Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB Review

eerdepeer 5 april 2012, laatste update op 20 april 2012, 4.521 views

Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB

Pluspunten

• supersnel
  • gemakkelijk in te bouwen

Minpunten

• eigenlijk nog geen

Waarom upgraden
Eigenlijk wil ik dit product alleen maar even kort toelichten. Ik heb de Crucial M4 twee dagen geleden ingebouwd in mijn inmiddels 6 jaar oude MacBook Pro 17' 2,16GHz Core Duo.

Eerdere upgrades van de MacBook Pro
Inmiddels had ik de Macbook voorzien van 2 GB geheugen, wat tevens helaas de max is voor het 32-bit systeem. De harde schijf was enkele jaren geleden al een keer vervamgen door een 500GB schijfje van Samsung welke prima werkt, maar mede door de 5400RPM is het schijfje niet supersnel.

OSX installatie
Enfin, de laptop was extreem langzaam geworden. Mede omdat er Snow Leopard op staat (en Tiger een stuk sneller schijnt te zijn) Maar ook omdat ik al jarenlang op de laptop werk. Ook bij OSX wordt het systeem langzamer als je er lange tijd op werkt. Ik heb het idee dat dat te maken heeft met de vele mails, spotlight indexering, fragmentering van het systeem, etc. etc. Een herinstallatie zou het systeem dus wel al sneller maken, maar de upgrade naar de Crucial M4 is werkelijk fenomenaal.

Persoonlijk bootrecord
Opstarttijd gaat van 4,5 minuut (let wel: dit is met het volgeslibte OSX) naar 15 seconden!!!!! (wow).
Safari, Firefox of Chrome starten kan direct na deze 15 seconden. Tijdens het starten bounct het icoon niet meer, maar gaat 1x op en neer. Binnen 2 seconden staat het scherm klaar om mee te werken. Mail opent net zo. Alleen het afsluiten van Mail werkt nog steeds wel eens tegen.

Voordeel SSD
Het fijne van SSD is dat ik mijn apps kan installeren en tegelijkertijd nog wat downloads kan binnenhalen, uitpakken en oude gebackupte bestanden tegelijkertijd met "hoge snelheid" kan terugzetten/verwerken. Het is relatief, ik weet het. Maar waar de oude harde schijf begon te ratelen en de processen niet tegelijkertijd aan kan, kan de SSD schijf dit wel. Een genot om mee te werken.

De SSD zorgt er ook voor dat de laptop in een tel uit sleep stand is.

SSD en HDD tegelijk in gebruik
Hoe de Crucial op lange termijn gaat werken is nog te bezien, maar tot nu toe ben ik erg tevreden over de SSD schijf. De oude harde schijf heb ik overgens nog steeds in de laptop zitten. Deze heb ik met een aparte bay op de plaats van de oude (en inmiddels half werkende) DVD-writer geplaatst. De inbouwtijd was ongeveer een uurtje.

Nieuw systeem
Ik zat te twijfelen om op korte termijn een Macbook Air te kopen. Maar de enige reden waarom ik dat nu nog zou doen is voor de extra accuduur. Heb je nog een oude Macbook (pro) dan is de Crucial M4 echt het overwegen waard.

Info over de SSD

M4-CT128M4SSD2:

Capacity: 128.04 GB (128,035,676,160 bytes)
Model: M4-CT128M4SSD2
Revision: 0309 (dit is de firmware versie)
Serial Number: 000000001203032B13C1
Native Command Queuing: Yes
Queue Depth: 32
Removable Media: No
Detachable Drive: No
BSD Name: disk0
Medium Type: Solid State
TRIM Support: No
Partition Map Type: GPT (GUID Partition Table)
S.M.A.R.T. status: Verified
Volumes:
Capacity: 209.7 MB (209,715,200 bytes)
Writable: Yes
BSD Name: disk0s1
SSD:
Capacity: 127.69 GB (127,691,702,272 bytes)
Writable: Yes
File System: Journaled HFS+
BSD Name: disk0s2
Mount Point: /

edit: foto's toegevoegd.
offtopic: Ik heb inmiddels ook de 802.11g netwerkkaart vervangen door de nieuwere 802.11g kaart. (zie foto 3) Deze is iets dikker waardoor hij er scheef in zit, maar dat heeft verder geen effect op de prestaties. Samen met de SSD en de extra opslag op de 500GB HDD kan ik weer even vooruit.

• MacBook Pro 17" 2,16 GHz Core Duo
  • macOS

Heb jij ook een Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB?

Een van $ 10,- uit China op eBay. Moest ik wel nog een beetje Dremelen :Y)
Zeer kort en bondig, goede achtergrond, weinig informerend. Eerder een gebruikerservaring dan een productreview.
Desalniettemin bedankt en in deze staat 2 sterren (zie bovenstaande reactie)

*edit heb overigens dezelfde ssd. Als je een printscreen van de leessnelheden van deze ssd bij sata 600 wilt, stuur me een dm.
Kun je overigens ook ingaan op de firmware die je draait? alles voor 0009 is traag (al zul jij dat waarschijnlijk niet merken, er vanuitgaande dat je sata300 verbindingen hebt). 0009 kan na 5000 uur restart issues krijgen (http://forum.crucial.com/...-now-available/td-p/80286)

[Reactie gewijzigd door eL_Jay op 20 februari 2012 22:30]

Met de 0009 firmware bestaat de kans dat na 5184 Power-on Hours de SSD stopt met reageren.
Om dit op te lossen is de 0309 firmware uitgebracht. Deze verhelpt het probleem.
Ik heb de post even bijgewerkt. Die 0309 firmware heb ik dus ook. Met welke app heb jij de leessnelheden gebenchmarkt?
Goed verhaal, lekker kort.
Het is duidelijk te zien waarom je tevreden bent met het product.

Verbeterpunten voor een hogere sterrenwaardering:
- Tussenkopjes voor een duidelijkere leesbaarheid.
- Plaatjes zijn altijd een pre.
- Documentatie van het inbouwprocess, hetgeen mij meer dan een uurtje werk lijkt..?
- Vergelijking in snelheid met oude hdd, al dan niet gedefragmenteerd. Grafieken zijn cool.
- Vergelijking in snelheid met concurrerende ssds. Ik realiseer me dat er slechts weinig gebruikers zo ver zullen gaan in hun reviews, maar dit is Tweakers.net :D
- Zoals je zelf al aangeeft: een follow-up over een tijdje.

Van mij krijg je nu 2 sterren, ik zie het echter zo gebeuren dat je hier 4 sterren van kan maken.
Thnx voor je comment. Ben het met je eens, maar wilde dit sowieso even met andere Tweakers delen. Ik ga proberen er 4 sterren van te maken ;)
"2 GB geheugen, wat tevens helaas de max is voor het 32-bit systeem."

Wat klopt hier niet??

Overigens een korte maar naar mijn mening een goed te lezen review!

[Reactie gewijzigd door BartezZz op 21 februari 2012 11:33]

32bit gaat inderdaad gewoon tot 4GB en met PAE zelfs verder dan dat. Maar de vroege Macbooks kunnen helaas toch maar 2GB geheugen aan, een beperking van de gebruikte chipset.. :|
Geen idee? Maar als je er meer instopt schijnt hij maar 2 GB te herkennen en te gebruiken.
Mooie review :)

Wat voor bay heb je gebruikt voor de HDD als ik vragen mag?