Specificaties Socket 775 met Intel P35 chipset - Bekijk alle specificaties

Gigabyte GA-P35-DQ6 Review

tvdijen 17 oktober 2007, 2.073 views

Gigabyte GA-P35-DQ6

Pluspunten

• Geschikt voor grotere koelers.
  • 6 jaar garantie.
  • Draagt de laatste technologieŽn bij zich.
  • Veel USB poortem

Minpunten

• 1 LAN aansluiting... Veel borden hebben er tegenwoordig 2.
  • Verborgen BIOS-settings die imho vrij basic zijn.

Layout Score: 5
Ik heb dit bordje vandaag gekregen en de eerste indrukken zijn geweldig...
Het bord kwam goed verpakt, in een mooie doos...
Als je de doos open klapt zie je het bord liggen door een raampje (zoals je vroeger ook altijd in Lego dozen kon kijken :P)

Voor mij de belangrijkste redenen om dit bord te kopen:
- Ondersteuning voor Core2Duo en toekomstige 45nm processoren
- Ondersteuning voor DDR2 1066Mhz
- 3 jaar langer garantie t.o.v. de DS4 (gerealiseerd door hoogwaardigere componenten op het bord en 12 fasen voor de stroomtoevoer aan de CPU).
- 12x USB

Verder heeft het bord 4 DDR2 sloten, wat ik echt belangrijk vond met het oog op toekomstige uitbreidingen en is het eveneens voorzien van 2x 16x PCI-express (Ati Crossfire, (16x, 4x)).
Ook is het bord voorzien van 8x SATA2, wat ik persoonlijk wat weinig vind, maar meer SATA poorten op een bord zie je helaas niet veel...

Er worden 2 E-SATA brackets en 2 USB brackets mee geleverd voor in de uitbreidingssloten aan de achterzijde van je kast.

Het bord is ook prima geschikt voor grote CPU-koelers. Ik heb zojuist m'n Scythe Ninja Rev. B geinstalleerd en dat ging allemaal vlekkeloos. Ik heb nog een kleine 3mm ruimte tussen de Ninja en de koperen silent-pipe van het bord.

Ik heb het bord nog niet in een kast kunnen plaatsen, omdat ze bij de post 2 pakketten die samen verzonden zijn, niet samen bij mij hebben afgeleverd.
Het systeem moet uiteindelijk in een Coolermaster Cosmos 1000 komen, die ik morgen verwacht...
Wellicht dat ik later nog iets kan toevoegen over de BIOS met diens instellingen en BIOS flashes, want ik weet dat er nieuwere BIOS-versies beschikbaar zijn, die ik zeker ga installeren.

Edit: Nou, gelijk de laatste BIOS er op gegooid en dat ging allemaal vlekkeloos...
BIOS is erg overzichtelijk en er zijn genoeg mogelijkheden tot overclocken...
Er zijn echt wat overclock-opties die verborgen blijven, zoals geheugen-timings... Die moet je dan met CTRL+F1 tevoorschijn toveren...

Heb jij ook een Gigabyte GA-P35-DQ6?

Ik heb deze als workstation (dualboot xp64 && centos vmx ) in combinatie met Core 2 duo E6550 (1200-1400Mhz - 65mn - 4mb cache en em64T) en 2Gb Corsair DDR2-6400 in combinatie met geforce 8600gts. de esata en firewire vind ik wel handig.
wat betreft de NIC's heb ik toch wel een 2de netwerkkaart onboard bijgeplaatst en die wordt binnenkort vervangen door een dual-nic kaartje. (voor de virtual machines)

verder ben ik vrij tevreden over dit MB, enkel in het begin wat problemen gehad met BSOD's wanneer ik grote files kopieer van/naar het netwerk, na het vervangen van een switch was dit verholpen.
Sjiek bordje, heb a.t.m. een Asus P5KR met slechts 4 S-ata poorten, maar ik weet nu al dat ik daarmee in de toekomst (zeg binnen een jaar :p) al te weinig aan heb. Dus dan ga ik opzoek naar een soortgelijk bordje als dit.
Er is niet zoveel verschil tussen de componenten van de DS4 en de DQ6. Het voornamelijkste verschil is de 12-phase power en de koeling aan de achterzijde van het moederbord . Levensduur van beide moederborden zullen vrijwel identiek zijn, in gelijke omstandigheden dan :)
Blijkbaar toch voldoende verschil voor Gigabyte om de garantie met 3 jaar te verhogen t.o.v. de DS4 :)
Daar heeft het niet me te maken, de DQ6 is gewoon het ''vlaggenschip'' van Gigabyte, ze willen laten zien dat ze zeker zijn van hun product.
Voor die extra 3 jaar garantie, dubbele power phase en ''crazycool'' achterop je moederbord betaal je zo'n 30 euro meer. Dat betekend niet dat de DQ6 langer meegaat als een DS4 omdat er simpelweg langer garantie opzit.
Gigabyte hoopt mensen met deze kleine ''extra's'' over de balk te slepen om wŠt meer geld uit te geven.

De componenten die op het moederbord zitten zijn hetzelfde, het is allemaal Ultra Durable II, dus dezelfde kwaliteit cap's/mosfets en chokes.

Tevens staat bij je negatieve eigenschappen dat het moederbord ''maar'' 1 LAN aansluiting hebben, en dat de borden tegenwoordig er 2 hebben.
Imho is dat niets negatiefs, omdat de meeste gebruikers niet 2 netwerkpoorten gebruiken gooien ze kostbare PCI-E lanes weg, deze hebben ze dan weer kunnen gebruiken om bijvoobeeld Extra usb of S-ata poorten te implenteren.

[Reactie gewijzigd door yori1989 op 12 oktober 2007 23:57]

Hmm, §30,- voor 3 jaar extra garantie is eigenlijk helemaal niet duur.
Dat vond ik ook... Volgens mij is het elke cent waard...
Heb dit bordje ook, icm een Q6600 en 2x2Gb PC6400, en ben er ook zeer tevreden over.
Vind het ook jammer dat er maar 1 netwerkaansluiting op zit, ik heb er nu een 2e netwerkkaart in moeten doen. Volgens mij zijn er minder gebruikers die serieus 12 usb poorten simultaan gebruiken, dan gebruikers die simultaan 2 netwerkaansluitingen gebruiken.
Heb het bordje zelf ook, doet goed z'n werk :)
wat het verschil is tussen de DQ6 ipv de DS4:

1. 12 Phasen DQ6 CPU - 6Phasen(DS4)
2. Quadbios (DQ6) - Dualbios (DS4) :
3.Crazycool-Backplate achterop (DQ6): 4. 1x USB-Dual-Bracket
5. 1x Esata-Dual-Bracket + ext. meer als DS4.

En misschien nog 2 anderen kleine dingentjes wat ik weet.
Met quad bios bedoel je dat ie geschikt is voor een quadcore.

Aangezien een dualbios wat anders is dan een bios geschikt voor dual cpu`s!

[Reactie gewijzigd door siepeltjuh op 17 oktober 2007 20:22]

Wat de Bios betreft voor overclocken haal ik incombo met een Q6600 G0 veel betere resultaten met de F4 versie