Specificaties Small form factor, 2 interne + 4 externe bays - Bekijk alle specificaties

NZXT Vulcan Review

chronozphere 23 februari 2012, laatste update op 24 februari 2012, 751 views

NZXT Vulcan

Pluspunten

• Uiterlijk
  • Handvat aan de bovenkant
  • Compact

Minpunten

• Erg krap tijdens het bouwen
  • Veel kabels voor alle FAN gerelateerde zaken
  • Geluid van hardware komt makkelijker naar buiten
  • Vreemd probleem waardoor moederbord niet 100% recht voor I/O shield zit (1 usb poort niet te gebruiken)
  • Geen speaker (voor BIOS piepjes)
  • Losse NZXT 120mm fans met oranje LED nog niet gevonden.

Ik had een nieuw PC'tje nodig voor op mijn nieuwe kamer. Ik zal de PC vooral gebruiken voor school en programmeerwerk maar ik wil me ook voorbereiden op een eventuele LAN party.;) Daardoor leek het me slim om voor een compacte behuizing te gaan. Ik wou graag eens iets anders proberen dan de standaard zwarte dozen waar veel cases op lijken, dus zo kwam ik bij de NZXT vulcan uit.

Unboxing en bouwen

De verpakking van de NZXT is vrij simpel. Hij zit in plastic in een kartonnen doos en word geklemd tussen twee stukken piepschuim.

Er zat een stukje papier bij met daarop een eenvoudige handleiding (linkje ). Hierop staan instructies in de vorm van afbeeldingen tezamen met zeer kleine tekst met extra uitleg. Ik vond dit wat tegenvallen, gezien de kast een aantal non-standard features heeft (zie alle FAN gerelateerde kabels) waarbij je een wat uitgebreiddere handleiding zou verwachten.

Bij de kast zaten allerlei zakjes met schroefjes (vooral thumbscrews). Deze maken het inbouwen van schijven toch wat makkelijker. Ik was vergeten dat mijn SSD 2,5 inch was terwijl de kast daar geen passende drive-bay voor had. Gelukkig was het mogelijk om de SSD mbv de lange gleuf vast te schroeven (zie foto, rechts van mn videokaart ;) ).

Dit is mijn eerste micro-ATX build en ik moet zeggen dat ik het niet makkelijk vond. Zoals te zien op de foto had ik moeite met cable management. Er zitten noggal wat kabels in de case, vanwege de FAN speed knoppen, de FAN leds en de FAN LED schakelaar. Omdat het allemaal zo krap is, en je uit moet kijken dat je kabels niet in de fans terecht komen, is het toch knap lastig om het allemaal netjes te krijgen. Aan de andere kant, mijn beoordeling word beinvloed door mijn gebrek aan ervaring met micro-ATX.

Verder is het erg belangrijk dat de videokaart in de case past. Gelukkig kon mijn GTX560 er zonder veel problemen in, maar een SLI/Crossfire opstelling kan voor problemen zorgen. Het is erg belangrijk om naar de lengte van de videokaart te kijken (maximaal 350mm lang!)en de layout van het mobo erbij te pakken. Vooral de SATA connectors kunnen in de weg zitten!

Wat me opviel is dat deze case geen ingebouwde speaker heeft. Als ik het system panel bekijk, zitten daar alleen de power-button, reset-button en HDD-led op. Zelf vind ik zo'n speaker erg handig voor het stellen van diagnose als er iets fout gaat. Ik weet niet of de EFI-BIOSsen hier gebruik van maken.

Ik ben blij dat het IO frontpanel hoog zit. Hierdoor komt er minder stof in kun je er makkelijker bij (met de aanname dat je PC op de grond staat). Naast de standaard headphone/mic/usb poorten zit er ook nog een eSATA poort op voor externe HDD's. :)

Wat me opviel is dat ik na het inbouwen één USB poort van het IO shield niet kon gebruiken omdat hier niet helemaal recht voor het "gaatje" zat. Ik heb hier nog eens naar gekeken en het is een vreemd probleem. Als ik op mijn moederbord druk dan kan ik hem er recht krijgen, waardoor ik er iets in kan pluggin. Ik kan ook aan een andere stekker trekken om dit op te lossen. Ik weet niet of dit mijn fout is, of dat dit een probleem van de mobo/kast is. :(

Het uiterlijk

Zoals te zien op de foto, heeft de Vulcan een groot raster aan de zijkant waar een 200mm fan op gemonteerd kan worden. Deze heb ik er ook op gezet (met rode LED) en ik moet zeggen dat het er fraai uit ziet (helaas nog geen foto van). Het raster zelf is vrij stevig. Als ik er met de hand op druk geeft het amper mee. Toch wel uitkijken dat je er niet per ongeluk een schop tegen geeft en de kast natuurlijk voorzichtig vervoeren. Het zal de kast ongetwijfeld wat kwetsbaarder maken dan anderen zonder zo'n raster.

