Specificaties 120mm diameter met 17dB geluidsproductie - Bekijk alle specificaties

Zalman CNPS10X Performa Review

AeroXbird 20 februari 2012, laatste update op 20 februari 2012, 652 views

Zalman CNPS10X Performa

Pluspunten

• Er word een goede fan meegeleverd.
  • Veel accessoires.
  • Goede koelprestaties.
  • Push-Pull geeft opvallende verbetering in temperatuur.

Minpunten

• Hij is aan de zware kant.
  • Installatie is aan de tricky kant.

Geluidsproductie (min) Score: 4
Geluidsproductie (max) Score: 3
Koelvermogen Score: 4
Na een tijdje met de standaard koeler was het hoog tijd om deze te vervangen, uiteindelijk is mijn oog gevallen voor de Zalman CNPS10X Performa.
Deze had voor mij een uitstekende prijs-performance verhouding, ik heb in het verleden ook goede ervaringen met zalman gehad.
De keuze was dus snel gemaakt.

Installatie
Eenmaal binnen heb ik de koeler gelijkt uit de doos gehaald en geinstalleerd, wat nog flink tegen viel, omdat het hele moederbord eruit moest.
Eerst moesten de brackets voor het koelblok erop, dat was best simpel.
Twee schroefjes los, brackets erin zetten, schroefjes weer vast zetten.

Vervolgens moest ik er de backplate onder zetten, dit was een vrij irritant werkje.
Er moest met dubbelzijdig tape op de blackplate achter op het moederbord geplakt worden.
Toen moest de koeler op het moederbord geschroefd, dat was vrij makkelijk, en ik raad ook aan om dit gekruist te doen.
Eenmaal ge´nstalleerd moest de fan erop, dit ging met twee metalen staafjes waarmee de fan op zijn plek werd getrokken.
let op de richting van de kabeltjes, je kunt namelijk te kort komen!

Even testen
Nadat alles ge´nstalleerd was heb ik gelijk de i7 opgeschroeft naar 4,8 ghz op 1.34 volt, op idle is de CPU 24 graden, met de fan rond de 1000 rpm.
Zodra ik de CPU aan het werk zet schiet de temperatuur omhoog naar ongeveer 38 graden, en de cpu fan naar de 2000 rpm, de CPU loopt echter wel op de 100 %.
Vervolgens heb ik een van mijn zalman casefans op de koeler vastgezet in een push-pull configuratie.
Dit gaf een flink temperatuurverschil als de CPU gestrest word, namelijk 34 graden i.p.v. de 38 - 40 die ik met een fan haalde, een aardige verbetering als je het mij vraagt.
Over het algemeen blijft de CPU heel koel, en hoeft de fan niet echt hard te draaien, daarom is hij meestal ook hartstikke stil.

Slot
Al met al is het een hele goede koeler, en goed vergelijkbaar met de Scythe Mugen▓.
Ik raad deze koeler zeker aan, ondanks dat hij zeker aan de zware kant is, doet hij zijn werk goed.
En al helemaal in een push-pull configuratie, daar koelt hij nog een stuk beter als met een enkele fan.

Heb jij ook een Zalman CNPS10X Performa?

Reviews door de redactie

beetje aan de korte kant, en ik mis nog wat foto's :).

heb de cooler zelf ook en het is een top cooler. bij mij is die trouwens 800 rpm i5 2500k 4.3 ghz 1.2V 33 graden idle.
probeer ook kopjes, dat maakt het wat overzichtelijker.
Jouw temp kloppen niet. Met een i7 2600k op 4.8GHz met 1.34 zit je load op minstens 65-70 graden voor een luchtkoeler.