Specificaties 10MP, 12x optische zoom - Bekijk alle specificaties

Panasonic Lumix DMC-FZ50 Zwart Review

porkie pukkel 13 november 2007, 5.870 views

Panasonic Lumix DMC-FZ50 Zwart

Pluspunten

• bijzonder goede superzoomlens
  • prima bedieningsmogelijkheden
  • ligt lekker in de hand
  • topper voor macrofotografie (met een goede voorzetachromaat)
  • RAW is goed bruikbaar en levert nog betere kwaliteit
  • kantelbaar LCDscherm is erg prettig bij b.v. macrowerk

Minpunten

• veel ruis bij hogere isowaarden (al vanaf 200 iso)
  • afwijkende benadering van ruisreductie met bijeffecten

Uitbreidbaarheid Score: 3
Batterijduur Score: 4
Snelheid en automatiek Score: 4
De FZ50 is een bijzonder prettige camera om mee te werken en komt op veel gebieden dicht in de buurt van een spiegelreflexcamera. Vooral de Leica lens is een absolute topper waar menige DSLR-lens, vooral de kitlenzen en superzoomlenzen, voor moet buigen. De functie's van dit toestel zijn zo goed doordacht en ingericht dat hij zich ook in dat opzicht met een DSLR kan meten.

Het toestel heeft handmatige zoom en naast autofocus de mogelijkheid tot semi-handmatig scherpstellen. Dit handmatig scherpstellen werkt in de praktijk prettig en maakt deze camera zeer geschikt voor bijvoorbeeld macrofotografie.

De camera heeft ten opzichte van een DSLR een veel kleinere beeldchip maar wel evenveel pixels. Dit betekent dat de pixels veel kleiner zijn wat resulteert in aanzienlijk meer ruis. Dat geldt overigens voor ieder toestel in deze categorie. Er is veel discussie over de manier van ruisonderdrukking van de FZ50, met name klachten over waterverf-achtige effecten kom je vaak tegen. Dit is niet zozeer een beperking alswel een andere benadering van ruisreductie.

Ik ben zelf niet zo enthousiast over die benadering en werk daarom alleen in RAW met dit toestel. Hierdoor omzeil je de beperkingen van de VenusIII engine en kun je achteraf op de PC veel meer zaken in het digitale ontwikkelproces zelf bepalen. Tot een afdrukmaat van ca. A4 is dit overigens amper nodig, de camera levert tot die maat ook in Jpeg prima beelden.

Voor macrofotografie heeft deze camera vanwege de kleine beeldchip uitzonderlijke kwaliteiten. Deze geeft namelijk juist door die kleine chipmaat een grotere scherptediepte, iets waar iedere DSLR-fotograaf mee worstelt. Met behulp van een eenvoudige en zeer betaalbare voorzetlens (wel een echte achromaat nemen) kun je met dit toestel macrofoto's maken waar menig gevorderd DLSR fotograaf jalours op is. Juist op dit gebied lijkt de andere benadering van de VenusIII engine ook nog eens goed uit te pakken.

Deze camera wordt door veel eigenaren geroemd om zijn degelijkheid. Dat heb ik helaas niet zo ervaren. Binnen enkele maanden weigert de sluiterknop een keer, later krijg ik een keer een volledig grijs scherm met een vreemd rastermotief. Na verloop van tijd komen er meer klachten: de handmatige scherpstelling laat het soms afweten, de sluiterknop weigert steeds vaker en andere knopjes beginnen ook af en toe te haperen. 10 maanden na aanschaf gaat de camera terug voor reparatie onder garantie.

Dan begint de ellende pas goed. Het toestel is 5 weken weg en wordt in die tijd twee maal gerepareerd omdat men fouten maakt. Na terugkomst zijn de oorspronkelijke problemen verholpen maar heb ik er ernstiger problemen voor teruggekregen. De autofocus werkt niet meer goed en door een slordige montage past er geen flitser meer op het toestel. Er volgt een tweede reparatie die deze problemen oplost maar die weer andere ernstige fouten tot gevolg heeft.

Na veel gebel en geschrijf wordt er een vervangend toestel toegezegd wat na een week weer ingetrokken wordt. De zaak eindigt bizar met een volledige patstelling omdat de reparateur zegt niet meer te kunnen repareren en importeur en winkelier Foto Konijnenberg ook niets meer willen doen. Verzoeken om vervanging of ontbinden van de aankoop worden ijskoud genegeerd.

Een rechtszaak is helaas te kostbaar dus tandenknarsend moet ik na 10 maanden gebruik een fototoestel van 530 euro kapot aan de kant leggen en een nieuwe camera aanschaffen. Dat dat van een ander merk is en elders gekocht wordt zal niemand verbazen...

Het is jammer om te moeten vaststellen dat de zgn. after sales service van winkelier en importeur zo ver beneden de maat is want dit merk maakt in het algemeen bijzonder goede en handige fototoestellen. Maar met een ingehuurde reparatiedienst die werkelijk van toeten noch blazen weet bedenk ik me wel drie keer voor ik weer een Panasonic apparaat aanschaf.

Heb jij ook een Panasonic Lumix DMC-FZ50 Zwart?

Mooie review.

Ik heb meer of een half jaar nagedacht of ik dit fototoestel al dan niet zou kopen.
'k Heb me dan uiteindelijk een Nikon D80 + 18-135mm kitlens gekocht.

Waarom toch een DSLR voor een beginner in de fotografie?
Omdat ik er alles mee wil kunnen doen.
Over de FZ50 zegt de helft dat het toestel niet zo ruisgevoelig is, de andere helft zegt dat dit wel zo is; de meesten zeggen dat de FZ50 toch niet ideaal is voor in het donker (of duistere omgevingen), etc.
En daar heb ik eigenlijk geen zin in. Overal waar ik kom, ongeacht het licht, wil ik deftige foto's kunnen maken.

