WD Elements Desktop 2TB Zwart Review

Xthemes.us 25 februari 2012, laatste update op 26 februari 2012, 9.666 views

WD Elements Desktop 2TB Zwart

Pluspunten

• Goedkoop (¤10 goedkoper, gratis USB->SATA PCB, gratis 12V AC/DC adapter, gratis plastic behuizing ten opzichte van dezelfde schijf als interne schijf - op het moment van schrijven uiteraard)
  • Stil

Minpunten

• Geen schroefgaten dus demonteren is wat ongemakkelijk/laat sporen achter
  • Adapter nodig (maar goed dat is bij alle 3.5" schijven zo)

Mobiliteit Score: 3
Waarom deze schijf
De reden dat ik voor deze schijf heb gekozen is een vrij praktische. Ik zat met een lading cadeaubonnen waar ik van af moest, een tweetal VVV-bonnen en een cadeaubol. De cadeaubol is enkel bij bol.com in te leveren laat hun nou ook eens de optie bieden om VVV cadeaubonnen in te sturen/gebruiken.

Bol.com biedt op het moment geheel geen interne schijven aan, maar die zijn toch belachelijk duur op het moment waardoor de prijzen van externe gelijk en soms zelf lager liggen voor hetzelfde aantal gigabytes. Afijn, ik ben dus geheel niet van plan om de schijf zelf als een externe te gebruiken maar ik dacht laat ik voor de aardigheid dan maar een reviewtje schrijven aangezien ik er twee wil hebben en daardoor in de positie zit dat ik extern vs intern kan vergelijken.

Wat krijg je nou van western digital?
Van western digital krijg je een kartonnen doos met daarin:
  • De schijf zelf
  • Een USB kabel (full size naar Mini USB)
  • Een adapter (100-240V naar 12V, 1.5A) van het merk Ktec die los nog best prijzig is
  • Een installatiegids die uitlegt dat je de USB kabel in de USB aansluitingen op schijf/pc moet aansluiten en de adapter op de wandcontactdoos en de schijf
Zo een 'gratis' 12v adapter komt mij trouwens goed uit. Precies wat nodig is om LEDS van DealExtreme van sap te voorzien. Zeg maar een DIY Antec Bias Lighting voor monitoren groter dan 24".
http://thumbnails52.imagebam.com/17618/d0035c176179702.jpg http://thumbnails43.imagebam.com/17618/a10b85176179708.jpg http://thumbnails43.imagebam.com/17618/54644e176179691.jpg

Niet mijn video, maar een unboxing die ik van youtube heb geplukt zodat je een idea krijgt van hoe alles in elkaar steekt. In Nederland krijg je er dus wel een andere adapter bij die zichtbaar is op de foto hierboven.

Nog verder "uitpakken"
Ik ben iets verder gegaan met het uitpakken, ik heb namelijk de schijf uit zijn plastic omhulsel gehaald. Het makkelijkste is om een platte (en niet al te grote) schroevendraaier in de nauwlijks zichtbare naad aan de onderkant er tussen te wrikken. Dan laat je deze langs de zijkant glijden tot je één van de gaten aan de zijkant vind, dit kan dan als wrikpunt worden gebruik om de binnenkant omhoog te wippen. Herhaal dat tot je de gehele onderkant er uit hebt en het geheel is zonder het naar zijn grootje te helpen te demonteren. Je zult wel een klein beetje schade aanrichten op het punt waar je de schroevendraaier de naad in probeert te krijgen.
http://thumbnails64.imagebam.com/17618/896ffb176179664.jpg http://thumbnails61.imagebam.com/17618/292104176179669.jpg http://thumbnails64.imagebam.com/17618/6362b7176179676.jpg http://thumbnails58.imagebam.com/17618/e10b94176179681.jpg http://thumbnails53.imagebam.com/17618/a6a7a8176179682.jpg

De schijf is zoals te zien een http://tweakers.net/price...enpower-wd20ears-2tb.html met maar liefst 64MB cache en ja de externe versie goedkoper is dan de interne versie. Waarom? Geen flauw idee, dat de prijzen voor interne schijven zo hoog zijn door de overstromingen in Thailand is in ieder geval deels complete onzin.

