Specificaties 4" display, 3G-support, geen geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Google Nexus S i9023 Zwart Review

user001 18 maart 2012, laatste update op 17 november 2015, 1.736 views

Google Nexus S i9023 Zwart

Pluspunten

• Schermgrootte
  • Mogelijkheden
  • Software
  • Bereik

Minpunten

• Luidsprekers
  • Snelheid
  • Browser

Dit is mijn eerste review hier, dus als er opmerkingen zijn, vergeet ze niet te plaatsen!

Dit is meteen mijn eerste smartphone. Hiervoor had ik een "simpele" gsm. Een Samsung Star Text.
Deze werkte nog, maar ik wou toch even iets nieuws, iets waarmee je meer kan. Om deze reden heb ik de Nexus S gekocht.
Als je eens bovenaan goed hebt gekeken, zie je dat ik deze heb sinds augustus 2011. Dat is laat, maar ik heb deze kunnen kopen met heel wat korting.
Eerst ging ik de Samsung Galaxy Ace kopen, maar voor 50 euro meer had ik de Nexus S, die toch wel wat beter was.

Even kort de specificaties:
Singlecore 1GHz processor.
5 MP camera met ledflits en frontcamera.
4 inch slcd scherm

Op internet vond ik dat je de Nexus S al kan kopen voor ongeveer 250 euro. Er is dus veel concurentie.
Je hebt bijvoorbeeld de HTC Wildfire S. (¤230) Echt concurrentie kun je dit niet noemen, a.d.h.v. de specificaties. De Wildfire S heeft een veel kleiner scherm en een slechtere 600 MHz processor. Ook de camera is niet zo goed.

Je hebt ook nog de Samsung Galaxy Ace. (¤250)
Maar ook deze heeft maar een 800 MHz processor en een kleiner scherm.

Als laaste heb je de Sony Erricson Xperia Neo V. (¤260)
Het is een lange naam, maar eigenlijk is dit een goed alternatief. Een ongeveer even goede processor, een even goede camera, en beter maar kleiner scherm.

Voor minder dan 300 euro vind ik de Nexus S toch wel echt een goede keuze.
De specificaties vallen mee. Er is een groot scherm. Het is wel oud, maar je hebt wel de nieuwste versie!

Verpakking
De Nexus S komt in een mooi, Apple-achtig doosje.
Er zit een handleiding in, een headset en twee kabeltjes.
Als je de doos openmaakt, is het eerste wat je ziet het toestel.

Bouwkwaliteit
Als ik het voor de eerste keer vast had, vond ik het scherm echt groot. Ik vond de bouwkwaliteit nog meevallen (ik had al een Samsung), maar als je die vergelijkt met de HTC Radar die ik ook al in mijn handen heb gehad, voelt deze toch wel echt héél plastic aan. Er zit een lichte kromming in het scherm, maar eigenlijk merk je daar niet veel van. Het is geen unibody plastic, je voelt echt de twee stukken. Een voordeel is wel dat de batterij verwisselbaar is.
http://db.tt/V5osY686 http://db.tt/Mcopio5X

Scherm
Het scherm is maar een zogenaamde Super Clear LCD. Dus geen Super AMOLED, zoals in de VS.
Dat valt meteen op bij het opstarten, omdat het scherm absoluut niet donker is. (zwart is donkerblauw)
Hier is dat duidelijk te zien.

Installatie
De Gingerbread installatie is bijna hetzelfde als die van Android ICS.
Je moet een taal kiezen, je Google-account wordt gevraagd en je kan een backup terugzetten Daarna kreeg je nog een soort van korte uitleg over het homescreen
De upgrade naar ICS ging ook goed en was in ongeveer 15 minuten gedaan (downloaden inbegrepen)

De launcher
De standaardlauncher is goed. Iconen kun je gemakkelijk toevoegen, verplaatsen, in mappen plaatsen en verwijderen. Het plaatsen in mappen gaat heel gemakkelijk. Je kunt gewoon het ene icoon over de andere slepen. Widgets toevoegen gaat ook heel gemakkelijk. Nadien kun je ze vergroten/verkleinen. Goed is dat de widgets scrolbaar zijn. Ietswat onhandig is dat de Google-balk bovenaan niet weg kan. Het "alle-apps" scherm is overzichtelijk en scrolt goed. Ook de widgets staan er in. Handig is de snelkoppeling naar de Google Play Store.
Het locksreen in ook handig met de camera snelkoppeling.
Ik zie eigenlijk niet in waarom je een andere launcher zou moeten gebruiken.
Hier vind je wat screenshots van de launcher.

