Specificaties Rad. HD2900 Pro, 1GB DDR4 - Bekijk alle specificaties

Sapphire Radeon HD 2900 Pro 1024MB Review

Blaat 12 oktober 2007, laatste update op 12 oktober 2007, 4.168 views

Sapphire Radeon HD 2900 Pro 1024MB

Pluspunten

• Uiterlijk
  • Prestaties
  • Drivers

Minpunten

• Energieverbruik

Drivers en compatibiliteit Score: 4
Algemeen:
Ik zag dat er nog nooit een review over deze kaart geschreven is dus ik dacht laat ik dat maar es doen. Deze kaart is een gelimiteerde productie van ATI: er zijn er slechts 4000 van gemaakt en verspreiden is inmiddels al weer eol. Er zijn echter nog wel een paar exemplaren te krijgen. Ik heb een van de gelukkigen die deze kaart in handen heeft gekregen.

Toen de bezorger van TNT aan mijn deur stond was ik nogal verbaasd over het gewicht van het pakket. Ik maakte hem vol verwachting open en zag dat de kaart keurig omringd door schuimrummer veilig was gehouden. Na de kaart er met enige moeite uitgewerkt te hebben moest ik toch even slikken. De kaart moet minstens een kilo wegen! Dit was al het eerste "wauw!" effect wat ik bij deze kaart had. Hij ziet er mooi uit met een rode plexiglas koeler erop. Op het plexiglas zitten zilveren vlammen getekend (zie foto's). Ik wilde natuurlijk de kaart zo snel mogelijk inbouwen om hem te testen. Ik de 7900gs eruit slopen die ik van een vriend had geleend en heb hem eens naast de 2900pro gelegd. Dit ATI monster is toch wel ietsje groter!

In de bundel van Sapphire zitten geen games. Wel zit er de catalyst 7,9 driver bij, 2 voedingskabels, 2 DVI/VGA verloopjes, 1 DVI/HDMI verloopje, een AVIVO kabel, een RGB kabel en een quick-start manual. In pricipe alles wat je nodig hebt. De bundel spellen stellen meestal toch niet zoveel voor.

De kaart die ik besteld had was de 512MB GDDR3 versie, de laatste daarvan was echter net voor mijn neus weggekaapt dus ik heb de bestelling moeten veranderen naar de 1GB GDDR4 versie, die ietsje duurder was. Nu de prestaties.

Performance:
Na de kaart er met moeite ingekregen te hebben (moest wat rigoreuze aanpassingen aan mijn kast doen) ging ik Windows XP laten draaien en driver cleaner erover heen gooien. Maar toen ik klaar was met het installeren van Catalyst 7,9 bleek 3dmark06 niet te werken. Bioshock echter wel. Bij bioshock had ik het tweede "Wauw!" effect van die dag! Heerlijk als je een minimum fps van 54 hebt! Hij liep zo soepel als ik nooit heb durven dromen met men oude 7900GTX.
Na bioschock afgesloten te hebben besloot ik windows vista maar te installeren. Dat duurde zoals gewoonlijk extreem lang en tegen die tijd dat ik klaar was was ik 2 dagen verder. Op Vista werkte 3dmark gek genoeg wel (?).

Aangezien mijn CPU achter defeiten aanloopt (AMD Athlon X2 4400+ 2,2GHz @ 2,5GHz) is mijn score nou niet bepaald hoog. Mijn cpu is gewoon te traag! Maar dat maakt neit zoveel uit in games die zich concenteren op je graka. Mijn score was dan ook 8227 3dmarks (zie plaatje)!

Beeldkwaliteit:
Zoals gewoonlijk bij ATI altijd goed. De beelden lijken scherper dan bij welke Nv idia kaart dan ook. Met FSAA heeft deze kaart ook totaal geen problemen. In Serious Sam ging de FPS ook totaal niet omlaag als ik FSAA aanzette, wat ik niet bij een NVidia kaart hoefde te proberen.

Energieverbruik, Geluid en Warmteproductie:
De TDP van deze kaart is hoog! Zeer hoog! De kaart is weliswaar zuiniger dan de XT versie, maar hij kan in zijn eentje toch 175 watt trekken. Iets wat mijn 500w PSU'tje niet leuk vind. Hij wordt daarom ook lekker warm. Net als de kaart zelf. Als je je hand achter het rooster van de kaart houdt dan is de lucht die eruit komt vrij heet. Warmer dan je hand in ieder geval. Ik had geen juiste thermometer dus ik schat zo'n 40 graden. Zo wordt mijn muur in ieder geval lekker warm. In 3d-modus moet de koeler dan ook harder werken dus soms gaat hij dan een stofzuigergeluid maken, waar je in eerste instantie aan moet wennen (heej, is de buurman nou alweer met de hoge druk reiniger bezig?), maar na een tijdje hoor je het niet meer. Wat dat betreft ben ik nogal gevoelig want de pc staat naast mijn oor.

Modden en overclocken:
Aangezien mijn voedinkje niet zo sterk is heeft het geen zin om over te klocken. Hij zou er alleen maar instabiel van worden. Ook zijn er geen koelers op de markt die op deze kaart veel beter zouden werken dan de standaard koeler. Dus helaas kan ik me daar neit over uitlaten.

Conclusie:
De 512mb versie is al te koop vanaf 210 euro! Dat is toch wel de mooiste prijs die je voor zo'n kaart kan krijgen! De 8800GTS 320, waar deze kaart mee moet concurreren kost al gauw zo'n 50 euro meer! De performance van de 1gb versie is niet ontzettend veel hoger, daarom zeg ik, geef mij maar de HD2900Pro, die 8800GTS 320 kan me gestolen worden. Als je ook naar het plaatje gaat kijken onder staat er een shotje van GPU-Z bij. Kijk eens goed naar de geheugenbandbreedte: 118,4 GB/s! Dat is bijna het 3voudige van de 7900gs! Geen wonder dat FSAA zo goed werkt. Verder is de kaart gewoon een teruggeklockte XT, iets wat positief kan zijn met overklocken, en ik weet zeker dat ik dat nog eens ga doen :).