Maar ik ga akkoord met uw stelling: De FZ50 is waarschijnlijk de beste camera voor wie geen DSLR wil kopen.

Met vriendelijke groet,
Tom.
Ik heb deze camera nu zo'n 9 maanden in mijn bezit, en ben er vrij goed over te spreken. Er zijn eigelijk maar 3 dingen waar ik mij een beetje aan stoor:
1. In het duister zie je echt niets meer, en moet je de foto op je gevoel schieten.

2. Macro fotografie: Of ik doe iets verkeerd, of het ligt toch aan het toestel. Ik heb bij Foto Konijnenberg een Raynox voorzet lens gekocht, maar het valt me toch nog zwaar tegen. Bij de FZ20 die ik hiervoor had, was het een eitje

3. Snelheid bij het wegschrijven van meerdere opnames naar het geheugen: Ondanks dat ik een extreme II sdhc-kaartje heb duurt het veel langer dan met de fz20. Accoord, de resolutie is toegenomen, maar toch. Ook op gelijke resolutie is de FZ20 sneller.

Maar over het algemeen ben ik erg te spreken over het toestel. Vooral het inzoomen m.b.v. de zoomring ipv electronisch inzoomen

Ik kan deze camera dan ook aanbevelen aan iedereen die geen dslr wil hebben
@metalmania_666:

2: Kijk voor macrowerk eens op mijn website, dan zie je wat er mogelijk is met wat ervaring:
www.basdekker.eu

3: Let op de specifikatie's van je HDSCkaart. HDSC zegt niets over de snelheid, alleen over het opslagvolume. De camera schrijft maximaal met ongeveer 9mb/sec. Ik heb een snellere (133X) kaart getest maar dat maakt niets meer uit. Meer dan ca. 60X lijkt geen zin te hebben.
@portiepukkel,

Welke macro-voorzetlens gebruik jij voor je FZ50, en wat heeft die gekost ?
Zoals al verteld heb ik een Raynox, maar deze bevalt absoluut niet

2. Mooie site

3. De extreme II is wel beduidend sneller dan de standaard SDHC versies. Ik had eerst nog gekeken naar de extreme III, maar net wat je zelf al aangeeft is dit overkill en het prijsverschil van 10,00 vond ik toch te groot (ons Zeeuwen bent zunig, ookal ben ik geen Zeeuw :+ )
@metalmania_666,

Het spijt me voor je, ik werk ook met macrolenzen van Raynox, te weten de RC 150 en de RC 250. Beiden zitten rond de 30 euro meen ik. Veel macrowerk doe ik met flits, om dat echt mooi te krijgen moet je diffuus flitslicht hebben. Dus een melkwit scherm tussen onderwerp en flits gebruiken. Op het engelstalige Panasonic gebruikersforum bij www.dpreview.com vind je met wat zoeken in de database een schat aan informatie vaak kompleet met voorbeelden en al.

Meer over macrowerk met de FZ30:

volgens mij is de uitbreidbaarheid erg goed!allen service van panasonic is erg slecht

[Reactie gewijzigd door tankforce op 12 november 2007 10:07]

@nitrixious

Hier ben ik het dus weer niet helemaal mee eens. Zelf ook in twijfel dslr ja of nee. Uiteindelijk net als jij een dslr gekocht. En inmiddels met de Panasonic aan het fotograferen. Na 3 maanden de dslr weer doorverkocht.

De reden dslr moet je je in verdiepen etc. Ik schoot er niet noemenswaardige betere plaatjes mee dan met mijn Casio compact. Met de Panasonic schoot ik vanaf dag 1 betere plaatjes dan met dslr. Als je je maanden gaat verdiepen dan zal de dslr het vast winnen, ben ik wel overtuigt van. Maar voor de beginner die aan de keuze staat zou ik toch de Panasonic adviseren. Automatisch al mooie plaaten, en toch de mogelijkheid om te spelen met instellingen als je verder wilt.
Ik vind deze review middelmatig en onjuist.
Ik ben al 2 jaar in bezit van de FZ30, hier staan de verschillen met de FZ50.
Het probleem met de bouwkwaliteit is waarschijnlijk vrij uniek. Een grijs scherm met raster lijkt me een geval van een instelling, bij "raster" gaat bij mij nl een lampje branden dat dit loodlijnen zijn om het onderwerp horizontaal/verticaal te hebben.
Ik vind dat de camera zeer stevig in de hand ligt, dat alles degelijk aanvoelt en vrij natuurlijk.
Dus bouwkwaliteit zou ik (zeker) niet als minpunt zien van de FZ50. Qua uitbreidbaarheid:
geen complete lenzen te koop, maar voorzetlenzen (zoals van Raynox) zijn prima te gebruiken, de flitser kan zelfs TTL aan, en er kunnen SDHC geheugenkaartjes in(max 16GB ipv 2GB).
Het is een zeer goede camera, wil je hele mooie foto's kunnen maken en veel mogelijkheden (macro,zoom), dan is dit toestel zeker een aanrader. Het enige nadeel is dat bij iso-waardes van 200 en hoger ruis (duidelijk) te merken is op foto's. Binnenfotografie is dus best wel ongeschikt, mits je over een flitser beschikt om meer bereik te hebben dan de ingebouwde flitser.

Wat de service betreft: dat zou kunnen kloppen, want het schijnt dat Panasonic (Matsushita) ook niet aan firmwareupgrades doen, maar liever een compleet nieuw model uitbrengen.