De testopstelling
Om een vergelijking te maken heb ik één schijf via USB aangesloten en één via S-ATA. Gewoon inpluggen terwijl het systeem draait moet kunnen volgens de S-ATA specificaties en dat heb ik dan ook maar gedaan. Zowel de USB als S-ATA schijf worden keurig herkend, geheel plug and play. WD heeft de schijven van een NTFS partitie voorzien die de gehele schijf in beslag neemt, handig voor de Windows gebruikers onder ons. Helaas val ik daar niet onder, ik gebruik namelijk openSUSE 12.1 op mijn 'homeserver'.

YaST partitioner weet me de onderstaande informatie voor te schotelen:
Interessant dat YaST dus net zoveel als ikzelf weet, de via S-ATA aangesloten hardeschijf wordt als WD20EARS gezien terwijl de via USB aangesloten schijf minder informatie geeft.
Die NTFS partities zijn onder Linux nou niet echt een aanrader, ik zal er dan ook ext4 van maken waarbij dezelfde YaST partitioner me weer goed van dienst is.

Benchmarks
Onder Windows is het benchmarken van schijven makkelijk te doen met CrystalDiskMark. Onder Linux had ik geen idee wat er beschikbaar was en na wat gegoogle kwam ik IOZone tegen. Ik heb de IOZone standaard benchmark gedraaid en daar kwamen de onderstaande resultaten uit. Vreemd genoeg lijkt de USB schijf nog behoorlijk vaak te "winnen" ook, hoe dat kan heb ik geen verklaring voor.
Ik heb de benchmarks meerdere keren gedraaid maar kwam steeds op dezelfde resultaten uit dus ze kloppen blijkbaar wel.
http://thumbnails43.imagebam.com/17662/c98f81176619687.gif http://thumbnails38.imagebam.com/17662/f23850176619692.gif http://thumbnails29.imagebam.com/17662/2d1c56176619695.gif http://thumbnails54.imagebam.com/17662/438dd1176619700.gif http://thumbnails44.imagebam.com/17662/ca22a7176619703.gif http://thumbnails28.imagebam.com/17662/7e1d8e176619709.gif http://thumbnails56.imagebam.com/17662/e1e6ac176619714.gif http://thumbnails44.imagebam.com/17662/5dc3c2176619717.gif http://thumbnails22.imagebam.com/17662/4ea35d176619720.gif http://thumbnails48.imagebam.com/17662/926ad6176619725.gif http://thumbnails56.imagebam.com/17662/805f8e176619732.gif http://thumbnails50.imagebam.com/17662/23f403176619734.gif http://thumbnails63.imagebam.com/17662/b4481c176619737.gif
Voor degene die de 'rauwe' gegevens wil zien, ik heb de spreadsheet gedeeld op google docs. De gegevens op tab twee en drie zijn exact dezelfde gegevens die uit IOZone zijn komen rollen. Het eerste tabblad maakt een vergelijking tussen de twee, als je het bestand download en opent met Office 2010 zul je op het eerste tabblad ook de "achtergrond grafiekjes" zien die ook op de screenshots te zien zijn. De gegevens worden trouwens dynamisch uit de overige twee tabbladen gehaald, als je de formules voor eigen gebruik wilt hebben ga je gang, alles is door mij geschreven en ik geef het bij deze vrij (alhoewel het weinig bijzonder is). Het commando dat ik gebruikt heb IOZone de standaard tests te laten doorlopen en naar een spreadsheet uit te schrijven is:
/usr/lib/iozone/bin/iozone -a -b /home/Server/output-sdf.xls /home/Server/Shares/Sharename
Zoals al eerder aangegeven is er gebruik gemaakt van openSUSE 12.1 en een EXT4 partitie. De gebruikte iozone versie is 3.321, de gebruikte Linux kernel is 3.1.0-1.2. De plaatjes zijn gemaakt door Microsoft Excel 2010 met de KuTools plugin

