste update op 24 februari 2012, 2.103 views

WD Re 4, 1TB

Pluspunten

• Prestaties
  • Betrouwbaarheid
  • 5 Jaar garantie

Minpunten

• N.V.T.

We hebben 3 mediaspelers thuis staan, waarvan een met een externe en twee met een interne harddisk. Na wat geklungel met films enz, hebben we als eerste besloten om een harddisk aan de router te hangen (via USB 2.0). Tot onze grote teleurstelling was de schrijfsnelheid bijzonder laag (5Mb/s). Hierom hebben we besloten om een NAS aan te schaffen. Na een aantal Nassen vergeleken te hebben, zijn we voor de Netgear Readynas ultra 2 gegaan. Deze NAS wordt geleverd zonder Harddisks, dus die moesten wij er los bij bestellen.

Waarom Western Digital?
Na (persoonlijk) zeer slechte ervaringen met Seagate en Samsung, bleven er nog 2 merken over namelijk Western Digital en Hitachi. Hitachi hadden we geen ervaring mee verder, met Western Digital wel. We hebben uit de zeker 10 Western digitals die wij in huis hebben nog nooit een falende schijf gehad, vandaar ook dit keer voor Western Digital gegaan.
Verder is een eis dat de schijven redelijk snel de data kunnen wegschrijven, dus vandaar voor een 7200rpm gekozen. De NAS zou 24/7 aan staan, dus daarom zijn we voor de enterprise serie gegaan, ook omdat Western Digital 5 jaar garantie geeft op deze serie.

Prestaties
Na de disk in de NAS gemonteerd te hebben, zijn we begonnen de NAS in te richten met shares etc. Dit verliep spoedig en de eerste lading films (125 GB) gekopieerd vanaf de pc naar de NAS. Dit ging lekker vlot met een gemiddelde write snelheid van 80 MB/s. Omdat de schijven in de NAS zitten heb ik verder niet egt de mogelijkheden om de schijven te testen met HDtune of iets dergelijks.

Geluids- en warmteproductie
De geluidsproductie doet er in mijn geval niet veel toe, omdat de NAS een een afzonderlijke ruimte staat. Maar als je naast de NAS staat en de schijf is bezig met het wegschrijven van data dan hoor je hem ratelen wat normaal, maar niet storend is. De ventilator van de NAS maakt meestal meer geluid dan de harddisks.
Ook de warmteproductie valt mij niet tegen. Het is een 7200rpm schijf, dus hij produceerd de nodige warmte. de schijf wordt tijdens het wegschrijven van de data ongeveer 30 graden.

Betrouwbaarheid
De betrouwbaarheid van de schijven moeten zich nog bewijzen, maar uit eerdere ervaringen met Western Digital zal dit wel goed zitten neem ik aan. Mocht er toch een defect optreden dan is er altijd nog de 5 jaar garantie waar je op terug kan vallen. Op basis van de overige Western Digital harddisks die we hebben, geef ik de betrouwbaarheid toch 5 sterren.

Tja.... de prijs laat nog wat te wensen over. De hoge prijzen komen uiteraard door de eerdere overstromingen in Thailand. Maar als ik de prijs van de schijf vergelijk met bijvoorbeeld een Hitachi ultrastar (24/7 serie van hitachi), dan valt mij dit nog mee omdat hitachi een stuk duurder uitpakt.

Slot
Ik heb de schijven nu 1½ maand en heb er al behoorlijk wat plezier van.
Als je opzoek bent naar een harddisk voor in een NAS of homeserver, dan is dit zeker een schijf om over na te denken. Ook de 5 jaar garantie is leuk meegenomen.

• Netgear ReadyNAS ultra 2

Heb jij ook een WD Re 4, 1TB?