Notificatiebalk
Dit was altijd al een sterk punt bij Android, en in ICS is het nog veel verbeterd.
Je kunt nu notificaties weg-swypen. Door een veegbeweging kun je ze dus één voor één verwijderen.
De notificatiebalk kun je ook benaderen vanaf het lockscreen, als je geen wachtwoord/PIN/patroon hebt ingesteld dan toch.
Toch nog even een probleem ermee. Sommige apps zijn toch nog niet geïntegreerd. Bij de ene app is het goed (donkergrijs) en bij de ander niet (lichtgrijs) Hier een voorbeeld: (officiële Facebook app)

Standaardapps
Wat ik niet ga doen is alle standaardapps beschrijven. Dat zou te veel werk zijn. Er zitten veel apps in, maar deze zijn voornamelijk de Google-diensten. Er is een Gmail, E-mail, Calender, Google Talk, Berichten, Calculator, Camera, Carkit, Earth, Galerij, Google+, Klok, Maps, Nieuws en weer, Personen, Telefoon, Youtube, Zoeken, Voice Dialer, Muziek, Movie Studio en Browser. Een typische app heeft bovenaan een balkje, je kunt horizontaal door de tabbladen scrollen en onderaan is er ook dikwijls een balkje. Dit is de telefoon app.

Browser
De ingebouwde browser heeft heel wat opties. (desktopversie, offline opslaan, Google Chrome synchronisatie,...)
Ja, je leest het goed! Google Chrome synchronisatie! Het werkt enkel met bladwijzers, maar toch!
Websites laden snel, maar niet echt nel genoeg voor mij!
Bij grootte pagina's is er dikwijls een probleem, scrollen gaat niet vloeiend en het renderen van de pagina's duurt lang.
Als je een pagina hebt, is die meestal nauwelijks leesbaar. Als je inzoomt, staat de tekst er meestal niet helemaal op. Wat de mensen niet weten is dat je dan kan dubbeltikken. Dan past de tekst zich aan je pagina aan.

Op een dag ben ik even gaan een wandelingetje doen op een stukje strand. Ik heb hier heel veel foto's gemaakt en jullie kunnen ze allemaal bekijken. De meeste zijn goed gelukt, op één na. Hier is het volledige album: https://skydrive.live.com...&authkey=!APm0erULMraR8VU
Ik vind dat de foto's best wel heel goed zijn.
Zoals jullie zien heb ik ook twee panoramafoto's gemaakt. Dit is een van de opties in de cameraapp.
Ik heb ook 4 foto's binnen gemaakt.
Deze twee zijn bij goede lichtomstandigheden.
Hier zie je duidelijk dat de eerste zonder flits is en de tweede wel.

De camera-app heeft ook veel mogelijkheden. Zo kun je een time-lapse filmpje maken (versneld filmpje), een single-motion panoramafoto maken (in één bewiging) en live effects toevoegen aan filmpjes.
Foto's maken kun je enkel doen door de knop onderaan in te drukken. Een foto is in iets meer dan 1 seconde gemaakt, wat niet echt snel is. Inzoomen is niet mogelijk.
Wat handig is, is dat je je foto's nadien met enkele klikken kunt bewerken in de ingebouwde "Photo Studio"

Accuduur
Die is goed genoeg.
Met mobiel internet (3g) kan ik ongeveer 24 uur voort. Zonder ongeveer 2 dagen.
Een goede app voor dit soort dingen is Llama. Hiermee kun je bijvoorbeeld instellen dat WiFi automatisch uitgaat als je je huis uitgaat en de GPS uit als je thuis bent. Zo kun je energie besparen.

Bereik - belkwaliteit
Met bereik heb ik geen problemen. Binnen heb ik maar edge, maar dat zal wel normaal zijn. Ook WiFi bereik is goed genoeg. Bellen doe ik niet veel, maar gaat goed.

Luidspreker
Deze zijn gewoon slecht. Muziek klinkt schel en is niet luid. De equalizer heeft niet veel nut zo.

De Nexus S is een echte aanrader. Ondanks de prijs, vind ik het bijna een perfecte smartphone. Voor wie een smartphone tussen de ¤200 en ¤300 zoekt, deze kan ik aanraden. Hopelijk was mijn review uitgebreid genoeg, als er opmerkingen zijn, laat dat dan weten.

• Windows 7
  • Toshiba p300-275
  • Windows 8 Consumer Preview

Heb jij ook een Google Nexus S i9023 Zwart?