Zo'n window ziet er gaaf uit, maar het heeft helaas ook nadelen. Je moet goed uitkijken dat er niet veel stof ophoopt in de kast. Nu meen ik dat de 200mm fan naar buiten blaast (ik vind dat moeilijk om te voelen eigenlijk ;) ), dus het zal wel meevallen.

De kast is geheel zwart, maar heeft oranje LED's ingebouwd (in de top fan en aan de voorkant). Dit geeft de kast wel een unieke look, in tegenstelling tot zwart + blauw wat je veel vaker ziet. Zoals gezegd is het wel even gedoe om de kabels voor alle LED's aan te sluiten. Er zit ook een schakelaar op de achterkant van de kast die bedoeld is om de fan LED's in/uit te schakelen. Helaas heeft die schakelaar geen effect hier (kan aan mij liggen). De handleiding heeft me niet geholpen om dit op te lossen en ik vind het ook niet zo belangrijk.

Een pluspunt van de kast is de meegeleverde handle. Deze kan aan de bovenkant vastgeschroeft worden, waardoor de kast makkelijk versleepbaar is (b.v voor bij LAN parties). De handle zit goed vast en kan de kast makkelijk dragen.

Geluid

Een belangrijker nadeel van het raster aan de zijkant, is dat het geluid van je CPU-fan en Graka-fan zeer makkelijk hun weg naar buiten vinden. Daar is weinig aan te doen, en je zult hier dus rekening mee moeten houden als je de kast koopt.

Gelukkig heb ik hier zelf niet zo veel last van. Ik ga niet slapen met deze PC aan (ben vrij gevoelig voor geluid e.d), maar verder is er geen probleem. De GTX560 is nog het duidelijkst hoorbaar met zijn kleine fan (heb nog niet getest onder load). Verder heb ik nog wat grotere fans en een SSD, dus is het een redelijk stil systeem.

Voor LANners maakt de geluidsproductie weinig uit. Als je de PC voornamelijk gebruikt voor werk (zoals ik), kan de geluidsproductie een reden zijn om toch voor een dichte kast te gaan. Dat is natuurlijk in grote mate afhankelijk van de hardware die je er in zet.

Koeling

De kast heeft zeer goede koelingsmogelijkheden. Er zitten standaard al 2 120mm fans ingebouwd (eentje bovenin en eentje voorin). Er is nog ruimte voor een 200mm fan aan de zijkant en een 92/80mm rear fan (Let op: Ik heb per ongeluk een 120mm fan gekocht om als rear in te bouwen ;) ).

Op de voorkant van de case zitten twee knoppen waarmee je de fanspeed kan regelen. Voor elke knop krijg je twee kabels die je aan twee fans kan koppelen. Hierdoor kunnen er 2X2 fans geregeld worden door die draaiknoppen. Zelf vind ik het een beetje een gimmick. Ik denk niet dat mijn systeem erg warm zal worden. Voor de high-end mensen en voor diegenen die overclocken kan dit wellicht handig zijn.

Zoals gezegd heb je standaard al een top-fan die een oranje LED heeft. Ik wilde eigenlijk een tweede fan kopen om ernaast te zetten. Helaas kon ik nergens zo'n fan vinden met oranje LED.

Verder zijn er ook mogelijkheden voor een waterkoelingssysteem. Daarvoor hebben ze twee gaten in de achterkant gemaakt, waar je slangen doorheen kunt trekken. Ik heb daar zelf geen ervaring mee.

Deze kast is prima voor de gamer die een draagbare en betaalbare PC wil bouwen. Als je een echte A-merk kast wil kun je deze beter overslaan. De koelingsopties, de side-window en de LED's in de fans zijn bij uitstek dingen die gamers zouden willen. Enige ervaring met micro-ATX builds is wel fijn om te hebben.

Als je een PC wilt bouwen voor thuis dan is deze case minder aantrekkelijk. De fan-controls en waterkoelingsopties zul je dan waarschijnlijk niet gebruiken. Daarnaast moet je erg opletten dat je stille hardware kiest.

Al met al twijfel ik of dit voor mij de beste keus geweest is, aangezien ik meer "werk" dan games speel. Gelukkig is mijn hardware redelijk stil.

P.S: Voor de mensen die zien dat ik een andere PSU heb (in lijstje) dan op de foto. Ik heb mijn Corsair CX500 moeten vervangen, omdat deze een zeer hoge pieptoon gaf.

Heb jij ook een NZXT Vulcan?