• AMD Athlon X2 4400+ @ 2,5 GHz
  • MSI K8N Neo4 Platinum
  • 4x PQI 512Mb DDR400 Dual Channel
  • 2x Hitachi Deskstar 250Gb Raid0
  • Windows Vista x64

Heb jij ook een Sapphire Radeon HD 2900 Pro 1024MB?

Screenshot komt nog ;)
Ligt het energie verbruik zo hoog ja? Dacht dat meer in de buurt van de 100watt lag?
Heb je het nog op een of andere manier door gemeten (totaal verbruik pc voor de 2900pro?)

Verder mooi prijs/prestatie kaartje dit hoor.

Onderaan staat een tabelletje met stroomverbruik.

My bad. Stroomverbruik iets overdreven, zal het aanpassen.
ik heb exact diezelfde kaart en bij mij zegt gpuZ dat het een R600XT chip is dus eigenlijk zou die gewoon de xt speeds moeten halen

bij alternate had ik dinsdag net de laatste kaart uit hun opslag en waarschijnlijk komt die ook niet weer terug dus is het wel geluk hebben

300 euro is dan best veel geld voor een videokaart maar dan heb je wel 1Gb gddr4 wat het allemaal weer goedmaakt

kortom : super kaartje maar trekt veel stroom uit je voeding
Bij mij zegt ie dat ook. Alleen ik durf nog niet over te klokken.

Heb je er 300 voor betaald? :o Ik maar 269 bij cool-prices. Zo zie je de verschillen tusen internetwinkels maar weer.

[Reactie gewijzigd door Blaat op 12 oktober 2007 11:21]

Ik heb geen 2900 maar een 2600 maar ik kan ook geen 3dmark06 draaien. Ligt dat aan ATI ofzo?
Ik geloof dat het iets met ATI's drivers te maken heeft. Maar met dezelfde drivers werkt hij bij Vista zoals je ziet wel. Ik zou het verder ook niet weten.

Gebruik je wel de laatste versie van 3dmark?
Nee aan 3dmark. Op de site van futuremark kun je een hotfix vinden. (sinds kort)
Gek is wel dat als ik de aparte sm2, sm3 en cpu scores bij elkaar optel ik op 9505 3dmarks uitkom :P. Wel maf!
Je krijgt in de bundel geen spelletjes, maar ATI klanten kunnen via Steam wel gratis Half Life 2 downloaden...

... juist voor het geval je dit nog niet wist :)
Dat wist ik, maar hl2 had ik al ;).
je krijgt niet half-life 2 maar half-life 2:lost coast (een level dat is weg gelaten uit het orgineel maar waarmee ze dus nieuwe technieken hebben getest) en Half-life 2 : Deatchmatch (spreekt voor zich)
Deze kaart is inderdaad een teruggeklokte XT, echter het overklokken is veelal niet mogelijk omdat deze chips zijn gemaakt van het slechtste deel van de Waffer. Deze haalde dus niet de snelheid van de XT en zijn dus om ze toch te kunnen verkopen lager geklokt.

Dit snap ik nog niet:

Had je hem zwaarder of lichter verwacht? Ook erna zeg je dat de kaart zeker 1 kilo weegt, ook hier hetzelfde had je hem zwaarder of lichter verwacht en waarom?

Je vind het beeld beter dan een nvidia kaart, welke kaart heb je vergeleken en heb je dezelfde instellingen gebruikt erbij?

Ik ben geen nvidia aanhanger, heb zelf ook een HD2600XT. Maar het valt me gewoon op dat je dingen schrijft die logisch zijn als je hogere instellingen neemt. Ik zie namelijk geen vergelijking met een recente nvidia kaart.
Geen probleem om de HD2900Pro op XT speeds te laten draaien (743/800).
Verder zijn er zelfs Sapphires 2900Pro met XT firmware er nog in (je kan trouwens de XT firmware erin zetten zonder problemen, alleen zijn de Pro's dan door XT tekstjes vervangen)
Wat wel een verschil is met de stock XT's, is dat deze kaart 3 heatpipes heeft, de XT slechts 2 ... Dat is iets dat mij wel opviel.
Ik had hem lichter verwacht. Die plaatjes die je op internet ziet van de kaart geven een verkeerd beeld van de kaart ;). Je denkt dat ie veel kleiner is.

Ik heb de beeldkwaliteit vergeleken bij Serious Sam II zonder fsaa: gewoon screenshot genomen van dezelfde savegame. Ik vergelijk hem met een 7900GTX, wat overigens ook in de review staat.
wat ik niet wist is dat deze kaart slechts beperkt geproduceerd is... betekent dit dat de 2950 hiervan de opvolger is?

wel een "prachtig" energieverbruik, R420R. Moet jij nog bijverwarmen? ;)
Yep de 2950 is de next gen kaart. Heeft een die shrink ondergaan zodat ie koeler en zuiniger is :).
leuke revieuw om te lezen, blijf hem uitbreiden/updaten zou ik zeggen :p

1ding je cpu is niet te sloom voor je systeem!
3dmark is gwoon een slechte game test, maar meer allround (al ik het dat ook niet echt :P).
Bij de volgende kunnen ze beter vga test en "allround" test doen.
Dan vraag ik mij toch af waarom mensen met een Core2Duo boven de 10k met deze kaart kunnen halen :(. Iets wat ik alleen kan doen als mijn cpu op 3,2GHz zou lopen.