Benchmarks continued
Zoals aangegeven waren de resultaten van de IOZone opvallend in dat de S-ATA schijf niet als beter werd aangegeven dan de USB schijf. Dus toen heb ik gekeken naar wat ik nog meer kan uitvoeren, het commando hdparm -t /dev/sdf wist resultaten neer te zetten die een beter beeld weten te geven.
Dit geeft dus een heel ander beeld dan de IOZone benchmark, plots ligt de doorvoersnelheid drie keer zo hoog. Het overkopieren van een ISO bestand van 4.4GiB gaf een vergelijkbaar beeld. Naar de USB schijf gaat dat met zo een 32MiB/s terwijl het naar de S-ATA schijf met een snelheid van zo een 80MiB/s wordt weggeschreven. Ik vermoed dat daarbij de snelheid van de 'bronschijf' de beperkende factor is, een oudere http://tweakers.net/price...lue-wd6400aaks-640gb.html

Garantie
Standaard krijg je van WD 2 jaar garantie, dus niks extra ten opzichte van de standaard garantie waar je al recht op hebt. Western Digital biedt verder op hun eigen site de optie om er een jaar extra garantie bij te kopen voor $14.95.
Verder als je hetzelfde als mij van plan bent en de schijf als interne schijf wil gebruiken dan is je garantie weg. Hoe dit precies in elkaar steekt is op de Western Digital Warranty Policy pagina terug te vinden. Als je die aanhoud ben je echter ook je garantie kwijt als het product beschadigd is door een diepe kras. Ik kan de serial van mijn interne schijf zelf wel op de western digital site achterhalen als gedekt door de garantie. Of ze dus ook daadwerkelijk bijhouden welke schijven in een extern kastje eindigen valt te betwijfelen.

Heb jij ook een WD Elements Desktop 2TB Zwart?

Hoi! Mooie revieuw. Even iets mafs. Hier zou volgens de specificaties 16 mb cach inzitten.
Maar er zit dus een schijf in met 64mb cach. Hoe kan dat?
Specificaties in de pricewatch willen wel eens niet kloppen. Ik zal de verbeteringen wel opsturen, zoals te vinden op de WD site is deze gewoon 64MB. Bij de productpagina van de externe schijf wordt er helemaal geen vermelding van gemaakt dus wie weet is het gewoonweg een gokje geweest van degene die de specificaties in ingestuurd voor de pricewatch.
Om de onzekerheid van welke benchmark software , over de 2 interfaces van de HDD's en hun data snelheid, dan ook te ontlopen, kopieer a.u.b. eens een (en dezelfde) groot bestand naar de in- en externe hdd.
Als extern 3 maal langer duurt klopt "hdparm" nog het beste.

Gave review verder! * * * * *
Is ook getest, zie het stukje tekst net na de grafiek aan het eind. HDParm lijkt inderdaad de juiste resultaten neer te zetten.

En bedankt :)

Ik had ook iostat geïnstalleerd (onderdeel van de sysstat package) maar ik heb eigenlijk flauw idee hoe ik die moet gebruiken
ik lees bij de winkels heel andere specs nu (cache 8mb, snelheid 7200), kan het zijn dat men er nu een andere schijf dan de WD20EARS in doet?
Heel goed mogelijk, aangezien ze zelf nergens vermelden welke schijf erin zit zijn ze ook niet verplicht het op 1 model te houden. Zelfde wordt vaak bij laptops gedaan, ook daar willen de schijven (en RAM) nog wel eens verschillen per batch.
Onder linux kan je benchen met bonnie++ verder erg goede uitgebreide review :)
Zojuist 2 exemplaren binnengekregen. 1 voor backup, en 1 voor intern gebruik. Openmaken van de behuizing was inderdaad een fluitje van een cent. Ik heb een mes gebruikt en hoefde niets te beschadigen. In mijn exemplaar trof ik een wd20earx aan. Voor zover ik kan achterhalen de opvolger van de ears. Waarom de externe versie ¤5 goedkoper is dan de interne versie blijft een raadsel